Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Specter & Jetshop i en enda soppa
- Detta ämne har 12 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 4 månader sedan av Roger.
-
FörfattareInlägg
-
13 juni, 2011 kl. 22:24 #96132SoffsDeltagare
Detta blir lika mycket en avreaktion som några frågor och möjligen en avrådan. Och lååångt men vad gör man… This is my Jetshop-Specter story.
Efter snart ett år och en webshop skött med vänster hand var tanken att den skulle skötas med höger, hottas upp lite och kanske tom kunna försörja mig. Jag var inte jättemissnöjd med Jetshop men tyckte att de blev lite dyra och att det alltid tar lååång tid att komma fram till supporten så jag sneglade lite på Nordisk e-handel efter att ha hängt här i det tysta och kastat avundsjuka blickar på bl.a. Blekinge bilradio. Med offerten i hand och framför allt en realistisk syn på allt arbete det skulle innebära att byta plattform valde jag ändå, mot bättre vetande, att stanna hos Jetshop. Min projektledare/AM eller vad han för stunden kallar sig gav mig också hyfsade rabatter så fine.
Eftersom vi även har en fysisk butik ville jag absolut ha ett affärssystem som gick att integrera med webshoppen och även kanske bygga på med kassa till butiken. Jag läste på lite om Specter som rekommenderades av Jetshop (ny, fin koppling, testkörd osv). Jag ville köpa ganska många funktioner + hårdvara till butikskassafunktionen men lackade lite när ”offerten” jag fick på kronan motsvarade en summering av priset på varje enskild produkt i prislistan. Icke förhandlingsbart fick jag besked om. Jag vet inte riktigt varför det skulle ta tre dagar att göra en offert när jag själv kunde klicka ihop det på webben men nå ja… jag bestämde mig för de funktioner i Specter jag verkligen ville ha, lade önskelistan på is och tecknade avtal med Specter och med Jetshop.
Nu slutade det roliga. Kopplingen beställdes den 29/4 och det skulle ta två veckor innan den fungerade. Efter två veckor tog vi kontakt med Jetshop och frågade hur det gick. Då var arbetet inte påbörjat. Sedan tjatade vi några gånger till. Jag skulle nu kunna gå på om allt som inte har fungerat (som att kopplingen sätts upp innan en långhelg utan att informera oss om att den är igång eller kolla att den funkar – vilket den inte alls gjorde) men det är allt från att inget lästes in i Specter, till att en del artiklar och ordrar lästes in osv. Ännu är inte alla artiklar inlästa och problemen är på intet sätt lösta. SEX veckor senare och igår på dagen en vecka sedan vi felanmälde att kopplingen fanns men inget synkades över till Specter.
Nu till det mest irriterande. Jag valde att inte köpa integrationen Specter-Klarna för 495:- startavgift och 49:-/mån av Specter eftersom antalet Klarna-fakturor är så få att jag inte kan motivera det. Ok, inte massa pengar men onödigt just nu. Det går så snabbt och enkelt ändå direkt i Klarna. Det fanns med i min första förfrågan men plockades bort när Specter inte gav några rabatter alls. IDAG fick jag besked om att Jetshop har byggt kopplingen till Specter så att Klarna-fakturor MÅSTE hanteras i Specter. Jag MÅSTE alltså köpa en tjänst jag inte har beställt eller har behov av. Detta borde rimligen ha framgått både från Specters och från Jetshops sida när avtalen tecknades. Men… som Specter flera gånger har sagt – det är två separata bolag och ”vi kan inte ta ansvar för vad Jetshop gör”. Jag kan dock tycka att om jag köper tjänsten webshopintegration av Specter så ska den vara komplett med alla tillägg som kan behövas. Säljaren på Specter var väl medveten om vilken leverantör av webshop som jag hade och borde vara insatt i vad som kan tänkas behövas för att den ska fungera.
Det bästa är att Jetshop inte visste att Specter tar betalt av kunden för webshopintegrationen och Specter visste inte att Jetshop har konstruerat integrationen så att Klarna-fakturor måste hanteras i Specter. Och ändå marknadsför man varandars tjänster.
Jag vet inte hur mycket tid jag har lagt på supportsamtal, hur mycket tid och pengar jag har förlorat på att dricka kaffe istället för att lägga upp nya artiklar eller göra artiklar säljbara när de har kommit in på lager. Och nu på att inte kunna fakturera i Klarna utan att göra nya manuella fakturor. Specter skyller på Jetshop och min projektledare på Jetshop behagar inte ens att ringa upp. Jag anser att Jetshop ska kompensera men den frågan vill han inte ens ta i. Jag blir så less. Jetshop har brustit även i annat och jag har nu hjälp för att se om alla felen är tillräckliga för att häva avtalet med Jetshop. Förtroendet är i botten. Jag hatar att göra felaktiga val men måste verkligen avråda från att hyra webshop från Jetshop.
