Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Sociala medier
- Detta ämne har 22 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 1 månad sedan av RollUp-Kungen.
-
FörfattareInlägg
-
20 oktober, 2009 kl. 14:08 #107517DanDeltagare
Men sociala medier-hypen är väldigt mycket snack och väldigt lite bevisat resultat.
Tyvärr är det många som höjer det till skyarna, bara för att det hör till vår tidsålder, utan att kunna förklara hur man ska använda det. Okej jag har en FB-grupp, jag twittrar ut lite erbjudanden… det är inte gratis och det behöver framförallt inte ge något.
Sen att det finns de som lyckas utnyttja kraften som finns i att nå så många är häftigt, men per default kan inte alla lyckas eftersom det är sociala medier och alla vill inte lyssna på alla, bara de mest intressanta. Precis som på festen med kompisarna.
När man tittar på Twitterdiskussionen som ledde in dig här så är det väldigt mycket ”åååh de fattar inget, bla bla bla”… (inte från dig iofs) men det roliga är att det finns få e-handlare som kan säga ”sociala medier is the shit” och faktiskt påvisa hur man nyttjar det.
Recensioner i butiken och kommentarer är inte sociala medier, det fanns på 1800-talet så det gälls inte
Vad kostar Expekts kampanj, den är ju inte gratis kan jag tänka mig, men hur mäter ni ROI? Antal följare, kommentarer osv? Det betyder ju inget utan sales
20 oktober, 2009 kl. 14:42 #107518teddyjohanDeltagareJag instämmer till fullo i att sociala media, precis som SEO, har en akilleshäl i bristande mätbarhet. Det krävs bara lite logisk slutledning för att konstatera att det sannolikt är bättre i lönsamhetstermer för ett företag att använda sig av SEO och sociala medier kontra att inte göra det. Men det är inte poängen.
Jämför till exempel en sida som är optimerad redan från början, kanske ända från domänvalet, för sökmotorer och indexering kontra en sida som bara är upplagd utan en sekunds eftertanke på detta. Jag vågar påstå att det med säkerhet kommer leda till högre lönsamhet till följd av fortlöpande kundinströmning.
Detsamma gäller för en sida som nyttjar sociala media – sköter man det bara på rätt sätt, och kanske inte ens på optimalt sätt men låt säga att man uppnår en viss miniminivå av aktivitet och engagemang. Många potentiella kunder – om jag utgår ifrån mig själv och merparten av mina bekanta – ser det som ett positivt grepp och uppskattar dels den ökade transparensen och dels den mer utbredda kontaktytan. Möjligheten att få svar på frågor direkt och via öppna kanaler, samt utbyta erfarenheter med andra kunder eller intressenter, är aldrig negativ. Är man dessutom generellt intresserad så tackar man och tar emot för all information man kan få – men jag vill i vart fall personligen inte få ännu mer nyhetsbrev och skräp till min överfulla mailbox.
Så sett ur detta grundläggande perspektiv så talar mycket för både SEO och sociala media. Problematiken som uppstår, och som det enligt mig ännu inte presenterats en bra lösning på, är just när man ska lägga ner tid och pengar på detta. Som Dan skriver så är det inte gratis för (arbets)tid är pengar och kompetens likaså. Frågan är egentligen inte om det ökar lönsamheten utan snarare om det ökar lönsamheten nog mycket; och det har jag inte sett någon bra modell för att räkna ut ännu.
Av denna anledning tycker i vart fall jag att SEO-konsulter i stor utsträckning, såväl som social media konsulter, är att beteckna som kontroversiella. Det finns ingen empirisk bas för att kunna beräkna eller garantera att ”lägger vi ner X antal timmar á Y antal kr på SEO så kommer det generera Q antal kr i inkomst”.
Jag var en av dom som diskuterade den här tråden i Twitterströmen som nämnts ovan, och som Nikke (om jag inte missminner mig) uttryckte det: ”Finns det en vilja finns det en väg”. Och jag instämmer i det. Jag tror att sociala media kan vara ett bra komplement, och något som en enskild entrepenör kan sköta på egen hand i mån av tid. Däremot är det fortfarande för osäkert för att man ska gå in med tiotusentals (eller mångfalt mer) kronor för att bygga sin marknadsföring på, eller ersätta marknadsföringen med.
