Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Spårning Adwords/Analytics

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94653
    Thomas THL
    Deltagare

    God morgon!

    På min önskelista finns det en ”Spårning för puckon”-guide (läs lättfattad steg för steg) när man använder Adwords och Analytics.

    Från skapa kampanj på Adwords till skapa en spårning på Analytics.

    Någon som är hemma på detta och har lust att sätta ihop något?

    Mvh
    Thomas

    #111922

    Är det en webshop vi pratar om?

    Isåfall hade jag aktiverat ehandel i analytics och spårat alla ordrar där – och då kommer det automatiskt (med viss fördröjning) till adwords om du använder samma googlekonto.

    Att spåra ordrar i analkytics ger ju också en jäkla massa andra fördelar såsom att se konverteringsgrad osv.

    #111932
    Thomas THL
    Deltagare

    Yes, webshop!

    Har både analytics och adwords-konton redan.
    Har spårkod på index.php för analytics men jag bör väl ha någon kod för checkout_success.php?
    Var hittar jag den?

    /Thomas

    #112454

    Hej Thomas!

    För att skapa en framgångsrik AdWords-kampanj bör man fundera över vilka besökare man vill få in till sin site. För att kampanjen ska bli kostnadseffektiv handlar det om att driva in så mycket relevanta besök som möjligt. Detta tänk måste finnas i alla led, från sökord, annonstext till landningssidor.

    I början kan det vara bra att köra med lite bredare sökord och sedan när man samlat in lite statistik, börja optimera kampanjen genom att justera sökord, bud och annonstext.

    När det gäller statistikinsamlingen i Google Analytics så måste du först lägga in trackingkoden på ALLA sidor på siten. Ligger trackingkoden bara på index så kan inte GA spåra besökarens väg genom siten.

    När du gjort detta bör du sätta upp ett mål för att kunna mäta shoppens konverteringsgrad. Målet kan du med fördel ställa in för de besökare som kommer till /checkout_success.php eller vad nu bekräftelsesidan för beställningar heter.

    Mål ställs in under profilinställningar i ditt Google Analyticskonto.

    Jag förutsätter att du använder samma Google-konto (Samma inloggningsuppgifter) för både AdWords och Analytics. Om inte så bör du koppla ihop kontona för att spåra trafiken som kommer från AdWords på ett korrekt sätt. Mer om hur man gör det kan du läsa här

    När du ställt in allt detta och kommit igång med din AdWordskampanj är det hög tid att sätta sig in i statistiken. Här finns egentligen inga snabbguider eller steg för steg-manualer. Google erbjuder dock onlineutbildningar både för AdWords och Analytics och vill man verkligen satsa på sin onlineverksamhet så kan det vara en bra idé att sätta sig in dem.

    Google Analytics-utbildningen hittar du här:
    Conversion University Help

    Google Adwords-utbildningen hittar du här:
    Google Certification Program

    När du börjar bli lite varm i kläderna kan jag även rekommendera denna blogg som svara på mycket frågor som man kan tänkas ha och tar även upp nya funktioner och tips på hur man kan vrida och vända på statistiken.

    Hoppas du fann mitt inlägg användbart och lycka till!

    Mvh
    Alexander

    #176573
    C.Larsson
    Deltagare

    Någon som kör prestashop 1,4 och vilken google adwords modul kör du då från addons

    #176603
    Runns.se
    Deltagare

    Kolla på verktyg-konvertingar så skapar du en kod där.

    @Thomas THL 7384 wrote:

    Yes, webshop!

    Har både analytics och adwords-konton redan.
    Har spårkod på index.php för analytics men jag bör väl ha någon kod för checkout_success.php?
    Var hittar jag den?

    /Thomas

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.