Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Spåra IP vid bedrägeri
- Detta ämne har 9 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 7 månader sedan av banane.
-
FörfattareInlägg
-
27 augusti, 2010 kl. 12:19 #94842Richie72Deltagare
Hej
Sitter med en kund som hävdar att någon nyttjat hennes kort för en beställning som de dessutom skickat till henne. Hon har hämtat varorna.Hon har sagt att hon ska göra en polisanmälan.
Jag undrar hur man gör när man spårar ett IP-nummer. Vi har ip-numret loggat från beställningen och kommer det från henne så får hon stå för alla fraktkostnader.
Tacksam för svar och tips på vad jag kan göra för att gå vidare.
27 augusti, 2010 kl. 12:23 #113602sailorcapDeltagareRichi: Låt henne göra polisanmälan. Lägg inte någon större tid på att leta upp var IP numret kommer ifrån. Det är bara negativ energi och jag tror du kan lägga tiden på ngt bättre. Det är sånt som händer ibland…(att man blir ”blåst” på frakten”)
27 augusti, 2010 kl. 12:24 #113603Christoffer TyreforsDeltagareJag har faktiskt sjukt stor erfarenhet av bedrägerier på nätet – och har aldrig varit med om att någon gjort fejkbeställningar med stulna kort till kortägaren själv. Däremot har jag fått höra det av kunder ett par gånger och det har alltid varit så att de själva beställt. Dessutom brukar folk ringa innan de hämtar ut om man råkat skicka fel…
Använder du 3d-secure?
Du själv kan inte direkt spåra ip:t. Du kan googla på IP:t så hittar du lite sajter som har lite lite information, men för att få ut ett namn måste det gå via polisen som kan få ut uppgifterna från den berörda ispn.
27 augusti, 2010 kl. 14:03 #113605EmilDeltagareDu kan ju kolla om beställningen och mejlet kommer från samma IP.
14 mars, 2014 kl. 14:35 #173636Knivbutik.seDeltagareBumpar den här gamla tråden.
Kanske är en dum fråga men bättre att fråga en gång för mycket än för lite.
Är det okej ur juridisk synvinkel att spåra IP i egenskap av e-handlare?
Ramlade över denna modul som jag blev nyfiken på att testa: Order IP Address Verification – Presto-Changeo – Prestashop Modules and Website Development14 mars, 2014 kl. 15:30 #173637flennstromDeltagareDu kan lagra IP-nummer på beställaren.
Polisen har dock ingen som helst möjlighet att gå vidare om det är den enda information du har, anmälan kommer med största sannolikhet att läggas ner. Det är först när annat, starkare bevismaterial kan få extra tyngd som IP-nr eventuellt har någon betydelse för om en anmälan går till förundersökning och sedan eventuellt åtal. Tyvärr (och i andra fall som väl är) är det så vårt rättsystem fungerar. För att en åklagare ska ta upp fallet måste det vara sannolikt att det går att komma till en fällande dom.15 mars, 2014 kl. 17:47 #173641bananeDeltagare@Richie72 9245 wrote:
Hej
Sitter med en kund som hävdar att någon nyttjat hennes kort för en beställning som de dessutom skickat till henne. Hon har hämtat varorna.Hon har sagt att hon ska göra en polisanmälan.
Jag undrar hur man gör när man spårar ett IP-nummer. Vi har ip-numret loggat från beställningen och kommer det från henne så får hon stå för alla fraktkostnader.
Tacksam för svar och tips på vad jag kan göra för att gå vidare.
Hej!
Har kunden mailat till dig? Isåfall kan du ju eventuellt se i mailheadern om mailet är skickat från samma IP som beställningen. Ett långskott men inte helt orimligt att det skulle gå att hitta sambandet där.
Lycka till!16 mars, 2014 kl. 12:11 #173646sirsubliminalDeltagare@Richie72 9245 wrote:
Hej
Sitter med en kund som hävdar att någon nyttjat hennes kort för en beställning som de dessutom skickat till henne. Hon har hämtat varorna.Hon har sagt att hon ska göra en polisanmälan.
Jag undrar hur man gör när man spårar ett IP-nummer. Vi har ip-numret loggat från beställningen och kommer det från henne så får hon stå för alla fraktkostnader.
Tacksam för svar och tips på vad jag kan göra för att gå vidare.
1. Har aldrig hört talas om nåt system som inte loggar ip-nummer kopplat till en beställning. Oavsett om kund gästköper eller skapar konto. Gäller iallafall för magento, opencart och prestashop.
2. Du använder väl nån extern lösning för kortköp. Där krävs det mer än bara ett kortnr för att genomföra ett köp. Kund skulle alltså hävda att någon även stulit hennes bankkoder/dosa för att genomföra kortköpet eftersom det inte räcker med bara kortuppgifterna.
3. Låt henne göra en polisanmälan. Påpeka att de externa tjänster du använder inte ska tillåta köp med stulna kort och har stor erfarenhet av detta och snabbt kan gräva fram om det ligger sanning i polisanmälan. Formulera dig korrekt så kanske hon inser att det inte går att lura dig. Gör hon anmälan kanske hon trots allt talar sanning.
16 mars, 2014 kl. 15:38 #173647Richie72DeltagareTack för era svar på en fråga jag ställde 2010-08-27
16 mars, 2014 kl. 16:21 #173648 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.