Fundering 1:
Är det någon som har Jetshop-Specter-koppling och har en uppfattning om hur den fungerar? Den känns som om den är full med fel. Jag är ingen tekniker och kan ungefär noll därom (därav en enkel hyrlösning) men även jag tycker att det verkar krävas väl mycket handpåläggning.Fundering 2:
Är det någon annan som har liknande eller andra erfarenheter av Jetshop?Fundering 3:
Har någon lyckats förhandla till sig paketpriser hos Specter?Fundering 4:
Betalar du Specter för Klarna?Orkade du hela vägen :p ?
14 juni, 2011 kl. 05:49 #123685Jimmy OstromDeltagareJag lider med dig, det är aldrig roligt när saker och ting inte funkar.
Alla företag gör fel och har buggar så även Nordisk E-handel, men det handlar om hur dom tar tag i det som avgör om dom är ett bra företag att jobba med tycker jag.
Jag själv är ingen rolig person att prata med när jag är irriterad och det vet dom jag jobbar med (inkl Nordisk E-handel), så jag får rätt ofta be om ursäkt för att jag ”ibland” kliver över gränsen från att vara irriterad till bara vara dum i huvudet.
Jag har haft Jetshop för ca 3 år sedan och var nöjd överlag och då hade jag n koppling till SPCS 2000 som var ny då men funkade okej, men idag skulle jag inte tyckt den funkade bra men så har vi oxå växt en del och har helt andra krav idag.
Jag tittade under tiden vi hade Fortnox (förlåt mig Jesus för vad jag tycker om Fortnox:rolleyes:) på Specter.
Men jag tyckte det kostade ganska mycket med Specter så vi gick ”tillbaka” till SPCS 2000 som är ett bra program, men dock lite old school nu kan det tyckas.
Jag reagerade oxå på att det blev ”dyrt” med alla olika lösningar man behövde köpa till, men det är deras affärsidé.
För det första, BYT INTE för att du tycker Jetshop är dyrt, det kostar att ha en bra hemsida.
Det jag lärt mig (jag har byt hemsida 4 gånger) är att man måste kunna växa mycket och det anser jag man kan hos tex Nordisk E-handel och man behöver inte byta hemsideleverantör för att dom inte kan fixa alla speciallösningar man vill ha, betalar man får man allt (som det ska vara)!
Jag hade själv en fysisk butik förra sommaren (stängde 4 Juni) och jag vet vilket skit det var att försöka koppla samman butikens affärssystem med hemsidan…….Dyrt är bara förnamnet så det var ingen lösning för oss.
Frågan är om inte Specter funkar bra till detta, fysiskt affärssystem i butik och till hemsida (när det funkar som det ska).
Så mitt tips.
1. Få det att funka genom att låta dina ord få ”lite” mer utrymme och ”lite” mer ”power”.
2. Är du inte nöjd, BYT! Livet är för kort med att jobba och ge pengar till pissföretag anser jag.
Vill du se vad vår plattform kan ”Live” och inte bara en massa demoskit så är vår dörr alltid öppen och kaffet laddat.
@Soffs 20620 wrote:
Detta blir lika mycket en avreaktion som några frågor och möjligen en avrådan. Och lååångt men vad gör man… This is my Jetshop-Specter story.
Efter snart ett år och en webshop skött med vänster hand var tanken att den skulle skötas med höger, hottas upp lite och kanske tom kunna försörja mig. Jag var inte jättemissnöjd med Jetshop men tyckte att de blev lite dyra och att det alltid tar lååång tid att komma fram till supporten så jag sneglade lite på Nordisk e-handel efter att ha hängt här i det tysta och kastat avundsjuka blickar på bl.a. Blekinge bilradio. Med offerten i hand och framför allt en realistisk syn på allt arbete det skulle innebära att byta plattform valde jag ändå, mot bättre vetande, att stanna hos Jetshop. Min projektledare/AM eller vad han för stunden kallar sig gav mig också hyfsade rabatter så fine.
