Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Starweb, affärssystem, bokföring, dropshipping
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av Starweb.
-
FörfattareInlägg
-
25 april, 2011 kl. 22:49 #95947ErmeDeltagare
Hej!
Jag undersöker möjligheten att starta en E-handel med högkvalitativa elektronikprodukter (prisintervall 200-2000 kr, <20 produkter) och direktleverans från svensk leverantörs centrallager. Jag har en provbutik på Starweb vilken jag arbetat med och är intresserad av att höra ifall ni har erfarenheter och tips kring Starweb och system lämpliga för ovan förutsättningar som kan kopplas till dem. Jag vill som många andra bland annat finna ett prisvärt affärssystem som automatiserar arbetet med betalning, leveranser och bokföring.
Ytterst tacksam för alla råd,
Erik
2 maj, 2011 kl. 09:43 #122290iwonaGästHej, jag har haft Starweb i 5 år nu – de hade kommit under resan med två uppdateringar på systemet. Den sista version av butiken är teknisk bra med då har de försämrat bilder istället och bilder i större format är små. Så kunden ser inte allt på bilden – visst bero på vilka produkter du har – men är det viktigt att visa detaljer då fungerar inte bra. Sedan ja – de har massa tillägg till butiken som betalningar, koppling mot bokföring och leveranser men räkna ordentligt månadssumman – det bli dyrt i slutändan – vet inte hur mycket tar andra men räkna ordentlig innan du bestämmer dig.
Hälsningar
Iwona Eriksson
Driva webshop2 maj, 2011 kl. 09:50 #122291PlastskivorDeltagareJag hade problem med en bugg som gjorde att länk till ankare inte fungerade. Svaret från Starwebs support var bara ”läs manualen”, vilket gav noll vägledning.
Sedan klurade jag själv ut hur jag kunde rätta till det genom att ändra i html-läget, men fortfarande efter ett halvår har Starweb inte fixat buggen så det går att göra i design-läget.2 maj, 2011 kl. 10:37 #122292iwonaGästTråkigt, jag har inte haft större problem med supporten förutom att de hade uppdaterat min butik till ny version 15.50 och kl.16.00 stängde supporttelefonen – en del saker hade inte fungerat en hel eftermiddag och och jag kunde inte kontakta de. Visst hade de fixat allt nästa dagen ganska omgående men man uppdaterar inte butiken kort innan man stänger supporten!
Hade inte haft problem med koden men kanske pga jag använder ytterst sällan egen kod. Men har märkt att Admindelen fungerar bäst i Mozilla, får inte använda Explorer eller Chrome för att en del saker fungerar inte och har alltid varit hänvisat till Mozilla, som var inte min favorit under en tid.
Skulle vilja ändra plattformen men det tar tid att överförra allt – tid som jag inte har.Hälsningar
Iwona Eriksson
Driva webshop4 maj, 2011 kl. 21:39 #122385ErmeDeltagareTack för svar.
En av anledningarna till att jag ser till Starweb är att det är översiktligt för mig som helt ny i E-handeln. Det är relativt billigt (av vad jag förstår) att starta upp med en färdig plattform istället för att köpa en helt ny. I vilket fall går det ju att, om affärerna går bra, låta bygga en egen från grunden vid sidan om och byta efter en tid. Vad jag oroar mig lite över är det jag hör om supporten. Jag har själv kontaktat dem för att höra om de kan göra relativt små ändringar med html, CSS osv, men blivit rekommenderad att vända mig till någon av deras partners som utför detta till en kostnad av X kr. Jag får intrycket av att de kanske bara står för plattform och kopplingar och att all design och förändring läggs på entreprenad hos andra. Vet ni om detta är regel snarare än undantag då man ser till dem som säljer plattform?
Hälsningar,
Erik
20 maj, 2011 kl. 08:06 #122866StarwebDeltagareHej,
Jag sökte på ”Starweb” idag och hittade denna tråden och vill gärna ge er alla svar på de frågor ni har. Jag heter Johan och sitter som VD på Starweb sedan 11år tillbaka.
Plastskivor: Om du fått svaret ”läs manualen” så kan jag bara beklaga. Vi har bytt ut personer i supporten mot de som sitter där idag som jag anser håller väldigt hög nivå. Prova gärna att maila/ringa supporten för att testa den, jag tror du får ett klart vassare svar idag än för 6-12 månader sedan.
– Om du har hittat en bugg så rapportera den gärna på nytt, vi har nu ett gediget projekthanteringssystem som håller koll på alla rapporterade buggar och nya önskade funktioner.Iwona: Efterhand som vi har tagit lärdom av vad som fungerar och inte fungerar bra när det gäller äldre kunder som blir uppdaterade till senaste versionen så har vi nu bättre rutiner kring hanteringen av just uppgraderingar (tex från version 4.5 till version 5.0). Vi försöker därför numera aldrig göra en uppgradering strax innan stängningsdags eller på fredagar, dvs strax före helg. En sak som skiljer oss markant här från konkurrenterna är att vi helt GRATIS genomför uppgraderingar till nya versioner så att man får en mängd nya funktioner löpande, bättre SEO etc etc. Det vet jag att flera av våra främsta konkurrenter tar betalt för.
– Angående telefontid så kollar vi mailen även efter kl 16 (även helger). Vi har nu även en chatt direkt till säljare som öppnar kl 09 och stänger framåt 17.
– Gällande att kunna zooma in ännu mer än vad som går idagsläget så tycker jag det låter som en bra idé till en ny inställning i admindelen. Det är hur vi har valt att konfigurera bildvisaren i nuläget, men det ska absolut gå att justera. Jag ska framföra detta till våra utvecklare och återkommer till dig när vi sett över möjligheterna för en sådan inställningsmöjlighet.Erik: Du pratar om dropshipping och koppling till ett prisvärt affärssystem. Då kan jag varmt rekommendera Specter
på http://www.starweb.se/specter-api, de har själva sagt att vi har kanske den vassaste kopplingen mot de, och helt klart den billigaste. Vi tar 95kr/mån, våra konkurrenter runt 295kr/mån. Du sköter allt på webben och all synkronisering mellan webbutiken och Specter sköts helt automatiskt i bakgrunden!
– Sen din fråga gällande webbdesign. Det ingår 20-30 minuters justeringar av designen i samband med att du beställer. Om det är enkla html/css ändringar kan vi även göra dessa i efterhand i rimlig utsträckning. Vi är dock inte webbdesigners, utan tekniker/utvecklare och support. Vi har utvecklat vår egen e-handelslösning redan från start för 11år sedan och bygger alla kopplingar etc själva. Där ligger vår styka, vår starkaste sida är alltså inte design utan där tar vi alltid in proffshjälp när vi behöver hjälp med att ta fram nya fräscha teman eller uppdatera vår hemsida. Vi har nu inlett samarbete med flera nya webbdesignpartners om man vill ha en superunik design. Synkd & Vesign är väldigt många nöjda med och de tar inte mycket betalt, du hittar de på denna sidan http://www.starweb.se/webbdesign-eshop -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.