Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Snabbare / bättre indexering av sina produkter
- Detta ämne har 39 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 12 månader sedan av SEO-Anders.
-
FörfattareInlägg
-
2 juli, 2010 kl. 14:13 #94710Christoffer TyreforsDeltagare
Hej!
Jag har läst – både här och på andra ställen – att folk i allmänhet har svårt att få sina produktsidor indexerade. Jag tänkte ge ett litet tips;
Förmodligen har ni ett .rss-flöde för nya produkter på hemsidan, har ni inte det så gör ni:
1. Slutar läsa
2. Skaffar ett rss-flöde för nya produkterRegistrera er på twitter i ert företagsnamn och skriv en beskrivning med lite bra sökord i och så börjar ni followa MASSOR av folk – för många kommer väljer att följa er och på så sätt får ni massor av inlänkar till eran twitter-sida och den indexeras snabbt & ofta. Använd sedan twitterfeed.com för att få in länkarna från ett rss-flödde i ett nytt flöde och använd något bra prefix och suffix (ni förstår när ni är där, ta avancerade alternativ) i stil med NYTT IPHONETILLEBEHÖR: och sedan en shorturl från t.ex bit.ly. Detta skickas automatiskt till twitter med valfritt tids-intervall.
Nästa steg är att registrera eran site på svenskasajter.com och registrera erat TWITTER-rss-flöde till sidan. På så sätt kommer svenskasajter visa alla twitteruppdateringar och länka till eran produkt (och varje produkt får då alltså en hyggligt relevant inlänk). Sista steget är att skaffa en (eller gärna fler) inlänkar till eran sida på svenskasajter för att den ska få lite pagerank som den sedan kan ge ut till dina produkters sidor på svenskasajter.
Man KAN hoppa över twitter-steget om man vill, men då måste man vara klar med det dumma bakom det. Framförallt så har du twitter för att inte skapa duplicate content – ditt rss med nya produkter har förmodligen produktbeskrivning med sig och det kommer med största sannolikhet indexeras på t.ex. svenskasajter innan din site, och då är du nummer 2 med texten och får 0 credd.
Nummer två är att den numera ökända google-caffeine-uppdateringen bland annat innebär att större vikt läggs vid nytt, snabbt, fräscht innehåll från sidor som just twitter, facebook, bloggar osv. Nu har det alltså gratis, förutsatt att ni med hygglig frekvens lägger in nya produkter. Oroa er inte för bit.ly-länkarna, de 301-redirectas och google förstår det och om du söker på en twitteruppdatering på google så visas den ”rätta” urlen och förmodligen får nyckelorden i urlen även vikt, även om jag inte har det helt bekräftat.
Fråga gärna, har ont om tid så det kan vara lite luddigt skrivet.
Lycka till med ökad indexering!
MVH
Adem(EDIT: man kan ju, om man vill, skapa ett ”nytt” rss-flöde och skicka ut typ 5 produkter varje timme tills alla dina produkter har gått igenom processen. Om man inte så ofta får nya produkter alltså…)
2 juli, 2010 kl. 14:22 #112413DanDeltagareMåste bara säga att du är väldigt kunnig inom SEO debaser och delar med dig av riktigt bra tips.
Vem är du och var jobbar du? Om inte hemligt förstås.
2 juli, 2010 kl. 14:26 #112414Christoffer TyreforsDeltagareMan tackar, man tackar. Det är väl bra då, att någon annan kanske har nytta av det man skriver.
Jag är helst hemlig. Men för dig Dan kan jag väl tipsa om att kolla in mitt konto så kommer du se att det finns en väldigt tydlig koppling till ett annat konto som inte på något sätt är hemligt.
Men snälla, banna mej inte för att jag har två konton.
FÖRTYDLIGAN: Kataloger har inte jättevärde ur SEO-synpunkt, det är sant. Men denna gång pratar vi om indexering och det kräver en inlänk till sidan ifråga och det här tipset hjälper att få en sådan. Vidare behöver produktsidor ofta inte mycket länkar då det dels är låg konkurrens på sökordet och att ni förhoppningsvis har gjort bra onpage i form av en bra produktbeskrivning.
