Startsida › Forum › E-handelsforumet › Feedback & Kritik › SQuare Design
- Detta ämne har 12 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av Square Design.
-
FörfattareInlägg
-
18 juni, 2012 kl. 21:28 #98295Square DesignDeltagare
Hörni, vad tycks?
Butiken är byggd på Tictails plattform. Mycket enkelt.
19 juni, 2012 kl. 06:53 #147447Katrin LundgrenDeltagareDet ser helt ok ut, men det jag reagerar på är att era krukor och skyltar är verkligen rena plagiat på Ernst Kirchsteigers serie. Det enda som saknas är Ernstloggan. Känns i mina ögon totalt oseriöst och får mig att tappa förtroendet totalt för butiken
19 juni, 2012 kl. 07:57 #147454Square DesignDeltagareTråkigt att du känner så. Men det är kanske inte så konstigt eftersom du själv säljer Ernsts produkter. Jag har givetvis tagit inspiration från Ernst. All bra design får konkurrenter som säljer till bättre priser. Marknader mognar. Enda skillnaden den här gången är att det inte är något stort företag som tar marknadsandelar från ett litet. Utan faktiskt tvärtom. Jag tror nog också att Ernst skulle se humorn i att hans serie med odlingsstickor nu uppdaterats med en som pekar ut ogräset.
Dina örtsaxar, som du säljer, har mängder med konkurrenter med liknande design. Det är väl bara naturligt att dina krukor också får konkurrens.
Min seriositet behöver du dock inte tvivla på. Jag har flera produkter med egen design. Sedan har jag produkter där jag tagit inspiration av andra.
19 juni, 2012 kl. 10:21 #147458Katrin LundgrenDeltagareDet har inte med vad jag säljer att göra, jag gillar bara inte kopior. Vi diskuterade det tidigare i en annan tråd här på forumet, och nu liksom då gillar jag det inte. I ditt fall är en förmildrande omständighet att du inte låtsas att det är en Ernst produkt, men jag skulle vilja säga att inspirationen är lite för stor för att jag ska tycka att det är ok att kopiera en (vad jag har för mig) trademarkt produkt rakt av och göra till sin egen design, och säga att det är ens egen design. Jag får helt enkelt inget seriöst intryck av företag som gör så oavsett produkt, vare sig det är handväskor, mediciner, mobilskal, datorer, krukor eller vad det än är, men det är min åsikt, andra kanske resonerar på andra sätt.
Örtsaxarna är inte trademark av någon design vad jag vet, och de har därför mängder med tillverkare och varianter, det är lite skillnad i mina ögon.
För övrigt så är det kul att du säger att ett litet företag tar marknadsandelar av ett stort, i det här fallet är ni faktiskt två riktigt små företag bägge två, och det är väl det som gör att det går att göra så, ett större företag brukar bråka mer när deras design används av andra
19 juni, 2012 kl. 12:53 #147465Square DesignDeltagareOk, det var väl inte riktigt det här jag tänkte med denna tråden. Men det är en nyttig diskussion som jag gärna för. Har jag fel är jag inte sämre än att jag kan ändra mig.
Vad är en trademarkt produkt? Jag är väldigt tveksam om man kan sätta trademark på en produkts utformning. Det handlar väl om varumärken?
Ett varumärke är ett namn, en symbol eller ett tecken, som används för att identifiera produkter eller tjänster. Varumärken är en typ av immateriell tillgång. De är ofta skyddade genom ett varumärkesskydd eller helt enkelt genom att varumärket är känt av allmänheten. Varumärke har en grundläggande betydelse för individualisering av ett visst företags produkt och för dess marknadsföring. Märket blir härigenom bärare av produktens positiva intryck hos konsumentenDäremot kan man ansöka om designskydd hos PRV. Antagligen det enda skydd man kan ha för en produkts utformning. Något sådant existerar inte för dessa produkter.
19 juni, 2012 kl. 13:16 #147466MagentoDeltagareJag tänkte bara bidra med något som jag snappade upp för ett par år sedan i en dokumentär om IKEA och Ingvar Kamprad. Han visade tydligt hur han gick omkring på gallerier och designbutiker och pekade ut varor som hans anhängare köpte och sedan använde för ändra pytte lite på för att sedan kränga i butikerna.
Kan det vara som med musik? Ändrar man tillräckligt mycket (givetvis alltid subjektivt) så kanske det är fritt fram?
19 juni, 2012 kl. 13:20 #147467Katrin LundgrenDeltagareDu sätter mönsterskydd på produkter, och man kan då i folkmun kalla dem trademarkta, men det heter säkert annat på fackspråk, gissningsvis mönsterskydd.
