Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Start av vektygsbutik.
Etiketter: verktyg
- Detta ämne har 14 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 11 månader sedan av Verktygsbutik.
-
FörfattareInlägg
-
28 december, 2015 kl. 10:52 #103174VerktygsbutikDeltagare
Hej vi tänkte ge oss in i denna bransch. Ni mer erfarna kanske har några råd så man slipper de största fallgroparna.
Några grejer vi funderar på:
Varulager hur tänker man där stort och berett eller få artiklar.
Vinst satsa på små marginaler (inga) och växa eller försöka få lönsamhet redan i start?
Plattform om man är helt nollad vad bör man köra på eller krävs det utbildning?
28 december, 2015 kl. 13:08 #180236DanDeltagareNågra motfrågor
Varulager: Vad är er USP?
Vinst: Vad har ni råd att förlora, vad är era mål med bolaget?
Plattform: En hyrlösning som möter era krav. Vad är era krav?28 december, 2015 kl. 13:18 #180238VerktygsbutikDeltagareHej Dan
usp? ups vet jag vad det är men …
Vad vi har råd att förlora är ju en definitionsfråga men vi vill nog begränsa risken till 2-300K
Dåligt insatt i detta men gärna att man får hjälp med fraktsedlar, lagerstatus och fakturering. Lätt att lägga in nya produkter. Även Kortbetalning, prisjakt och ja vad mer bör det finnas för funktioner?
28 december, 2015 kl. 15:42 #180241antonDeltagare@Verktygsbutik 85318 wrote:
Hej vi tänkte ge oss in i denna bransch. Ni mer erfarna kanske har några råd så man slipper de största fallgroparna.
Några grejer vi funderar på:
Varulager hur tänker man där stort och berett eller få artiklar.
Vinst satsa på små marginaler (inga) och växa eller försöka få lönsamhet redan i start?
Plattform om man är helt nollad vad bör man köra på eller krävs det utbildning?
Tips 1: lyssna på Ehandelspodden. Där får du många tips om hur man kan tänka.
Tips 2: försök sälja produkterna med marginal. Glöm ej dina fraktkostnader i detta. De fasta kostnaderna (lön, lager m.m.) är något som ni dock bör hålla nere till en början så inte alla bolagets kostnader går åt till det. Återinvestera allt påvarulager, marknadsföring, att växa kontinuerligt. Så lönsamhetsgrejen: se till att sälja alla saker med positiv marginal, men räkna inte med att hela bolaget kommer att kunna bära sina egna kostnader nödvänditvis (särskilt inte all tid nedlagd).
Tips 3: kom igång med ”minsta friktion”. Ta en hyrlösning som shopplattform (men helst en med färdig lösning för klarna/de vanligaste betalleverantörerna + fyndiqkoppling), fixa ett klarnaavtal/ett avtal med EN bra betalleverantör som hjälper er med både faktura+kortkunder, lägg ut produkterna på fyndiq, skaffa ehandel.se edge för att få ok fraktavtal istället för att försöka förhandla själv, köp in ett litet varulager och försök få igång försäljningen innan ni utökar för mycket, använd ”fejklager”/dropshipping och beställ hem varorna från leverantörerna redan när ni sålt varan istället för att sitta på risken i eget lager, krångla inte till det med marknadsföring- lägg allt krut på google/facebook och glöm inte att allt börjar med sortimentet. Säljer ni något som folk vill ha finns alltid bra förutsättningar att lyckas!
Lycka till!
28 december, 2015 kl. 18:12 #180246DanDeltagare1) Ja, det är ju svårt veta om ni ska sälja alla verktyg i världen eller vara bäst på motorsågar. Sortiment brukar vara en del av USP:en och om det inte är det så har man åtminstone en USP kring sortimentet. Det bästa är såklart om ni har alla produkter som finns, men det är ofta ganska orealistiskt. Så ska ni köra mot proffs, hemmafixare, eller budgetvarianten?