Så det ni läser i andra trådar om att kataloger inte är värt tiden behöver ni inte förkasta, och ni behöver inte förkasta mitt tips pga. av detta.
2 juli, 2010 kl. 19:41 #112418ducedoDeltagareAngående kataloger så har jag tidigare förkastat dessa men efter att ha hittat en sajt på topp 3 placeringarna för ett ganska tufft nyckelord (iofs inte i närheten av sex, betting, resor, etc.) med inlänkar bestående av enbart 250 kataloger så har jag helt ändrat uppfattning.
Däremot så är jag fundersam över Twitter. Är det verkligen accepterat idag att man prenumererar på ett hundratal personer för att sedan sluta följa alla som inte nappade efter någon månad?
I övrigt ett riktigt bra tips som jag hoppas många tar efter.
2 juli, 2010 kl. 20:51 #112419Christoffer TyreforsDeltagare@ducedo 7924 wrote:
Angående kataloger så har jag tidigare förkastat dessa men efter att ha hittat en sajt på topp 3 placeringarna för ett ganska tufft nyckelord (iofs inte i närheten av sex, betting, resor, etc.) med inlänkar bestående av enbart 250 kataloger så har jag helt ändrat uppfattning.
Däremot så är jag fundersam över Twitter. Är det verkligen accepterat idag att man prenumererar på ett hundratal personer för att sedan sluta följa alla som inte nappade efter någon månad?
I övrigt ett riktigt bra tips som jag hoppas många tar efter.
Jag tycker inte alls att man ska förkasta kataloger, många ger faktiskt resultat. Men de skall inte utgöra den stora delen av länkar när man ska bygga sina inlänkar, eftersom det finns effektivare sätt. T.ex tror jag på allvar att ett gäng gratisbloggar fungerar mycket bättre och tar mindre tid än att slaska in trehundra sökningar till kataloger men det beror väl på lite hur duktig man är på att skriva texter snabbt utan att det blir 100% spam.
Angående twitter så håller jag med dig till 100% – och jag har faktiskt aldrig sagt/tänkt att man ska följa 100 randompersoner och sedan strunta i dem som inte följer mig själv. Dels skulle de ta väldigt mycket onödig tid att leta igenom, men framförallt finns det en uppsjö av intressanta personer att följa – särskilt om man är lite intresserad av SEO.
Det som är lite intressant med den här typen av bygge är att det (med lite fantasi) öppnar upp för många relativt lätt-automatiserade metoder att SEO:a en ebutik. Man kan t.ex. köra individuella RSS:er och skapa en unik blogg för varje varugrupp där man blandar rena produktlänkar (automatiskt) med relevant och intressant text om varugruppen (halvautomatiskt – du bör ju kunna en del om dina varugrupper!) vilket alltså dels kräver väldigt lite jobb för att få hyggligt bra länkar och dels är det lättare att skaffa mycket länkkraft till en sida (kallas ibland för nod) som sedan sprider ut den till produkter (bi-siter). Man kan sedan skapa RSS:er med särskilda villkor (pris under 50:-, färg grön osv osv) och på så sätt skapa typ tio bloggar som alla länkar till produkterna. Att skriva tio inlägg i månaden har de flesta tid med, och när man märker vilka resultat det ger tror jag många inser att det t.om. är värt att stjäla tid av något annat. Märk väl att jag inte förespråkar skitbloggar med struntinnehåll. Gör dem gärna transparenta och visa för dina kunder, men tänk på att inte länka till dem utan att göra dem till nofollow.
Om man tar kataloger som exempel är det ju såklart enklare att regga EN sida (bloggen) till femtio kataloger än att regga varje produkt. Visst tappas länkkraft på vägen, men ett par sådana bloggar jag pratar om kan göra otroligt skillnad för de mindre butikerna. Jag ser när jag läser här att många säljer produkter vars sökord har väldigt låg konkurrens och där behövs det alltså inte så mycket.