Eftersom vi även har en fysisk butik ville jag absolut ha ett affärssystem som gick att integrera med webshoppen och även kanske bygga på med kassa till butiken. Jag läste på lite om Specter som rekommenderades av Jetshop (ny, fin koppling, testkörd osv). Jag ville köpa ganska många funktioner + hårdvara till butikskassafunktionen men lackade lite när ”offerten” jag fick på kronan motsvarade en summering av priset på varje enskild produkt i prislistan. Icke förhandlingsbart fick jag besked om. Jag vet inte riktigt varför det skulle ta tre dagar att göra en offert när jag själv kunde klicka ihop det på webben men nå ja… jag bestämde mig för de funktioner i Specter jag verkligen ville ha, lade önskelistan på is och tecknade avtal med Specter och med Jetshop.
Nu slutade det roliga. Kopplingen beställdes den 29/4 och det skulle ta två veckor innan den fungerade. Efter två veckor tog vi kontakt med Jetshop och frågade hur det gick. Då var arbetet inte påbörjat. Sedan tjatade vi några gånger till. Jag skulle nu kunna gå på om allt som inte har fungerat (som att kopplingen sätts upp innan en långhelg utan att informera oss om att den är igång eller kolla att den funkar – vilket den inte alls gjorde) men det är allt från att inget lästes in i Specter, till att en del artiklar och ordrar lästes in osv. Ännu är inte alla artiklar inlästa och problemen är på intet sätt lösta. SEX veckor senare och igår på dagen en vecka sedan vi felanmälde att kopplingen fanns men inget synkades över till Specter.
Nu till det mest irriterande. Jag valde att inte köpa integrationen Specter-Klarna för 495:- startavgift och 49:-/mån av Specter eftersom antalet Klarna-fakturor är så få att jag inte kan motivera det. Ok, inte massa pengar men onödigt just nu. Det går så snabbt och enkelt ändå direkt i Klarna. Det fanns med i min första förfrågan men plockades bort när Specter inte gav några rabatter alls. IDAG fick jag besked om att Jetshop har byggt kopplingen till Specter så att Klarna-fakturor MÅSTE hanteras i Specter. Jag MÅSTE alltså köpa en tjänst jag inte har beställt eller har behov av. Detta borde rimligen ha framgått både från Specters och från Jetshops sida när avtalen tecknades. Men… som Specter flera gånger har sagt – det är två separata bolag och ”vi kan inte ta ansvar för vad Jetshop gör”. Jag kan dock tycka att om jag köper tjänsten webshopintegration av Specter så ska den vara komplett med alla tillägg som kan behövas. Säljaren på Specter var väl medveten om vilken leverantör av webshop som jag hade och borde vara insatt i vad som kan tänkas behövas för att den ska fungera.
Det bästa är att Jetshop inte visste att Specter tar betalt av kunden för webshopintegrationen och Specter visste inte att Jetshop har konstruerat integrationen så att Klarna-fakturor måste hanteras i Specter. Och ändå marknadsför man varandars tjänster.
Jag vet inte hur mycket tid jag har lagt på supportsamtal, hur mycket tid och pengar jag har förlorat på att dricka kaffe istället för att lägga upp nya artiklar eller göra artiklar säljbara när de har kommit in på lager. Och nu på att inte kunna fakturera i Klarna utan att göra nya manuella fakturor. Specter skyller på Jetshop och min projektledare på Jetshop behagar inte ens att ringa upp. Jag anser att Jetshop ska kompensera men den frågan vill han inte ens ta i. Jag blir så less. Jetshop har brustit även i annat och jag har nu hjälp för att se om alla felen är tillräckliga för att häva avtalet med Jetshop. Förtroendet är i botten. Jag hatar att göra felaktiga val men måste verkligen avråda från att hyra webshop från Jetshop.
Fundering 1:
Är det någon som har Jetshop-Specter-koppling och har en uppfattning om hur den fungerar? Den känns som om den är full med fel. Jag är ingen tekniker och kan ungefär noll därom (därav en enkel hyrlösning) men även jag tycker att det verkar krävas väl mycket handpåläggning.Fundering 2:
Är det någon annan som har liknande eller andra erfarenheter av Jetshop?Fundering 3:
Har någon lyckats förhandla till sig paketpriser hos Specter?Fundering 4:
Betalar du Specter för Klarna?Orkade du hela vägen :p ?
14 juni, 2011 kl. 06:29 #123687Katrin LundgrenDeltagareDet låter inte roligt, jag kan hålla med Jimmy, byt inte enbart på grund av pris, för det du vill ha är en anpassning och sådana brukar kosta, och som han säger det kostar att underhålla en bra hemsida. Däremot om du är missnöjd med service och tycker att ni inte pratar samma språk trots flera försök kan man alltid fundera.
