Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › SNÄLLA HJÄLP! Nedläggning och problem!
Etiketter: ekonomi, nedläggning, överlåtning, problem, utförsäljning
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 6 månader sedan av Pysen.
-
FörfattareInlägg
-
21 maj, 2014 kl. 11:40 #101772sassyDeltagare
Hej!
Jag har under våren lanserat min webbshop. Samarbetet med vissa leverantörer har varit sådär: dålig info, fel i fakturor, svåra att få tag på osv.
Jag har ändå lyckats komma igång helt OK. Nu har det dock skett VÄLDIGA och OVÄNTADE förändringar i livet vilket betyder att jag inte kommer kunna fortsätta i höst utan måste sälja ut mitt vår- och sommarsortiment. Det finns ingen möjlighet för mig att pusha det mer, ingen alls. Eftersom företaget än inte gjort några större vinster utan än ligger ”back” investeringsmässigt så har det heller inget värde för ev. försäljning eller överlåtning.
Min förhoppning var att försöka sälja ut allt själva, gå +/- 0 och sedan lägga ner.
Dock så påstår en av dessa leverantörer att det är för sent att ställa in höst och vinter beställningen till 2014-2015, TROTS att de är relativt små och vi ej har skrivit kontrakt eller dylikt på det utan jag bara gjort en preliminär. Går det att bestrida eller ”måste” jag själv betala skiten och kasta det? Detta handlar inte om hundratals varor utan kanske bara 50-90 stycken enskilda produkter från STORA klädföretag.
Snälla, jag behöver hjälp! Någon som vet hur jag ska förhålla mig till detta? Vill inte stressa ihjäl mig utan njuta av sista tiden med företaget. Jag skulle kunna prata med HK på dessa märken men det känns som att gå bakom ryggen på min märkesförmedlare…
21 maj, 2014 kl. 12:13 #174690allstarsDeltagareVad säger villkoren om avbeställning?
I värsta fall kan du försöka sälja av hela partiet mot inköpskostnaden; det kanske någon är intresserad av.
21 maj, 2014 kl. 12:22 #174691sassyDeltagareHej @Allstar
Jag har som sagt inget papper på detta; det är inget skrivet på det. Därför tycker jag att det är underligt att de bara kan säga ”nej”. Då är det ju snarare deras önskan än en bestämmelse. Jag hade haft full förståelse om detta var en beställning gällande sommaren eller dylikt men detta är ju inte innan vintern, en del av kläderna har inte tillverkats!
Var finns det möjlighet att annonsera ut lager? Någon som vet?
Tacksam för svar!
21 maj, 2014 kl. 12:39 #174693ragewithmeDeltagareI regel brukar man kunna ändra ordern till det att orderbekräftelsen skickats ut antingen i form av orderkopia när ordern skrivs på plats eller i efterhand då leverantören bekräftat att modellerna faktiskt går i produktion. Det är väldigt underligt att du inte fick något på papper när ordern skrevs, speciellt då du lade ordern hos ett större klädföretag.
21 maj, 2014 kl. 13:03 #174694sassyDeltagare…Detta är precis en anledning till att det har varit svårt att jobba med dem. Jag har aldrig fått någon sådan; Jag skickar beställningen och de skickar den vidare. Dessa är alltså distrubitörer för större märken. Ibland så har inte en del produkter kommit utan de blev helt enkelt inte tillverkade. Jag har inte fått någon info när det skett förändringar eller dylikt. Så, det är inte själva märket som haft problemen utan denna mellanhand.
21 maj, 2014 kl. 15:20 #174699Richie72DeltagareHär kommer mitt standardtips.
Kontakta en jurist!
Det är värt investeringen.22 maj, 2014 kl. 11:33 #174722VATadviserDeltagareJa du har ju alltid köplagen att falla tillbaka på.
Avtal skall hållas. Dvs om du har ingått ett avtal muntligt eller skriftligt så skall det hållas. Men det verkar inte som om din leverantör håller sin ände av avtalen heller. Om de anser att ett mail utan bekräftelse är ett bindande avtal så bör de också följa köplagen och leverera det som du beställt via mail utan bekräftelse. Dvs om varan är slut så har du i så fall rätt att köpa varan på annat håll och låta dem stå för mellanskillnaden. osv osv. Det skulle de nog inte acceptera utan att det finns något skriftligt avtal kring en sådan klausul. Vilket då borde innebära att din beställning inte heller är att anse som bindande.
Då du har mailat en order så finns ju bevis på att du faktiskt har beställt något. Men de bör ju också skicka något för att visa att de accepterat din order. Som sagt tidigare ring en jurist och kolla lite snabbt. Det kanske inte ens kostar något.
Lycka till
9 juni, 2014 kl. 08:16 #174904PysenDeltagareHåller med Richi ta kontakt med jurist.
Vi fick ett paketpris på rådgivning som funkar klockrent -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.