Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Spåra övergivna kundvagnar med VeInteractive/VeCapture?
- Detta ämne har 12 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av Markus@VeInteractive.
-
FörfattareInlägg
-
22 mars, 2013 kl. 20:14 #99840kristoffer.gusDeltagare
Jag använder Textalk för min e-butik och de har ingen funktion för att fånga upp informationen från övergivna kundvagnar. Hittade den här tjänsten som heter VeCapture från företaget VeInteractive: VeCapture? | Ve Interactive
Pratade med en därifrån och som jag förstått det så får man en kodsnutt man ska lägga in på sidan (som Analytics) och sedan får man information om de som överger sina varukorgar.
Betalning ska ske via revenue-sharing av de kunderna man lyckas fånga upp och utan fasta kostnader.
Jag tycker det låter utmärkt, men hittar inget om det här på forumet så jag är väldigt nyfiken på om någon av er har några erfarenheter från att använda tjänsten?
24 mars, 2013 kl. 22:00 #162045BjornDeltagareHar inte använt just deras tjänst men funktionen är smart och man kan fånga upp en del kunder, har inga siffror här och nu dock.
26 mars, 2013 kl. 11:39 #162083mephisto73DeltagareIdén är bra men exakt är det man fångar in? Jag antar att det är kunder som kommit minst checkout sidan och börjat fylla i sina uppgifter, men som inte klickar på ”Betala” eller ”Beställ”?
Jag är tveksam till detta förfarande, och själv tycker jag det är grymt irriterande när man själv blir utsatt för dylik ”stalking”. Jag tror det var Nelly som hade något sådant system, och även Conrad spårar flitigt och epostspammar så fort man varit inne på sidan och kikat runt.
Ibland är det faktiskt bra ur konsumentperspektiv, men 97% av tiden är det bara jobbigt och störande.
27 mars, 2013 kl. 09:43 #162109Markus@VeInteractiveDeltagareHej!
Markus heter jag och jobbar på Ve. Hittade denna tråd av en slump och tänkte det var lika bra och regga en användare. Brukar lurka forumet anonymt normalt
Jag är ju givetvis inte opartisk så ett svar från mig kanske inte tillför så mycket. Men om jag får argumentera för vår produkt:
Vi har många av dom största svenska e-handlarna som kunder.
Vi ökar omsättningen.
Vi är 100% prestationsbaserade. Kunden tar ingen risk alls.Vi är bra skit!
Personligen tror jag remarketing kommer bli standard inom en snar framtid. Löjligt många köp avbryts. Det finns liksom två val, antingen A/B testar man sönder sajten och optimerar, eller så ”fångar man in” kunderna och kör remarketing senare.
Sen ang huruvida kunder blir irriterade eller inte. Vårt säljargument brukar vara ungefär såhär: Open rate på 53% och CTR på 25% visar att kunder uppskattar dessa mails (jämför med nyhetsbrev liksom). Kunden får en jättesnabb väg till att avsluta köpet (något denna uppenbarligen var intresserad av då HEN la något i varukorgen). Ofta får kunden dessutom något incitament ala fri frakt eller 10% rabatt.
Jag tror personligen att 60% inte bryr sig. 30% blir glada (för rabatten!) och 10% blir irriterade. Samma typ av personer som irriterar sig på allt alltid
Rent juridiskt är det godkänt på alla sätt och vis. Kan länka text eller citera vårt juridiska ombud om det skulle vara intressant. Dock gäller lite andra regler på andra marknader, tex Danmark måste kunden bli informerad innan att e-mailadressen kan användas för erbjudanden.
Ve Interactive finns i 8 länder, så vi har typ löjligt bra koll på vad som gäller på alla marknader.
Ställ frågor här om ni undrar något. Kollar av forumet dagligen. Nog segare med svar under påsken dock!
27 mars, 2013 kl. 12:38 #162113mephisto73Deltagare@Markus@VeInteractive 62603 wrote:
Jag tror personligen att 60% inte bryr sig. 30% blir glada (för rabatten!) och 10% blir irriterade. Samma typ av personer som irriterar sig på allt alltid
Jag antar att jag är typen som irriterar sig på allt alltid. Så kanske det är.
