Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › "Ställavtal"
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 6 månader sedan av bslask.
-
FörfattareInlägg
-
14 juni, 2014 kl. 08:45 #101837PlastskivorDeltagare
Fick en beställning á ca 1000:- varuvärde från enmansföretagare och han meddelade att han skulle vara bortrest en del närmsta tiden varvid jag föreslog att skicka det med Schenker Privpak Ombud så skulle detta inte vara något problem eftersom liggtiden 2v långt överskred kundens bortavaro.
Kundens svar:
”Du kan skicka med Schenker företagspaket jag har ställavtal med dem.
Informera om ställavtalet vid beställning av transporten.”Mitt svar:
”Jag kan skicka så om du förskottsbetalar och accepterar att du tar över risken om paketet försvinner. (alt. 1)
Alt.2 är paket som du hämtar hos ombud och vid detta alternativ kan vi skicka mot faktura. Ditt namn som mottagare på paketet så blir det inget krångel vid hämtningen.
Vv meddela om du väljer alt. 1 så ska jag ställa ut en proforma-faktura för förskottsbetalningen.”
Jag meddelade också var närmsta ombud låg och det var bara 1500m bort från kunden.
Kunden har inte svarat på detta och jag tror knappast att han har hittat produkten från någon annan leverantör eftersom det gällde en 12mm färgad Plexiglasskiva där 10mm är den tjockaste standardtjockleken hos tillverkaren, så han lär knappast hitta nån annan som lagerför den i 12mm (som jag gör).
FRÅGA: Finns det verkligen något som heter ”ställavtal” som är sanktionerat på högre nivå hos fraktbolagen ?
eller är det bara en deal som mottagaren gjort med den enskilda chaffisen mot gällande instruktioner för den frakttjänst avsändaren har beställt ?Förmodligen så har jag ”rätt” att driva in fordran ändå om paketet försvinner då mottagaren är borta. Men det är ju inte särskilt intressant att ”ha rätt” om det är ett case som kostar för mycket tid/strul/energi att driva.
Hur svarar ni på sådant här när kunderna begär denna typ av leveranser ?
14 juni, 2014 kl. 13:26 #175002Katrin LundgrenDeltagaredet finns fast det heter lossnignsavtal. Det har jag tecknat med alla transportbolagen, det innebär att de ställer av godset hos mig, och att jag därmed tar risken om det försvinner. Man brukar inte teckna sådana om man inte är rätt säker på att ingen tar grejorna, rätt vanligt att vi som bor på landet har det
14 juni, 2014 kl. 13:36 #175003PlastskivorDeltagareMin förmodan om att ”ställavtal” kanske inte existerar var baserat på att jag hittade inte relevant info om denna term men om man söker på ”lossningsavtal” så finns det ju.
Men.. borde man inte som avsändare ha en viss undersökningsplikt i sådana fall, dvs förvissa sig om att ett formellt skriftligt och giltigt avtal verkligen finns ?
16 juni, 2014 kl. 07:33 #175011Runns.seDeltagareVi har också gett fullmakt till alla bolag så man får varan levererad även om man inte är hemma. Mycket effektivt om man bor på någorlunda säker plats
16 juni, 2014 kl. 07:34 #175012Runns.seDeltagareOt, synd jag inte hittade dig när jag behövde plexi. Fick köpa på biltema och såga själv vilket ju inte är kul eller blir bra
16 juni, 2014 kl. 07:52 #175013PlastskivorDeltagareJag fick mailat kopia på kundens lossningsavtal så det fallet är löst i.a.f.
Någon som vet ifall även privatkunder kan teckna lossningsavtal med de stora fraktbolagen (Schenker, DHL) ??
16 juni, 2014 kl. 07:58 #175014Runns.seDeltagare@Plastskivor 77758 wrote:
Jag fick mailat kopia på kundens lossningsavtal så det fallet är löst i.a.f.
Någon som vet ifall även privatkunder kan teckna lossningsavtal med de stora fraktbolagen (Schenker, DHL) ??
Det är bara att maila dem så får du hjälp med avtal att fylla i.
Det kallas på vissa ställen LUK – avtal (för avlämning av gods även när man inte är hemma).16 juni, 2014 kl. 08:47 #175016bslaskDeltagare@Plastskivor 77758 wrote:
Jag fick mailat kopia på kundens lossningsavtal så det fallet är löst i.a.f.
Någon som vet ifall även privatkunder kan teckna lossningsavtal med de stora fraktbolagen (Schenker, DHL) ??
Ja det kan man även som privatperson. Och du som avsändare ska kunna vara säker på att inte drabbas av stöld/skador på gods då det är precis dessa rättigheter mottagaren avskriver sig från att kunna reklamera vid ett LUK (lossning utan kvittens) avtal.
Den risk som finns för dig är om mottagaren saknar LUK och det blir kostnader för extra utkörningar, hanteringskostnader från transportören osv.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.