Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Starta din E-handel
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 4 månader sedan av ortax.
-
FörfattareInlägg
-
28 juli, 2013 kl. 16:08 #100425ortaxDeltagare
Nu sitter jag här ganska trött på att lägga upp produkter, hålla koll på statistiker och analyser, kolla upp om marknadsföringskanaler och nya produkter med mera.
Men sedan dök ett http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/6739-vad-goer-en-webbutik-konkurrensmaessig.html upp här som jag blev förtjust i. Vår kära E-handelsexpert Dan skrev även i detta inlägg och har precis läst hans gästbloggande på Loopia.
Detta fick mig att tänka till lite, vad tänker man på när man startar en e-handel? vad bör man tänka på först? och varför ska jag ens ha en e-handel?
Detta tänkte jag gå igenom lite här i detta inlägg, jag som personligen älskar att ge guider och beskrivningar på det mesta måste ju bara skriva en för e-handel också.
Lite snabbt om mig först då. Jag har jobbat med webben i snart 8 år, e-handel har alltid varit mig varmt om hjärtat. har både byggt och administrerat ett 20-tal sajter inom diverse nischer och storlekar. Nu har även jag startat min helt egen e-handel och måste säga att bygga en e-handel och driva en är helt två skilda världar och måste säga att jag är absolut ingen expert (ännu) på att driva en e-handel.
Okej, då börjar vi med guiden, eller beskrivningen, ni får kalla det vad ni vill.
Vi börjar med idén:
Du har en idé och vill förverkliga den. Börja söka runt på nätet på diverse olika plattformar du skulle kunna tänka dig att ha. Det finns MASSOR! hyrlösningar, köplösningar, open source ja you name it. Hittar du t.ex. en Open Source plattform som OpenCart, PrestaShop eller Magento så börja bygg din sajt eller leta upp en konsult.
Registrera:
Registrera ditt företag på verksamt.se sedan köper du en lämplig domän hos ett bra webbhotell. Tänk här på då att välja ett bra webbhotell, skulle din server lägga ner får du inget sålt. Det är som om både el, vatten och all personal bli sjuka i influensa på samma dag för en fysisk butik.
Produkter:
Du vet vad du vill sälja, annars hade du aldrig funderat på att starta en e-handel. Innan du väljer distributör så gör en konkurrensmätning på just ditt område, och det gäller både priser som kvalité på produkterna. Vet du inte hur bra dina produkter kommer vara så vet du inte heller om det är värt att sälja.
Marknadsföring:
Tänk alltid först på din SEO när du bygger upp ditt sortiment i din butik, har du en bra start så kommer du få det tusen fallt sen när du börjar synas runt om på webben. Ta och titta på olika prisjämförelsesajter, annonssajter (finns många gratis) med mera. Ju mer du kommer ut desto större chans är det att du faktiskt får kunder/besökare.
Tänk billigt:
Just denna delen älskar jag. Hur fan ska man kunna tänka billigt när man ska styra en e-handel? hehe detta är enklare än vad du tror. Som Dan berättade på Loopias blogg så om du ska ha ett lager så behöver du verkligen inte ha en stor och fräsig lokal nej nej. Använd källaren, bokhyllan, skrubben, tvättstugan. ja du vet själv vart du har plats. Och DU HAR plats. Själv kör jag i källaren/gamla matförrådet med lite doftsprayer så känns lagret som en sommarbris att jobba i. Från start till färdig e-handel kan du lätt komma undan med runt 5-10.000:- beroende på vad du ska sälja osv. Och detta är billigt jämfört om du ska dra igång en fysisk butik.
Kritik:
Fråga personer om vad dem tycker om din sajt. Låt dem komma med idéer och skriv ner dem för dig själv att utvärdera i ett annat skede. Får du rejällt dålig kritik så beror det oftast pga avundsjuka, men beakta även denna kritiken, kanske i någon detalj av det kan det hjälpa dig sen i ett senare skede.
Denna guiden kommer jag att skriva på löpande. Nu ska jag tillbaka till arbetet och se ljuset i tunneln. Jag tycker även att fler gärna lägger in sina tips och idéer till denna guide/beskrivning så kommer jag att skriva in det överst i detta inlägg.
Hoppas detta kan hjälpa många nya entreprenörer
/Micke28 juli, 2013 kl. 17:30 #166235FruktsamDeltagareHej Micke!
Bra initiativ tycker jag!
Det jag regerade först över är att du snabbt hoppade över det viktigaste och gick direkt på plattformen vilket är något av det sista att tänka på. Kanske har det med ditt tidigare yrke att göra?
Det absolut viktigaste och grundläggande är att utveckla din affärsidé, skriva affärsplan, göra budget och redan i detta skede kolla vad det finns för leverantörer och vad de har för priser. Här ingår ju även en grundläggande marknadsföringsstrategi.
Görs inte detta först så kan man ha gjort väldigt mycket annat jobb förgäves.Val av plattform blir ju först aktuellt när man jobbat igenom sin idé lite och vet på ett ungefär vad man har för krav på den och även vad man kan se för krav i framtiden.
Det är ju väldigt bra att blicka lite framåt när man väljer plattform så man inte målar in sig i ett hörn.Sen vad det gäller kritik så kan det kanske vara bra att nämna att det är viktigt vems åsikter man ber om. Frågar man nära och kära så får man inte alltid raka och ärliga svar.