Driver man ”bara” en webbshop så kan man tveklöst hålla kunder och intressenter uppdaterade via Twitter – det räcker med en ”tweet” i veckan med ett produkttips eller dylikt. Total tidsåtgång för detta – förutsatt att entrepenören ifråga kan använda tjänsten – skulle på en månad i så fall röra sig om kanske motsvarande 15 minuter.
Dock är jag fortsatt väldigt skeptisk till den konsultverksamhet som finns. Den må vara hur legitim som helst, och de som arbetar inom fältet kan mycket väl vara hedersprickar allihopa (jag känner ju en hel del själv), men det vore osunt ur företagsekonomisk synpunkt att investera i något som ger en omätbar avkastning.
Jag vidhåller att man själv bör sätta sig in i hur det hela fungerar; och jag tror det också var Nikkes synpunkt. Dels är det nog så viktigt för att själv kunna bedöma om det skulle tillföra något; dels kommer det underlätta framtida aktivitet på sociala media något fenomenalt.
20 oktober, 2009 kl. 14:55 #107519DanDeltagareFast det är lite moment 22.
Tweetar man om en ny produkt utan att göra det jävligt intressant eller ge rabatt så är det bara spam och det vill inte folk läsa om.
Tweetar man rätt så tar det en jävla tid och folk kanske blir intresserade, men då är det inte alls något fokus på att sälja… så vad ger det då?
SEO går ju att mäta i antal nya besökare du får på ett sökord… men sociala medier är mer en varm känsla som man inte kan konkretisera så enkelt… det handlar ju inte om nya besökare utan snarare om ökat förtroende och liknande svårmätta faktorer…
Jag tror helt klart att sociala medier kan ge grym effekt för vissa… men för många tror jag inte det ger någon alls.
20 oktober, 2009 kl. 15:59 #107520ParvelitoDeltagareDet är ju en hel del skillnad på olika verksamheter.
Jag är övertygad om att Expekt, vars kunder är ofta återkommande i åtminstone perioder, har mycket att vinna på att vara lite ”kompis” med dem. Bjuda på ett mervärde som gör att man trivs.
Men erbjuder man sällanköpsvaror, så är jag ganska tveksam till nyttan av att vara allt för social med sina kunder. Istället så kan man ju använda sociala medier till att fånga upp trender, och bli en del av dem.
Sedan skall man heller inte glömma bort nyttan av att synas i många olika sammanhang. När en person skall handla och har sett ditt företagsnamn och logga på tillräckligt många ställen så bryter man ned motståndet att pröva något nytt, för man har passerat det stadiet, och istället lagt sig i facket för de etablerade i kundens medvetande. Det är ett stort steg.
20 oktober, 2009 kl. 16:01 #107521HjalmarDeltagareHela den här diskussionen är överflödigt. Du kan inte diskutera SEO-lönsamhet med en seo-konsult och du kan inte diskutera traditionell marknadsföring med en reklambyrå.
Du och jag vet ju vad som räknas – sales till nöjda kunder när dagen är slut. Fokusera på det och låt andra twittra, facebooka och spamblogga bäst de vill.
20 oktober, 2009 kl. 17:23 #107522Magnus AngDeltagareHej,
Intressant debatt här inne! Min åsikt är att dessa två världar hör ihop, dvs Social Media och e-handel. Social Media kan skapa nytta för e-handelsföretaget, om man gör rätt.
Lite förvånad blir jag när jag läser några av inläggen och inställningen till Social Media. Jag tycker det är ett superintressant fenomen och om ett par miljoner svenskar befinner sig där så gäller det för oss som bedriver e-handel att finnas där med. Det är ju både exponering och försäljningspotential!!!!
Lustigt nog så postade jag en bloggpost idag om detta ämne idag, dvs Social Media och E-handel. Social Media gör e-handeln bättre! – MagnusÄng.se
Amazon.com har arbetat med sociala funktioner sedan 1995 och adderat på social media efterhand, de får in mängder med tips, betyg och idéer på detta vis. Med denna kunskap kan de sedan förändra och utveckla sin verksamhet.
