Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Starta företag nu i december – årsredovisning?
- Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av connywesth.
-
FörfattareInlägg
-
5 december, 2012 kl. 08:49 #99263NordboDeltagare
Hej! Är i startgroparna med att starta upp en egen webshop. Tanken är att komma igång ordentligt efter nyår och att jag då ska vara färdig med i princip allt annat så jag kan fokusera på marknadsföring. Det jag sett nu är att jag bl.a. måste söka tillstånd från tullverket vilket tar ca 3 veckor att få behandlat, allt sånt vill jag göra bort nu innan så det är klart.
Hur blir det om jag registrerar företaget nu direkt, måste jag göra en redovisning för 2012 då trots att jag inte har några utgifter/inkomster?
Kan jag göra inköp som t.ex. en domän nu, innan företaget är startat och sedan ta med det i årsredovisningen för 2013?
Tacksam för snabba svar!
5 december, 2012 kl. 09:04 #156645PrixDeltagareDe beror nog lite på företagsform. Men du efterfrågar såklart ett förlängt räkneskapsår. Däremot tar behandlingen hos skatteverket (vid enskild firma) ofta några veckor så de är möjligt att du inte ens är igång från januari.
5 december, 2012 kl. 09:15 #156648DavidWiggDeltagarePrecis som Prix säger. Om jag inte minns fel så fanns det som alternativ när man fyllde i uppgifter på Verksamt .se, i alla fall 2010 när jag körde igång.
7 december, 2012 kl. 17:35 #156830NordboDeltagareTackar och bockar för svaren! Det löste sig tillslut efter ett par samtal till bolagesverket/skatteverket
Nu är det bara vänta in handläggningstiden…
9 december, 2012 kl. 12:56 #156868connywesthDeltagareDu kan ju ange vid ansökan vilket datum du vill att verksamheten ska börja, skriv då 2012-01-01…. Svårare än så är det inte.
Är det enskild firma behöver man inte lämna årsredovisning. För AB och HB/KB kan man ha förlängt räkenskapsår upp till 18 månader första verksamhetsåret.
För enskild firma så lämnar man ju bara in uppgifterna i sin vanliga deklaration och då skriver man 0 kr i alla rutor.
9 december, 2012 kl. 13:51 #156872sandstromDeltagare@Nordbo 57075 wrote:
Hej! Är i startgroparna med att starta upp en egen webshop. Tanken är att komma igång ordentligt efter nyår och att jag då ska vara färdig med i princip allt annat så jag kan fokusera på marknadsföring. Det jag sett nu är att jag bl.a. måste söka tillstånd från tullverket vilket tar ca 3 veckor att få behandlat, allt sånt vill jag göra bort nu innan så det är klart.
Hur blir det om jag registrerar företaget nu direkt, måste jag göra en redovisning för 2012 då trots att jag inte har några utgifter/inkomster?
Kan jag göra inköp som t.ex. en domän nu, innan företaget är startat och sedan ta med det i årsredovisningen för 2013?
Tacksam för snabba svar!
Hur ska du frakta dina varor? Vi kör allt via DHL och UPS. Allt inkluderat och inget eget strul med tullverket.
15 december, 2012 kl. 11:49 #157186NordboDeltagare@sandström 57331 wrote:
Hur ska du frakta dina varor? Vi kör allt via DHL och UPS. Allt inkluderat och inget eget strul med tullverket.
Jag har under dem senaste dagarna faktiskt funderat över just det där. Behöver jag ens kontakta tullverket om mitt fraktbolag ändå förtullar alla varor? Hade ju i så fall varit betydligt smidigare jämfört med vad jag läste på tullens hemsida.
Hittills har jag anlitat Fedex, ett paket lyckades faktiskt slinka igenom utan förtullning, nu i veckan så fastnade ett så jag fick ringa upp Fedex, dem skulle skicka faktura på moms och tull, enkelt.23 december, 2012 kl. 01:35 #157595connywesthDeltagare@Nordbo 57683 wrote:
Jag har under dem senaste dagarna faktiskt funderat över just det där. Behöver jag ens kontakta tullverket om mitt fraktbolag ändå förtullar alla varor? Hade ju i så fall varit betydligt smidigare jämfört med vad jag läste på tullens hemsida.
Hittills har jag anlitat Fedex, ett paket lyckades faktiskt slinka igenom utan förtullning, nu i veckan så fastnade ett så jag fick ringa upp Fedex, dem skulle skicka faktura på moms och tull, enkelt.Du behöver ha kontakt med tullen i förväg innan du sbetäller så du vet vad tillavgifterna är för varje produkt, det påverkar ju inköposkostnaden och i slutändan priset till kund. Men du kan ju överlåta själva tulldeklarationer o.d. till speditören.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.