Vår erfarenhet av Specter och kopplingar mot dem är att de är bra att ha att göra med och snabba, men att de har lite begränsningar på vad man kan göra och hur man kan koppla. Nu var det dock ett tag sedan vi kikade och jag vet att en hel del hänt i de senare releaserna i Specter, så det är säkert bättre nu. Just butikskassa och webshopskoppling vet jag ett flertal som kör och är nöjda med. Vet dock inte vilka leverantörer de har av webshop.
14 juni, 2011 kl. 07:43 #123688KockenDeltagareVi använder Specter som kassa och för att koppla i hop webbutiken med kassasystemet. Jag tycker att de är lätt att ha och göra med och systemet fungerar bra.
Vi anlitade också ett ”utomstående” företag som kopplade i hop shopen (företagets modul) och kassasystemet. De gjorde det på en fredag eftermiddag och det gick givetvis fel.
Alla lagersaldon på produkter som var sålda senaste veckan nollställdes, vilket resulterade i att vi fick inventera dessa och föra in lagersaldot manuellt. Sedan var det en del andra saker som blev fel i början, men det var inte Specter som tabbade sig utan det utomstående bolaget.Jag tycker du ska ta en funderare på vilket bolag du anlitar för webbutiken, är du betalande kund och de inte svarar på mejl/telefon. Tycker jag du ska byta omedelbart. Det är dina pengar/försäljning som blir drabbade för att de är slappa! Finns ingen anledning att betala ett företag som inte är mån om sina kunder, det finns ett helt gäng med hyrbutiker som säkert tar i mot dig med öppna armar.
14 juni, 2011 kl. 11:53 #123698Stefano CrozzoliDeltagareHej Sofia,
Vill börja med att säga att jag tycker att det är olyckligt och jättetråkigt att läsa om ditt missnöje med oss. Efter att ha satt mig in i frågan förstår jag din frustration.
Som jag ser det, har du råkat ut för ett flertal olyckliga misstag. Att implementeringen dragit ut på tiden är självklart helt oacceptabelt. Så lång tid ska det inte behöva ta. Självklart skulle man önska att vi kunde koppla på alla tilläggstjänster i realtid men det går tyvärr inte. Däremot ska vi absolut hålla det vi lovat dvs 2 veckor från beställningen till implementation. Det blev tyvärr en del problem i samband med påkopplingen av integrationen vilket vi givetvis borde ha informerat dig om. De sista felen åtgärdas av våra tekniker idag.
Det andra misstaget som gjordes är att vi brustit i vår interna utbildning och i dialogen med vår partner Specter. Vår personal kände inte till att Klarnaintegrationen till Specter var ett krav för att det ska fungera och även att det fanns en kostnad förknippat. Detta är dock inget som är unikt med Jetshops integration till Specter utan det är så Specters API fungerar för webshoppar, men givetvis borde du fått info om detta.
Vi är också medvetna om att det ibland uppstår väntetid för komma i kontakt med vår support. Vår support jobbar för allt vad tygen håller men vi har ändå sett behovet av att ytterligare förstärka avdelningen. Därför söker vi just nu två stycken medarbetare till vår tekniska support.
Självklart ska vi se till att kompensera dig för vår oförmåga att uppfylla dina förväntingar i genomförandet på denna integration. Vi har under dagen haft en dialog med Specter för att reda ut alla oklarheter och vi kommer även att ta fler actions internt för att se till att detta inte händer igen.
Vi är jätteglada att du har delat med dig av dina erfarenheter. Det gör att vi kan fortsätta att förbättra oss och ge en ännu bättre service till dig och alla andra kunder.
Med hopp om ett fortsatt gott samarbete
Med vänlig hälsning
Stefano Crozzoli
Försäljning & Marknadschef
14 juni, 2011 kl. 14:28 #123705specterabDeltagareKan bara hålla med Stefano på Jetshop, jag beklagar att missförstånd och oklarheter givit dig bekymmer, och något vi naturligtvis tar med oss i vårt arbete framöver.
Vill bara förtydliga vad Klarnaintegrationen i Specter gör, av det ovanstående kan det tolkas som att det är en förutsättning för att integrationen webbshop – Specter ska fungera.
Specters Klarnaintegration innebär att användaren normalt inte behöver använda sig av Klarnas adminpanel, Specter gör det arbetet för dig. Vid utleverans från Specter aktiveras fakturan automatiskt och visas klar för utskrift på bildskärmen, och vid utbetalning av pengarna från Klarna gör systemet automatiskt en avprickning av alla fakturorna, sätter dem till betalda samt summerar och bokför alla Klarnas kostnader.