3 juli, 2010 kl. 00:15 #112431ducedoDeltagare@debaser 7925 wrote:
Text
Du har helt rätt. Jag fastnade för ordet ”massor” och drog därmed den förhastade slutsatsen om att det handlade om hundratals/tusentals vilket ställer till problem när man ”bara” kan följa 2000 personer och därmed måste sluta följa en del. (Gäller enbart om du har lågt antal followers)
Angående att skapa olika konton för olika varugrupper så är det något jag personligen tyvärr glömt bort totalt då min butik är relativt smal. Däremot så tror jag det är en smart metod för större butiker och för den som är intresserad rekommenderar jag er att titta närmare på hur Dell har gjort.
I övrigt kan jag bara instämma i att bloggar är otroligt smidiga för SEO och jag ser fram emot att få se fler tips & trix.
3 juli, 2010 kl. 07:14 #112432MagnusDeltagareIntressant läsning.
Jag har io för sig inte svårt att bli indexerad men ju mer kanaler man syns på desto bättre borde det vara.
Har en gång i tiden anmält mig till ca: 5-10st kataloger, tröttnade ganska snabbt på det då det var extremt tråkigt samt inte tillförde besökaren något, uppfattar det som lite lukrativt ur Googls synvinkel.
Vad är definitionen på rss-flöde?Om man jämför twitter, bloggare, facebook & bokmärken vem tror de seo-lärda har störst påverkan för serpen?
(Läste för några veckor sedan ”169 superenkla saker som tar din sajt till toppen hos sökmotorerna”, den rekommenderas för de som vill lära sig grunderna.)
3 juli, 2010 kl. 10:54 #112438BjornDeltagareMycket intressant post, uppskattas!
3 juli, 2010 kl. 11:51 #112440Christoffer TyreforsDeltagare@Magnus 7942 wrote:
Intressant läsning.
Jag har io för sig inte svårt att bli indexerad men ju mer kanaler man syns på desto bättre borde det vara.
Har en gång i tiden anmält mig till ca: 5-10st kataloger, tröttnade ganska snabbt på det då det var extremt tråkigt samt inte tillförde besökaren något, uppfattar det som lite lukrativt ur Googls synvinkel.
Vad är definitionen på rss-flöde?Om man jämför twitter, bloggare, facebook & bokmärken vem tror de seo-lärda har störst påverkan för serpen?
(Läste för några veckor sedan ”169 superenkla saker som tar din sajt till toppen hos sökmotorerna”, den rekommenderas för de som vill lära sig grunderna.)
Definitionen på ett rss-flöde hittas t.ex på wikipedia RSS – Wikipedia men det är kortfattat en XML-fil som följer ett visst schema och används för att att trycka ut information som kommer i ett flöde – vilket nya produkter gör. Det bygger alltså på att ett visst innehåll är nyare än ett annat. Oj vad svårt det var att förklara. Titta på Twitter / nikkelin. <- går ej att läsa i chrome, ta internet explorer. Märkligt... Då twitter, facebook och bokmärken samtliga är nofollow-länkar så bör inget av dem ge konkret SEO-värde då de inte hjälper dig i googles resultatlista – även om det nuförtiden visas upp resultat från de alla så är det aldrig till din egentliga webbshop. Dock så är det bra att använda dem av andra anledningar, t.ex. som det som diskuteras i denna tråd. Bloggar har de flesta SEO-mänskor alltid älskat då de är otroligt kraftfulla på google. Många använder dock bloggarna på väldigt fel sätt och det är synd då de producerar bra text som kunde använts till att få trafik till sin site. Några exempel är att man har bloggen på samma domän, man länkar till sin egna sajt men bara startsidan, använder inte rätt ankartexter. Vill man lära sig hur man bloggar bra så kollar man in Dans blogg. Han skapar otroligt läsvärda texter som får naturliga länkar (noden jag tidigare pratade om) och länkar ut efter konstens alla regler. Kolla hans post om tshirt-lanseringen och titta på länkarna till sin egna butik. Edit: en kombination av alla ovan nämnda sociala medier är såklart fantastiskt.
4 juli, 2010 kl. 07:39 #112444KiaDeltagareTack för bra tips!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.