Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Skyldigheter vid returer.
- Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 1 månad sedan av
Dan.
-
FörfattareInlägg
-
12 januari, 2016 kl. 09:28 #103239
Smukke
DeltagareÄven om jag personligen tycker det är väldigt märkligt så är ju säljaren skyldig att betala tillbaka den ursprungliga fraktkostnaden vid ett ångrat köp (inom 14 dagar). Köparen behöver ju endast stå för själva returkostnaden.
Min fråga är hur det fungerar vid del-returer. Skall säljaren betala tillbaka HELA frakten om kunden endast returnerar en liten del av köpet.
1. Om man som säljare inte är skyldig till det, på vilket sätt bör man beräkna hur stor del av frakten som skall betalas tillbaka? Procentuellt baserat på den returnerade varans pris kontra totala köpebeloppet. Eller skall man betala tillbaka så mycket så att köparens slutliga fraktkostnad matchar fraktpriset som hade blivit om kunden inte hade köpt den returnerade varan överhuvudtaget. Finns det juridiska regler kring detta eller är det upp till var och en?
2. Om man som säljare är tvungen att returnera hela fraktkostnaden. Kan då inte kunden vid köp med höga fraktpriser medvetet lägga till någon liten skitsak som inte kostar så mycket att skicka. Sedan ångra just den varan, skicka tillbaka billigt och få den stora dyra frakten tillbakabetald?
12 januari, 2016 kl. 10:42 #180388Dan
DeltagareVid delretur betalar man inte tillbaka fraktkostnaden till konsument.
12 januari, 2016 kl. 10:47 #180391Smukke
Deltagare@Dan 85522 wrote:
Vid delretur betalar man inte tillbaka fraktkostnaden till konsument.
Menar du att man inte har någon skyldighet att betala tillbaka något alls av frakten vid delretur alltså?
12 januari, 2016 kl. 10:57 #180392Dan
DeltagareKorrekt. Detta regleras inte i klartext i lagen, men används i praxis av majoriteten av e-handlare.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.