Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Sökmotoroptimering – What E-handlare Want
Etiketter: e-handelsplattformar, seo, sökmarknadsföring, sökmotoroptimering
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av Carl-Gustav Oberg.
-
FörfattareInlägg
-
15 september, 2009 kl. 21:00 #94042Carl-Gustav ObergDeltagare
Hej alla e-handlare!
Jag driver ett bolag aktivt inom sökmarknadsföring.
Vi planerar att etablera samarbeten med e-handelsleverantörer i Sverige och vill inför detta arbete ha litet mer på fötterna kring vad ni e-handlare upplever för behov av tjänster inom sökmarknadsföring.I och med att alla olika e-handelslösningar har olika förutsättningar och olika möjligheter att genomföra ändringar på sidorna skulle vi gärna vilja höra ifrån er e-handlare litet om följande:
- Vad ni använder för e-handelslösning?
- Är det en hyrd lösning eller har ni kontroll över koden bakom?
- Använder ni er i nuläget av tjänster från ett sökmarknadsföringsbolag?
- Erbjuder er e-handelsleverantör även tilläggstjänster inom sökmotoroptimering?
- …om ja på frågan ovan: använder ni er av denna och vad levererar de?
- Har ni med er nuvarande e-handelslösning något särskilt problem eller behov inom sökmotoroptimering?
Vårt mål är att etablera samarbeten med e-handelsleverantörer för att erbjuda er e-handlare kvalitativa och bra tjänster inom sökmotoroptimering, till skillnad ifrån många av de tilläggstjänster eller befintliga samarbeten som ofta finns.
15 september, 2009 kl. 22:44 #107064McTerryDeltagareDet jag vill ha är en funktion som stjäl kunder från andra företag.
Låt säga att de vill handla på butik.nu, de skriver in adressen och vips, så kommer de till min sida i stället. haha!Ett litet skämt bara.
16 september, 2009 kl. 07:43 #107066MattiasDeltagareDet låter kul med en aktör som vill fokusera på nischen SEO för e-handlare, det finns en stor marknad där ute tror jag. Lycka till!
16 september, 2009 kl. 10:00 #107067Katrin LundgrenDeltagareOtroligt intressant. Jag har mailt runt till lite olika SEOföretag kring just detta, men intresset har varit lågt när jag förklarat att det varit samarbeten för mindre och medelstora företag jag letat efter.
16 september, 2009 kl. 10:36 #107068DanDeltagareJag tror också det är en spännande och relativt outforskad nisch.
Problemet blir att överkomma On-page-seon som man ofta har svårt att ändra på.
17 september, 2009 kl. 06:29 #107076Carl-Gustav ObergDeltagareKul respons!
Det är som Dan säger onekligen så att många e-handelslösningar är alltför begränsade kring vad man kan göra on page. Min uppfattning av branschen är dock att det har blivit bättre och bättre de senaste åren och att alla stora aktörer nu har fått relativt bra ordning på detta.
Känner ni till någon större e-handelsplattform som i nuläget har svårigheter med on page-SEO?
17 september, 2009 kl. 06:42 #107078DanDeltagareDet beror nog på hur man definierar svårigheter. Jag tror alla leverantörer kan on-page-seo och är mycket medvetna om hur viktigt det är.
Dock har vissa stora aktörer 500-1300 kunder och att byta struktur helt där gällande frames, js-menyer, titlar, h1, meta-taggar och allt annat är mycket mycket…. MYCKET läskigt skulle jag säga.
Man måste nästa köra två plattformar parallellt och erbjuda kunderna att byta på egen risk.
Även om en ny plattform är bättre så kan det fortfarande vara ganska farligt att helt byta struktur. Inte i längden såklart, men kortsiktigt kan det bli kaos och då får ju leverantören all skit.
De flesta stora leverantörerna har idag vettig onpage i åtminstone någon av sina plattformar. Tyvärr är det en tjänst som vissa tar extra betalt för när det borde vara industristandard 2009.
17 september, 2009 kl. 12:58 #107085fenrikDeltagareföretaget är Sökmotoroptimering & AdWords | Be Better Online
kort notis: Be Better Online Sweden AB – En ny approach till sökmotoroptimering – MyNewsdeskJag har blivit kontaktad av BBO och faktum, att iaf säljaren hörde till den bättre och trevligare än gemene från respektive konkurrerande bolag. Eloge där iaf.
17 september, 2009 kl. 19:01 #107090Carl-Gustav ObergDeltagareDan: Du har säkert helt rätt, de flesta plattformar verkar erbjuda e-handlaren en lösning där on page-seo’n är helt ok alternativt sälja det som en tilläggstjänst. Utifrån detta planerar vi främst att etablera samarbeten gällande våra tjänster inom länkbygge.
fenrik: Du anar inte hur kul det var att läsa! Det skall Richard (vår i nuläget enda säljare) få höra Får jag fråga vilket bolag du representerar? Kunde inte se det i din profil, så om du inte vill skriva det här får du gärna skicka ett PM till mig.
Jag var igår på webbdagarna arrangerade av InternetWorld och fick pratat med en del representanter ifrån bland annat SiteDirect och Litium, och det verkade finnas ett intresse för samarbete. Vi ska dock fila ordentligt på det innan vi presenterar några få tjänster som de skulle kunna erbjuda till sina kunder.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.