På ett forum som detta tycker jag att kritiken ofta ligger på en hög nivå. Ser väldigt sällan någon avundsjuka utan det är rakt på sak och på detaljnivå.
En idé kan ju också vara att skaffa sig en mentor att bolla med.28 juli, 2013 kl. 18:12 #166237PelmeredDeltagareBra guide.
När det gäller marknadsföringsdelen håller jag dock inte med alls. Det som ska prioriteras och tänkas på först är absolut inte SEO. Fokus ska ligga på att skapa en bra användarupplevelse och sortimentet ska vara sådant som man tror att man kan sälja – inte produkter som man tror att man kan ranka bra på Google med.
Givetvis ska man ha SEO och SEM i bakhuvudet när man bygger upp sidans struktur och skrivet content, men det är inledningsvis sekundärt.
SEO är inget som måste vara perfekt från dag ett utan det är något som man kan jobba med kontinuerligt. SEO är heller inget som ger en snabb vinst, utan det krävs mycket arbete och oftast flera månader innan man får bra utdelning på det arbete man gjort. Därmed är det kanske inte det första man fokusera på så länge man gör det okej eller verkligen vet vad man gör. När du väl kommit igång kan man börja optimera sidan och experimentera lite för att öka SEO och konverteringen när du väl har lite besökare som du kan testa med. A/B-testning är en väldigt kraftfull metod.Sedan vet jag inte om det var tänkt som en steg för steg guide. Men man bör fundera på sitt erbjudande, sitt sortiment och sina konkurrensfördelar innan man tittar för mycket på plattformar. Plattformen ska väljas efter de behov man hittar och man ska inte anpassa sin verksamhet efter plattformen man valde i steg 1.
Vad syftar du på med annonssajter? Köp och sälj-sidor?
28 juli, 2013 kl. 19:31 #166238bigfishDeltagarejag instämmer med Fruktsam, absolut viktigaste är att först utveckla affärsplanen, budget, marknadsföring, drömmar och vision etc. Nyförtegarcentrum har en affärsplan mall man kan ladda ned och fylla i från deras hemsida.
NyföretagarCentrum – kostnadsfri rådgivning när du vill starta eget företag / driva eget företagGlöm inte design och struktur . Personligen tycker jag att en hemsida ska vara grafiskt tilltalande och ha bra struktur.
En hemsida som säljer bilar presenterar deras produkter på ett annorlunda sätt en än en butik som säljer flera mindre billigare produkter. Med bra struktur så syftar jag på att hemsidan ska vara så enkel och användare vänlig som möjligt. Kunden vill inte leta efter företagets kontakt uppgifter i en halvtimme tex.När det gäller kritik! oftast så frågar man någon om vad de tycker om en produkt, hemsida etc och så får man ett svar som tex ” ja men jag gillar den” eller den ser ok ut osv men den viktigaste frågan är faktiskt: skulle du faktiskt köpa produkter från denna sidan? eller skulle du faktiskt köpa denna produkten överhuvudtaget?
Bara för att någon gillar det de ser eller iden betyder det inte att de faktiskt skulle köpa den och vi vill ju att de ska köpa den.29 juli, 2013 kl. 10:40 #166244ortaxDeltagareFörstår alla, och vi gör så här, jag formulerar om allt och lägger till era tips senare, så ska vi ha en bättre guide/beskrivning .
31 juli, 2013 kl. 12:06 #166326WiroDeltagare@ortax 67321 wrote:
Produkter:
Du vet vad du vill sälja, annars hade du aldrig funderat på att starta en e-handel. Innan du väljer distributör så gör en konkurrensmätning på just ditt område, och det gäller både priser som kvalité på produkterna. Vet du inte hur bra dina produkter kommer vara så vet du inte heller om det är värt att sälja.
Förklara gärna detta återkommande och helt otroligt diffusa ord att ”känna på marknaden” eller ”konkurrensmätning”. Ofta när man talar i dessa banor menas det att man ska försöka testa sina produkter på marknaden. Men hur testar jag om mina produkter kommer sälja utan att sälja dem?
31 juli, 2013 kl. 16:10 #166336FredrikGustDeltagareBlocket, Tradera eller andra liknande kanaler ut är utmärkt för att testa små volymer. De har besökarna och du produkterna.
Jag brukar testa hur nyheter tas emot på mässa och seriösare marknader. Då får man ärlig feedback omgående och ser dessutom vilka åldersgrupper som attraheras som man sedan ska sälja mot.
31 juli, 2013 kl. 23:10 #166365ortaxDeltagare@Wiro 67429 wrote:
Förklara gärna detta återkommande och helt otroligt diffusa ord att ”känna på marknaden” eller ”konkurrensmätning”. Ofta när man talar i dessa banor menas det att man ska försöka testa sina produkter på marknaden. Men hur testar jag om mina produkter kommer sälja utan att sälja dem?
Konkurrensmätning = välj ut 10 konkurrenter. Kolla hur länge dem funnits på marknaden och se vad dem har i omsättning. Kolla ifall dem finns på andra platser på nätet än bara webbutiken m.m.
Känna på marknaden = testa att lägga ut några produkter på ett par kanaler. Köp bara in ett fåtal till lagret.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.