Social Media handlar dels om att vara där kunden är, att erbjuda sociala funktioner som ”dela med andra” är bara ett fragment. Amazon har forum/community-features på bl.a. produktsidor där kunderna kan diskutera produkten och andra relaterade ämnen.
Att använda Bloggar, Microbloggar, Sociala nätverk och Wiki’s kan definitivt bidra till en ökad kännedom om företaget och produkter, generera content/nytt material till din website, skapa en spridningseffekt, sk viral marknadsföring som kan ge dig besökare som du kanske inte skulle nå annars.
Se på Coolstuff som är ett av få e-handelsföretag som låter kunderna kommentera, ge betyg och ladda upp egna filmer och foto på varje produkt. De har också lyckats relativt bra på Facebook med många engagerade medlemmar.
Ur ett sökmotoroptimering är Social Media också bra, exempelvis med rätt inställningar i Facebook, din Twitter- eller Linkedin-profil så kan dessa sidor bli indexerad och sedermera sökbar i sökmotorer.
På sätt och vis är sociala funktioner inget nytt i och med Amazon’s start för 15 år sedan men samtidigt så går vi igenom en stor hype just nu. Testa vad som fungerar för just dig och min devis har alltid varit att göra det själv så långt det går, då har man koll på läget.
21 oktober, 2009 kl. 08:53 #107524JoakimNilssonDeltagareSom svar på hur man kan mäta ROI på sociala aktiviteter måste man först bestämma vad man vill mäta.
1) Bestäm dina metrics, vad som betyder något för din verksamhet. Tänk på både mjuka och hårda metrics. Googla ”social media metrics”.
2) Sätt upp Google analytics tillsammans med ex hootsuite för twitter för att mäta ovan metrics.Jag har lärt mig mycket av Zygote som skriver denna bloggen Zygote @ Egg Co. – A blog from Egg Co. about web business, marketing, design and development
Andra tips är att läsa om Brian Solis och hans ”Conversation prism”.
Social marketing är inte enkelt, det är nödvändigtvis inte gratis som ni redan har konstaterat. Men givetvis går det att mäta, och mycket enklare än att mäta TV, print och traditionell PR.
21 oktober, 2009 kl. 15:27 #107531Magnus AngDeltagareZygote verkar riktigt bra, tack för tipset!
@JoakimNilsson 2432 wrote:
Som svar på hur man kan mäta ROI på sociala aktiviteter måste man först bestämma vad man vill mäta.
1) Bestäm dina metrics, vad som betyder något för din verksamhet. Tänk på både mjuka och hårda metrics. Googla ”social media metrics”.
2) Sätt upp Google analytics tillsammans med ex hootsuite för twitter för att mäta ovan metrics.Jag har lärt mig mycket av Zygote som skriver denna bloggen Zygote @ Egg Co. – A blog from Egg Co. about web business, marketing, design and development
Andra tips är att läsa om Brian Solis och hans ”Conversation prism”.
Social marketing är inte enkelt, det är nödvändigtvis inte gratis som ni redan har konstaterat. Men givetvis går det att mäta, och mycket enklare än att mäta TV, print och traditionell PR.
22 oktober, 2009 kl. 20:56 #107538GregerADeltagareJaha, då ligger man på topp igen …. AddThis-knappen är installerad
Det skall bli intressant att se hur frekvent den används.
Tipsa en kompis har väl varit nån i veckan ungefär.24 oktober, 2009 kl. 15:11 #107541JoakimNilssonDeltagare@GregerA 2447 wrote:
Jaha, då ligger man på topp igen …. AddThis-knappen är installerad
Det skall bli intressant att se hur frekvent den används.
Tipsa en kompis har väl varit nån i veckan ungefär.Snyggt! Låt även kunder skriva en kommentar och betygsätta varan för andra besökare att läsa. Se bara till att du modererar inläggen, det finns alltid dem som skriver oseriösa inlägg.
Bloggar är väl näst intill uttjatade vid det här laget Men det är självklart att om du kan skriva en bra och informativ produktblogg där du länkar nyckelord till dina produkter har du jätte mycket att vinna. Det räcker gott med att sätta upp en konto via blogger.com.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.