Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Slider vs "varför vi är bäst"-bild
- Detta ämne har 35 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av mephisto73.
-
FörfattareInlägg
-
20 april, 2013 kl. 17:31 #163026Per NilssonDeltagare
Jag är inte alls duktig på statistik och mätningar men jag tycker att 9 dagar låter ganska så kort. Men det kanske inte spelar någon större roll?
Kommer ni att köra på det alternativet som visade sig vara bäst eller kommer ni att testa och utvärdera andra möjliga lösningar?
@lunarmys 63643 wrote:
Detta körde vi 9 dagar, ett antal hundra transaktioner.
20 april, 2013 kl. 18:05 #163027danielanderssonDeltagare@Per Nilsson 63649 wrote:
Jag är inte alls duktig på statistik och mätningar men jag tycker att 9 dagar låter ganska så kort. Men det kanske inte spelar någon större roll?
Kommer ni att köra på det alternativet som visade sig vara bäst eller kommer ni att testa och utvärdera andra möjliga lösningar?
Man borde kanske kört det en månad, men va fasen, ooorka.
Vi körde ett test till, ska lägga upp A och B därifrån inom kort. Måste bara orka.. kroppen är trött nu
21 april, 2013 kl. 00:06 #163036daniel.sDeltagareProva även en slider utan automatisk bildsnurrning. Mycket eye-tracking data visar på att just sliders och liknande som rör sig av sig själva blir förbisedda.
Kolla in mer noggrant:
Auto-Forwarding Carousels and Accordions Annoy Users and Reduce Visibility (Jakob Nielsen)21 april, 2013 kl. 08:01 #163039Per NilssonDeltagareHåller med. Man kan fan inte testa allt hela tiden om man inte har personal dedicerad till detta.
Ni har i alla fall fått en bra indikation på vad som kan bli lite bättre.
@lunarmys 63650 wrote:
Man borde kanske kört det en månad, men va fasen, ooorka.
Vi körde ett test till, ska lägga upp A och B därifrån inom kort. Måste bara orka.. kroppen är trött nu
21 april, 2013 kl. 09:40 #163040BjornDeltagareTrodde helt klart på alternativ B, speciellt efter att ha läst denna artikel
Hur statistikt signifikant är testet? Mer än 95%? Kollar ni snittordervärdet, intäkter, antalet order eller alltihop? Jag körde själv ett test på en sökfunktion som visade fåtal mindre orders men högre snittordervärde vilket resulterade i klart högre intäkter i slutändan.
21 april, 2013 kl. 12:00 #163047Mikkel79DeltagareInteressant, hadde også helt klart stemt på B.
Har tenkt litt tidligere at en måte kunne være å vise Slider 1 første gang kunden kom på forsiden. Mens neste gang han var innom forsiden igjen, så viser man slider 2 som ”start-slideren”, neste gang slider 3 etc.
Artikkelen fra WeedyGarden visste at Slider 1 fikk 84% av klikkene (mindre på noen av de andre testene), så de neste sliderene får jo en god del mindre eksponering uansett, metoden over vil jo endre dette ihvertfall.
Vi har alltid hatt ”auto-forwarding” på våre slidere etter ca.10 sekund, vet mange har enda kortere, men kommer jo også veldig ann på hvor mye informasjon din slider har. Man burde nok kanskje ikke ha ”auto-forwarding” hvis man skulle teste metoden over.
22 april, 2013 kl. 08:24 #163068danielanderssonDeltagare@Björn 63666 wrote:
Trodde helt klart på alternativ B, speciellt efter att ha läst denna artikel
Hur statistikt signifikant är testet? Mer än 95%? Kollar ni snittordervärdet, intäkter, antalet order eller alltihop? Jag körde själv ett test på en sökfunktion som visade fåtal mindre orders men högre snittordervärde vilket resulterade i klart högre intäkter i slutändan.
Jo, också läst artiklar om att karusell/slider inte ska vara speciellt bra, men.. tydligen uppskattar våra besökare dem.
Vi kollar snittordervärdet, CR och intäkter (antal ordrar blir ju del av CR).
Hur signifikant testet är kan jag inte svara på, har inte full koll på sånt
(försökt läsa men ja.. matematikern i mig verkar ha begått självmord)22 april, 2013 kl. 08:25 #163069danielanderssonDeltagare@Mikkel79 63673 wrote:
Vi har alltid hatt ”auto-forwarding” på våre slidere etter ca.10 sekund, vet mange har enda kortere, men kommer jo også veldig ann på hvor mye informasjon din slider har. Man burde nok kanskje ikke ha ”auto-forwarding” hvis man skulle teste metoden over.
Vi har också auto-forward på vår slider, 4 sekunder.
22 april, 2013 kl. 08:34 #163070danielanderssonDeltagareOch eftersom ni är otåliga så kör vi andra A/B som vi testade.
Förutom att vi borde byta till en ”varför vi är bäst” så påpekade Conversionista att pris bör synas above the fold (antar att det är för att besökare enklare ska kunna se att det går att handla). Så texten om oss, vår slogan samt en liten bild på en iPhone flyttades till slutet av sidan.
Även detta tyckte vi lät logiskt och bra.
A: http://www.iphonebutiken.se/custom/AA2.png
B: http://www.iphonebutiken.se/custom/BB2.pngSom ni ser så gick det inte riktigt att få upp priset hela vägen på A, men det fick duga.
Detta test kördes i 10 dagar med ett antal hundra transaktioner.
A fick ca 10% högre konvertering. B hade dock ett högre medelvärde men detta tillskriver vi en ganska stor order från en statlig organisation (och därför ignorerar vi detta lite, rätt eller fel, välj själva).
Något vi dock ska påpeka är att vi är VÄLDIGT NÖJDA med rapporten från Conversionista! Många intressant idéer/synpunkter och lätt värt pengarna.
22 april, 2013 kl. 20:32 #163128BjornDeltagareDet är intressanta tester, och jag vill inte låta som en pessimist men slumpen påverkar så mycket att man måste köra testerna rätt länge för att utesluta slumpen, om man inte har en väldigt välbesökt sajt. Ju mindre skillnader mellan scenariona ju längre tid tar det att få statistisk signifikans. Jag har kört tester i några veckor på välbesökt sajt som fått ett helt annat utfall nån vecka senare. Men detta tror jag conversionista väl känner till och bör ha tagit upp?
Finns en del kalkylators för det. Och lite info.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.