Det är egentligen inte det det som är intressant och inte det jag ville diskutera med dig, du gör som du vill med din design. Men du frågade generellt om din butik först i tråden med orden ”Hörni vad tycks?”
Då svarade jag med det första intryck jag fick av din butik, och det första intrycket din butik ger mig är alltså ”här säljs kopior”. Inte ett intryck jag skulle vilja ge, och det kan vara värt att fundera över. Om du haft fler produkter, eller någon form av tydligare design, eller lite mer info kring din butik, och kanske lite mer info kring produkterna med tanke bakom dem osv så skulle jag fått ett annat intryck, men som det är nu är tyvärr det mitt första intryck av butiken.
Ska jag gå in på detaljer, så vill jag inte ha en engelsk villkorssida, utan en svensk, och varför är villkoren på engelska och returinfon svensk? totalt galet. Dessa sidor fungerar dessutom inte om du är inne på någon annan kategori eller produktsida än förstasidan där du visar alla produkter ( i alla fall inte i firefox som jag kör) utan då syns den inte.
Överhuvudtaget att blanda svenska och engelska hej vilt på sajten ger inget bra intryck. Använd det ena eller det andra
Man blir förvirrad av att frakt 79 kr inte är en länk medan villkoren är länkar. Jag skulle bryta ut det som är ren info och lägga det ngn annan stans än i menyraden. En om oss sida med lite mer info om er vore trevligt.
Lagersaldo på produkterna vore bra, liksom om det görs på beställning så skriv det. Vad är leveranstiden? När får jag mina varor? Med andra ord jag saknar en hel del info på sajten. Det är ju bra att det är lätt att bygga, men tyvärr mig ger den inget seriöst intryck som den ser ut nu, utan du har en hel del jobb att göra tycker jag
19 juni, 2012 kl. 13:23 #147468Katrin LundgrenDeltagare@Magento 46854 wrote:
Jag tänkte bara bidra med något som jag snappade upp för ett par år sedan i en dokumentär om IKEA och Ingvar Kamprad. Han visade tydligt hur han gick omkring på gallerier och designbutiker och pekade ut varor som hans anhängare köpte och sedan använde för ändra pytte lite på för att sedan kränga i butikerna.
Kan det vara som med musik? Ändrar man tillräckligt mycket (givetvis alltid subjektivt) så kanske det är fritt fram?
Ändra är ordet, vad jag kan se här så är enda ändringen att inte Ernst logga finns med och i stället sitter det två fyrkanter i botten på krukorna, så hur mkt ändring det är vet jag inte. Men som jag skrev nyss, det var egentligen inte det jag ville diskuttera, för det spelar mindre roll, utan min tanke var mer att han frågade efter vårt intryck av butiken och tyvärr var det mitt första intryck.
19 juni, 2012 kl. 13:27 #147469MajsanDeltagare@Kodmyran 46855 wrote:
vill jag inte ha en engelsk villkorssida, utan en svensk, och varför är villkoren på engelska och returinfon svensk? totalt galet. Dessa sidor fungerar dessutom inte om du är inne på någon annan kategori eller produktsida än förstasidan där du visar alla produkter ( i alla fall inte i firefox som jag kör) utan då syns den inte.
För en gångs skull testade jag med IE9, kör annars alltid med firefox, och det är detsamma där. Man får inte upp infon på vissa ställen. Blanda svenska och engelska kändes inte heller helt OK.
Det som slog mig mest var precis som Katrin säger, sSaknar en del information. Sen tyckte jag att varukorgen var helt malplacerad längst ner på sidan. Trodde inte jag la en vara i korgen förrän jag började scrolla runt.
Sen när man är i kassan så är det ju inte dumt att ha en tillbaka knapp till butiken.
19 juni, 2012 kl. 14:06 #147470Square DesignDeltagareMycket bra synpunkter. Tack för det.
Den engelska texten ska jag sätta mig och översätta någon gång. Inget prioriterat dock. Tanken är att det ska finnas en engelsk sida framöver, därav engelsk text.
Leveranstiden presenteras i kassan. Jag är inte riktigt klar med leveranstiderna ännu gentemot leverantören. Därför har jag dragit på den biten och väljer att endast presentera det i kassan. Det kommer att ändras framöver.
Vad gäller lagersaldo är det svårt eftersom jag dels har lager, dels tillverkar på beställning. Så lagersaldot håller jag nog för mig själv. Målet är att erbjuda samma leveranstid för alla produkter.
Länkarna till returpolicy och villkor ska vara åtgärdade nu, fel i kodningen. Färgen på texten om frakt och avhämtning är nu ändrat för att särskilja.
”Om oss”-sida dyker upp också vad det lider.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.