Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Snygg retursedlar
- Detta ämne har 16 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 3 månader sedan av Anwe.
-
FörfattareInlägg
-
1 juni, 2011 kl. 18:14 #123372GregerADeltagare
@debaser 20267 wrote:
ett tips där:
vi har prövat den metoden. Problemet är att 2011 äger folk inte skrivare, och det gör att servicegraden dras ner markant.
Men numera har de plattskärmar … så det är bara att stoppa den i en plastficka på försändelsen …
Det beror klart på vilken bransch man är i hur enkelt man vill göra returnerandet. Gäller det kläder t.ex så är det nog nödvändigt att ha returer och byten som en del av den normala köpprocessen, men hos oss som säljer elektronik så hör det till undantagen att någon vill returnera något.
Frågan är också vilka returer man vill göra enkla. Är det ångerköp och ”fel färg/storlek – jag vill byta” så sker ju dessa definitivt inom 30 dagar, och då skulle det inte vara något problem att skicka med en utprintad retursedel.
Är det så att man man vill ha en retursedel som kan användas inom hela garantitiden så får man kanske hitta på något annat – men det måste väl ändå vara ganska få som behöver utnyttja den.
Det går ju också att sköta en del av returnerandet som en brevtjänst, med Svarspost eller Frisvar. Skrymmande brev rymmer ju ganska mycket rent volymmässigt och kan väga upp till 2kg. Dock tror jag det medför en viss fast avgift per månad.
2 juni, 2011 kl. 09:25 #123378Jimmy OstromDeltagareDu har säkert rätt, posten har kanske 60 dagar men DHL har bara 30 dagar vad jag hört.
@Kodmyran 20272 wrote:
Jag trodde den var giltig i 60 dagar, men jag kan ha fel.
2 juni, 2011 kl. 09:26 #123379Jimmy OstromDeltagareJag håller med dig.
Vi får tänka om helt enkelt. Är inga problem för oss att skriva ut en returfraktsedel i efterhand som det verkar numera.
@GregerA 20273 wrote:
Men numera har de plattskärmar … så det är bara att stoppa den i en plastficka på försändelsen …
Det beror klart på vilken bransch man är i hur enkelt man vill göra returnerandet. Gäller det kläder t.ex så är det nog nödvändigt att ha returer och byten som en del av den normala köpprocessen, men hos oss som säljer elektronik så hör det till undantagen att någon vill returnera något.
Frågan är också vilka returer man vill göra enkla. Är det ångerköp och ”fel färg/storlek – jag vill byta” så sker ju dessa definitivt inom 30 dagar, och då skulle det inte vara något problem att skicka med en utprintad retursedel.
Är det så att man man vill ha en retursedel som kan användas inom hela garantitiden så får man kanske hitta på något annat – men det måste väl ändå vara ganska få som behöver utnyttja den.
Det går ju också att sköta en del av returnerandet som en brevtjänst, med Svarspost eller Frisvar. Skrymmande brev rymmer ju ganska mycket rent volymmässigt och kan väga upp till 2kg. Dock tror jag det medför en viss fast avgift per månad.
26 juli, 2011 kl. 06:47 #124817GregerADeltagareJag hamnade på medistore.se och såg att de har en lösning för returfrakt som går ut på att kunden köper en returfraktsedel i deras webshop för 78:-. Ganska smidig lösning faktiskt.
26 juli, 2011 kl. 15:02 #124827MacondaxDeltagare@GregerA 21879 wrote:
Jag hamnade på medistore.se och såg att de har en lösning för returfrakt som går ut på att kunden köper en returfraktsedel i deras webshop för 78:-. Ganska smidig lösning faktiskt.
Är det inte Peter på Protecty som kör med SMS-betalning för returfrakt? (som kund SMSar man in sitt ordernummer), för att sedan få en retursedel tillskickad sig via epost.
26 juli, 2011 kl. 15:11 #124828Katrin LundgrenDeltagarejo det stämmer, jag har också funderat på att erbjuda den lösningen, men det är svårt när man har så skilda storlekar på varor att sätta ett fraktpris
5 augusti, 2011 kl. 20:57 #125069AnweDeltagareGällande giltighetstid finns det ju även andra alternativ som ”return on demand”, där returetikett tas ut när den verkligen behövs.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.