Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Starta upp en E-handel. Vad kostar det?
- Detta ämne har 15 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 10 månader sedan av DesignbyPx.
-
FörfattareInlägg
-
25 november, 2014 kl. 19:10 #99904HampusJDeltagare
Hej alla E-handlare!
Jag är otroligt sugen på att starta upp en e-handel. Produkten som eventuellt ska säljas är klart, och jag kommer att använda mig av Drop Shipping.
Min fråga till er erfarna e-handlare är hur mycket kostar det att starta upp en e-handel? Vad ska jag tänka på?
Skriv gärna ner punkter som är viktiga och som man bör tänka på innan man startar e-handel.
// Hampus
26 november, 2014 kl. 07:42 #176967kristoffer.gusDeltagareHej Hampus, spännande att du funderar på att öppna webbutik. Att svara på vad det kostar beror ju helt på din ambitionsnivå och varierar mellan olika handlare från 30 000 kr upp till flera miljoner. Vad gäller tips, så är det ju precis det som hela forumet är fyllt med, så det är bara att kavla upp ärmarna och börja läsa diskussionstrådarna kring olika ehandelssystem, fraktalternativ, marknadsföring, osv.
Lycka till!
26 november, 2014 kl. 08:08 #176969Katrin LundgrenDeltagaretipsar som vanligt om mitt gamla blogginlägg där finns lite tips
Råd vid start av e-handel – E-handelstankar | E-handelstankar26 november, 2014 kl. 18:08 #176974xcisoDeltagareNu vet jag inte alls vilken bransch du tänkt starta i, men några tips är i alla fall.
Att välja plattform kan vara en djugel. Titta på dina behov och ev kommande behov.
Många tycker Magento är bäst, men den är oxå väldigt stor, och en hög tröskel att lära sig. Ska du endast sälja ett fåtal olika produkter är kanske woocommerce ett bra alternativ. Själv tycker jag OpenCart passar mig bäst. Alla dessa 3 är opensource.Kolla upp fraktpriser med olika speditörer. Lessmore/Pluskontot är väldigt bra om du ska skicka paket.
Skaffa Google Analystic så får du info om trafik till sidan.
Marknadsför sidan så mycket du kan, men tänk på att kostnaderna lätt kan dra iväg. Undersök vart du tror din annonsering ger mest effekt.Hålla kostnaderna så låga som möjligt. Så vida du inte har stora investerare i ryggen.
Några tips från mig..
26 november, 2014 kl. 18:58 #176975HampusJDeltagareTack för tipsen!
Säg att det är ca 500 olika produkter som jag vill sälja på min sida.
Är det fel att välja någon Hyr-plattform från t ex textalk, jetshop eller liknande? Någon med erfarenheter? Kostnad för hyr-plattform för ca 500+ produkter?Sen har jag personligen alltid tyckt att bilderna gör otroligt mycket om jag själv ska köpa en produkt. Bra bild, man blir mer köpsugen. Dålig bild, men köper ej.
Så är det någon som vet/har erfarenheter om hur mycket det kostar att göra egna produktbilder?
//Hampus
26 november, 2014 kl. 19:45 #176976EkraftDeltagareFundera på det där med dropshipping. Du blir otroligt beroende av en enda leverantör, om de går omkull så faller du på det. Att då ha lagt ned 500 timmar och ett par ordentliga månadslöner för att komma igång är inte roligt.
Hyrplattform är rätt skönt om man inte tycker det är roligt att pilla själv med kod, script och dassigt skrivna manualer. Kostar från en femhundring i månaden och uppåt.
Bra bilder tar man gärna själv, utrustning för 10kkr inkl kamera kommer man långt med.
27 november, 2014 kl. 07:25 #176979AbbesnabbDeltagareSkulle säga att vad det kostar är lite upp till dig och vad du har för ambitioner och förutsättningar. Vi startade med 6000 kronor där det mesta gick till att köpa varor till lager. Du behöver inte ha stora kostnader i början, det kostar några hundra att registrera enskild firma, sedan är det bra att ha någon form av anslutning till internet också. Därifrån är det beslut om vilken väg du vill gå, om du ska hyra, köpa eller koda din egen butikslösning, vad du behöver för utrustning, vad det får kosta att marknadsföra och så vidare. Generellt får du nog lägga mer tid om du lägger mindre pengar och ska du seriöst starta något som du vill leva på så behöver du ha större kapital för att komma igång fortare och vara mer uthållig.
27 november, 2014 kl. 10:01 #176981KockenDeltagareDu behöver,
Dator
Skrivare
Packmateriel
Lokal
Webbutik från några hundra i månaden till mycket!
Betalsätt
Bokföring
Telefon, gissar att du får mycket kundkontakter om du bara ska Dropshippa
Skriver du texter själv eller ska du köpa
Layouten på din webbutik Själv eller köpa
Uppskatta vad det kostar att nå kunderna!
+ massor av andra saker som kostar tid eller pengar.
Tid
Tid
Tid
Mer tid
Ännu mer tid och pengar27 november, 2014 kl. 10:06 #176982HakanMDeltagareDenna artikel från Internetworld kan kanske vara av nytta: Tio saker blivande e-handlare ska kunna svara på mitt i natten – Internetworld
3 december, 2014 kl. 13:29 #177038VATadviserDeltagareDu har fått jättebra tips ovan. Vill stryka under att du bör hålla i pengarna.
Jag har också starta butiker enbart med dropship några ggr. Då var det viktigt tyckte jag att inte dra på sig fasta kostnader innan omsättningen kommit igång ordentligt.
Det är inte så kul att sälja 15 produkter i veckan (om de inte är särdeles dyra) och ha en fast månadskostnad på en hyrbutik + fast månadskostnad på ett betalsystem och ytterligare något till andra aktörer som ex SEO. Då rusar pengarna ut förfärande fort.
Lycka till
Stefan -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.