2) Verktygsbranschen har relativt hög marginal med tanke på de höga produktvärdena. Detta beror på att e-handel oftast inte får köpa av grossisterna och agenterna och priserna inte har konkurrensutsatts hårt ännu samtidigt som den internationella e-handeln kring verktyg för proffs exvis inte är särskilt etablerad.
Du kan alltid sänka dina priser i framtiden, men att börja utan marginal för att köpa marknadsandelar, ja det är en mycket dålig affärsidé om den inte håller i framtiden när andra börjar sänka sina priser också (dina leverantörer inom verktyg kommer göra allt för att sluta sälja till dig om du ej håller rekpriserna dessutom).
Jag är en förespråkare för att tjäna pengar på varje order, det är sjukt tråkigt att gå ut på lagret och packa dem om man inte gör det.
3. Testa alla hyrlösningar, då lär du dig funktioner och liknande också. Välj sedan en som känns lätt att jobba med och som har alla funktioner du satt som krav. Du kommer ändra din kravlista när du börjat testa plattformar också.
29 december, 2015 kl. 21:08 #180255VerktygsbutikDeltagareHur hittar man Ehandelspodden ?
29 december, 2015 kl. 21:15 #180256VerktygsbutikDeltagareTack för massa bra råd.
En fråga, jag antar att som ny så får man inte de bästa inköpspriser eller fraktkostnader hur ska man kunna göra vins när man konkurrerar med de stora som har lägre kostnader och dessutom inarbetad kundkrets. Jag antog att man va tvungen att krypa så mycket det gick.
Planen är att sälja el-handverktyg ( tex skruvdragare) till privatpersoner börja med få artiklar till bra pris och växa.
29 december, 2015 kl. 23:03 #180259DanDeltagareEhandelspodden (du måste lära dig googla, det är den viktigaste egenskapen för en e-handlare typ ) finns här och på iTunes (länkar på denna sida) : http://www.ehandel.se/blogg/ehandelspodden/
Det är därför man måste särskilja sig när man startar en e-handel. Varför ska kunderna handla hos er och inte hos de stora? Ni måste hitta varför ni förtjänar kunder. Att göra det genom pris är ett sätt många använder, men det funkar dåligt på sikt.
Ja, när ni har volym kan ni sänka fraktkostnad och varukostnad, men ni får också overhead, anställda och ska ha ett kontor, ni ska anlita programmerare, köpa marknadsföring för att fortsätta växa.
Ni kan säkert hålla samma priser som de stora och tjäna pengar. Ni måste bara addera ett annat mervärde för kunden än priset. Service, bäst hemsida, nya produkter som ingen annan har, guider, öppet köp i 10 år, vad som helst bara det är bra nog att kunden känner de får mer av er än från konkurrenten.
30 december, 2015 kl. 06:27 #180262QarillionDeltagareVi har ju själva ett sortiment om innefattar de flesta kända leverantörerna inom verktyg och håller med Dan om att leverantörerna inte alltid gillar E-handel, men på sätt och vis accepterar det.
Marginalerna är nog dock inte så höga som många tror, hade jag varit dig hade jag börjat kontakta leverantörerna du tänkt dig för att sondera terrängen. Men dom kommer med största sannolikhet kräva att du även startar en fysisk butik. Så räkna med en ganska hög initial startkostnad.
Men hade jag varit dig så hade jag kollat om det ens finns möjlighet att få sälja och vad som i så fall krävs av dig. Annars blir allt arbete lätt ogjort då leverantörerna av oss i princip krävt en fysisk butik.
30 december, 2015 kl. 09:55 #180265VerktygsbutikDeltagareHej Qarillion
Tack för info trotts att vi kanske ändå skulle kunna bli konkurrenter eller ska man säga kolleger ? Förstår om du inte vill dela med dig av din erfarenhet men fråga får man väl alltid
Vilket märke upplever du som minst negativ till E-handel ?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.