Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Spårning Adwords/Analytics
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år sedan av Runns.se.
-
FörfattareInlägg
-
18 juni, 2010 kl. 06:36 #94653Thomas THLDeltagare
God morgon!
På min önskelista finns det en ”Spårning för puckon”-guide (läs lättfattad steg för steg) när man använder Adwords och Analytics.
Från skapa kampanj på Adwords till skapa en spårning på Analytics.
Någon som är hemma på detta och har lust att sätta ihop något?
Mvh
Thomas18 juni, 2010 kl. 07:51 #111922Christoffer TyreforsDeltagareÄr det en webshop vi pratar om?
Isåfall hade jag aktiverat ehandel i analytics och spårat alla ordrar där – och då kommer det automatiskt (med viss fördröjning) till adwords om du använder samma googlekonto.
Att spåra ordrar i analkytics ger ju också en jäkla massa andra fördelar såsom att se konverteringsgrad osv.
18 juni, 2010 kl. 09:42 #111932Thomas THLDeltagareYes, webshop!
Har både analytics och adwords-konton redan.
Har spårkod på index.php för analytics men jag bör väl ha någon kod för checkout_success.php?
Var hittar jag den?/Thomas
5 juli, 2010 kl. 09:14 #112454Alexander BergqvistDeltagareHej Thomas!
För att skapa en framgångsrik AdWords-kampanj bör man fundera över vilka besökare man vill få in till sin site. För att kampanjen ska bli kostnadseffektiv handlar det om att driva in så mycket relevanta besök som möjligt. Detta tänk måste finnas i alla led, från sökord, annonstext till landningssidor.
I början kan det vara bra att köra med lite bredare sökord och sedan när man samlat in lite statistik, börja optimera kampanjen genom att justera sökord, bud och annonstext.
När det gäller statistikinsamlingen i Google Analytics så måste du först lägga in trackingkoden på ALLA sidor på siten. Ligger trackingkoden bara på index så kan inte GA spåra besökarens väg genom siten.
När du gjort detta bör du sätta upp ett mål för att kunna mäta shoppens konverteringsgrad. Målet kan du med fördel ställa in för de besökare som kommer till /checkout_success.php eller vad nu bekräftelsesidan för beställningar heter.
Mål ställs in under profilinställningar i ditt Google Analyticskonto.
Jag förutsätter att du använder samma Google-konto (Samma inloggningsuppgifter) för både AdWords och Analytics. Om inte så bör du koppla ihop kontona för att spåra trafiken som kommer från AdWords på ett korrekt sätt. Mer om hur man gör det kan du läsa här
När du ställt in allt detta och kommit igång med din AdWordskampanj är det hög tid att sätta sig in i statistiken. Här finns egentligen inga snabbguider eller steg för steg-manualer. Google erbjuder dock onlineutbildningar både för AdWords och Analytics och vill man verkligen satsa på sin onlineverksamhet så kan det vara en bra idé att sätta sig in dem.
Google Analytics-utbildningen hittar du här:
Conversion University HelpGoogle Adwords-utbildningen hittar du här:
Google Certification ProgramNär du börjar bli lite varm i kläderna kan jag även rekommendera denna blogg som svara på mycket frågor som man kan tänkas ha och tar även upp nya funktioner och tips på hur man kan vrida och vända på statistiken.
Hoppas du fann mitt inlägg användbart och lycka till!
Mvh
Alexander20 oktober, 2014 kl. 13:34 #176573C.LarssonDeltagareNågon som kör prestashop 1,4 och vilken google adwords modul kör du då från addons
22 oktober, 2014 kl. 08:54 #176603 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.