Det du skriver låter ju bra, men av nyfikenhet
a) vad är det ni fångar upp, i vilket steg i köpprocessen?
b) Hur går integrationen till?
27 mars, 2013 kl. 14:38 #162125BjornDeltagareDet finns ju även en del som försöker betala men inte lyckas av olika anledningar.
27 mars, 2013 kl. 15:03 #162126LubicDeltagareÄr inte risken (stor) att kunder ”lär” sig att man kan få rabatter om man avbryter sin order och väntar på remarketingmailet? Vilket i sin tur innebär att man ger alla kunder som har lärt sig detta en automatisk rabatt på framtida köp.
27 mars, 2013 kl. 15:19 #162127Markus@VeInteractiveDeltagare@mephisto73 62608 wrote:
Jag antar att jag är typen som irriterar sig på allt alltid. Så kanske det är.
Det du skriver låter ju bra, men av nyfikenhet
a) vad är det ni fångar upp, i vilket steg i köpprocessen?
b) Hur går integrationen till?
Vi installerar ett Javascript i kassan normalt. Fångar mail. Fångar per tangent-tryck, så även om kunden inte klickade vidare i formuläret.
Integrationen? Installation? Jag är inte spec tekniskt kunnig, men: Vi skickar instruktioner, går normalt på nolltid. Javascriptet ska in på ett gäng sidor i kassan. Sen gör vi testköp. Sedan mäter vi ”natural return rate” (ofta extremt mkt lägre än vad e-handlare tror, ganska vanligt orosmoment ala ”hade dom inte kommit tillbaka av sig själva då?”, men nej, det gör dom typ aldrig . Tror snitt är 6% men kan vara fel, har ingen och fråga för tillfället. Sen anpassar vi utskick efter det. Vi ger siffror på allt.
Vi designar sedan templates efter er egen profil. I stort sätt gör vi allting åt er. Det som är vår idé kan man väl säga. En ehandlare eller tillverkare av platform kan ju bygga något liknande och slippa betala % på det. Men vi gör det extremt enkelt + att vi har erfarenhet av 2.000 ehandlare som kunder, så vi har gjort alla missar redan. Är väl inte heller kärnverksamheten hos en e-handlare. Men vi har väldigt stora kunder också, o då kan jag ju personligen se logiken i att dom borde utveckla och sköta det själva, men vad jag vet är det väldigt få som gjort det. Måste ju vara bra på det också. Testa tar tid och resurser.
Sen A/B testar vi åt er löpande. Gäller kanske iofs främst större kunder av naturliga orsaker.
Det var väl typ standardförfarande… men allt anpassas i samråd med kunden. Vissa är paranoida och vill skicka mail först efter en vecka, det blir inga pengar för någon, men kunden har ju alltid rätt etc
27 mars, 2013 kl. 15:25 #162128Markus@VeInteractiveDeltagare@Lubic 62621 wrote:
Är inte risken (stor) att kunder ”lär” sig att man kan få rabatter om man avbryter sin order och väntar på remarketingmailet? Vilket i sin tur innebär att man ger alla kunder som har lärt sig detta en automatisk rabatt på framtida köp.
Vi kan tweaka utskicken hursomhelst. Tror kunden eller vi att detta är ett problem kan man till exempel skicka enbart länk till varukorg först, och sedan efter en vecka skicka rabatt. Eller skippa rabatten helt. Eller enbart skicka rabatt till kunder som inte handlat tidigare.
Sen tror jag inte det är speciellt vanligt i allmänhet. Men jag är inte heller typen som googlar rabattkoder direkt jag ska köpa nåt
27 mars, 2013 kl. 15:25 #162129basse1985Deltagare@Lubic 62621 wrote:
Är inte risken (stor) att kunder ”lär” sig att man kan få rabatter om man avbryter sin order och väntar på remarketingmailet? Vilket i sin tur innebär att man ger alla kunder som har lärt sig detta en automatisk rabatt på framtida köp.
Näe, den risken är väldigt liten. Många företag använder sig av denna metod och undersökningar visar att de allra flesta handlar som vanligt. En VÄLDIGT liten del halvregistrerar sig för att sedan få en liten rabatt.
Ska försöka hitta länkar..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.