Detta är normalt ett relativt tidskrävande arbete, som dessutom blir ”strömlinjeformat ” i det övriga ekonomiflödet genom integrationen. Inga extrakontering behöver göras manuellt etc. Även med bara 10 Klarnafakturor i månaden bör man spara tid värd månadskostnaden.
Hör gärna av dig Sofia till oss om det är något mer du funderar över.
Med vänliga hälsningar,
Lennart Samsson
VD Specter AB14 juni, 2011 kl. 15:26 #123707SamHjalpDeltagareHelt klart är ändå en sak: Det är ingen mening att kontakta supporten direkt utan det är bättre att skriva om sitt problem i ett välbesökt forum. Då får man inte bara svar samma dag utan även löften om att allt kommer att fixas snabbt som attan.
Detta är inget Jetshop-unikt utan vi har ju sett exempel på det bl.a. från Talex, Textalk och Klarna här i forumet. På det stora hela så känns det bra att det finns ett ytterligare medel att ta till när man sitter där med affärsbegränsande problem och en otillräcklig support.
Så tack till Ehandel.se som gjort detta möjligt!
14 juni, 2011 kl. 15:26 #123708SoffsDeltagareTack för svar och tips . Säkerligen kommer jag nappa på det där erbjudandet om kaffe i Svängsta . Flyttade från Karlshamn 2007 så det är nästan ”hemma” fortfarande.
Jag håller helt med om att shoppen måste få kosta men jag värderar vad jag får för mina pengar och vad jag anser att får kosta och vad som inte får göra det. Jag har svårt för arrogans och jag värderar min tid och det är så frustrerande när ”allt” tar tid och bemötandet inte är bra. Jag tror inte heller att detta ligger hos Specter alls men jag tycker att respektive företag bör känna till hur funktionen ser ut i partnerföretaget eftersom man betalar båda för kopplingen.
Jag har precis slutat som ekonomichef på en hyggligt stor koncern för att satsa på detta (ja, fråga mig inte varför men jag inbillade mig att jag skulle få större frihet och att det skulle vara roligare…) och jag vet att affärssystem och anpassningar kostar massor med pengar och med all rätt. Folk ska få betalt för det de utför. Sedan funkar aldrig system som de ska på en gång men eftersom det då har rört sig om stora system som Agresso tyckte jag att detta skulle vara en baggis jämförelsevis.
Jag tackar Stefan för svaret och för den respons ni genom projektledare och support har visat under dagen. Vi kommer säkert överens i slutändan. Nu kör vi på i ett år till så får vi se var vi står sedan och hur det har fungerat.
Så Stefan, för stunden kan jag inte rekommendera ditt företag men jag litar på att du tar kritiken på allvar och att jag får anledning att rekommendera snarare än avråda i framtiden.
14 juni, 2011 kl. 15:50 #123709SoffsDeltagareÄven jag är imponerad av forumets genomslagskraft. Att Klarna är aktiva har jag sett tidigare men jag trodde inte att andra aktörer bevakade forumet på så sätt att det medger så snabb respons som jag har fått både här och över telefon idag. Men samtidigt är det synd att man ska behöva skriva på ett allmänt forum för att få den hjälp man bör få genom sin kundrelation.
Jetshop har nu lovat att kompensera mig för min merkostnad för Klarna och Specter har sedan tidigare lovat att bjuda på startkostnaden så nu ska det väl vara frid och fröjd.
Om nu Specter-Klarna fungerar .
@SamHjälp 20648 wrote:
Helt klart är ändå en sak: Det är ingen mening att kontakta supporten direkt utan det är bättre att skriva om sitt problem i ett välbesökt forum. Då får man inte bara svar samma dag utan även löften om att allt kommer att fixas snabbt som attan.
Detta är inget Jetshop-unikt utan vi har ju sett exempel på det bl.a. från Talex, Textalk och Klarna här i forumet. På det stora hela så känns det bra att det finns ett ytterligare medel att ta till när man sitter där med affärsbegränsande problem och en otillräcklig support.
Så tack till Ehandel.se som gjort detta möjligt!
14 juni, 2011 kl. 17:00 #123710Jimmy OstromDeltagareTycker detta är underbart, bara att lyfta av hatten för dessa företag!
@Soffs 20650 wrote:
Även jag är imponerad av forumets genomslagskraft.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.