Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Skumt sökord

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99324
    Sam
    Deltagare

    Pendlar mellan etta och trea (både i singular och plural) på googles träfflista för ett av mina viktigare sökord. Enligt GA söker 4000 svenskar på ordet per månad. Jag kör också en AW kampanj på samma ord.

    Det som jag inte fattar är följande:

    Om 4000 söker per månad = 133/dag då borde jag, som etta – trea, kamma in åtminstone hälften av dessa googlare. Det gör jag dock inte, jag får in 10-15 organiska besök per dag på detta ord. Då ordet är ganska bra konverteringsmässigt (ca 5% genomsnitt för organisk och CPC trafik) och produkten har en bra marginal det är viktigt för mig att ta reda på vad som händer med resten av trafiken på detta ord :confused:.

    Nån som har en förklaring?

    #157039
    Lubic
    Deltagare

    Förmodligen tar din samt andra annonser en hel del trafik? Om det nu är fler som annonserar för order dvs.

    #157045
    Carl
    Deltagare

    Svårt å ge någon vidare förklaring med så pass lite insikt i hur det ser ut egentligen, men en fråga dock; som jag tolkar det tycker du att dina AdW-annonser på detta sökord borde ha minst 50% CTR?

    #157048
    Sam
    Deltagare

    @Lubic 57519 wrote:

    Förmodligen tar din samt andra annonser en hel del trafik? Om det nu är fler som annonserar för order dvs.

    Kan vara en del av förklaringen…

    #157050
    Sam
    Deltagare

    @Carl 57525 wrote:

    Svårt å ge någon vidare förklaring med så pass lite insikt i hur det ser ut egentligen, men en fråga dock; som jag tolkar det tycker du att dina AdW-annonser på detta sökord borde ha minst 50% CTR?

    Nej, jag tycker att jag borde ha mer än 10-15 organiska besök från ett ord med 133 sökningar/dag och där jag ligger högst placerad.

    #157052
    Carl
    Deltagare

    @Sam 57530 wrote:

    Nej, jag tycker att jag borde ha mer än 10-15 organiska besök från ett ord med 133 sökningar/dag och där jag ligger högst placerad.

    Jo klart när det är organiskt vi talar om så borde ju dina topp-placerade länkar generera mer klick än runt 10%, men talar man om SEM så är en CTR på ~10% inget att höja ögonbrynen över när det handlar om ett väldigt specifikt sökord där du har väldigt hög relevans med en annons.

    Sen är det ju faktiskt så också att det är ett mänskligt beteende med i ekvationen, vilket inte alltid är så logiskt, och med såpass små volymer kan det också vara som så att det blir aningens för lite data för att det skall vara statistiskt signifikant för att kunna dra slutsatser åt endera håll. Men som ngn var inne på så finns det ju säkerligen fler högt relevanta länkar och annonser som tar en del av trafiken, vissa sökningar kanske inte ens genererar någon trafik till ngn över huvud taget (ngn som har sökt fel, ångrar sig, kommer på en bättre lämpad söksträng osv).

    #157095
    mephisto73
    Deltagare

    Jag tror att uppskattningen från Google Keyword tool kan vara lite skakig, samt får man tänka på om det är exakt eller bred matchning på ordet (framgår inte av din information).

    Sen beror det ju på om vad folk letar efter när de söker på ordet i fråga. Letar de information, eller vill de köpa något. Kanske din sida inte svarar på de behov/frågor som de som söker på ordet har.

    En tredje sak – hur bestämmer du din position i sökresultatet? Dett kan tyckas vara elementärt, men det finns faktiskt personer som helt enkelt knappar in sitt sökord på Google.se och sedan tror att det är representativt. Det KAN vara det, men är det sannolikt INTE. Varför ska jag inte gå in på här, men det är viktigt att tänka på.

    #157098
    Robiin
    Deltagare

    Det är inte alls säkert att den som ligger överst placerad får flest besökare, man bör nog dock placera sig bland de tre översta för att kunna ta del av den största delen av trafiken. Det som är viktigt och som jag tror du bör se över är hur ditt sökresultat presenteras. Hur ser rubriken ut? Hur ser texten ut? Lockar det besökaren till att klicka på just din länk istället för på någon av de andra?

    #157103
    Finch Sverige
    Deltagare

    @Robiin 57584 wrote:

    Det är inte alls säkert att den som ligger överst placerad får flest besökare, man bör nog dock placera sig bland de tre översta för att kunna ta del av den största delen av trafiken. Det som är viktigt och som jag tror du bör se över är hur ditt sökresultat presenteras. Hur ser rubriken ut? Hur ser texten ut? Lockar det besökaren till att klicka på just din länk istället för på någon av de andra?

    Detta är en viktig poäng. Presentationen av sökresultaten är givetvis mycket viktig. Men hur vet man vad som både lockar kunden till att klicka på annonsen och vad som samtidigt genererar faktisk försäljning? Att designa annonser blir således ett detektivarbete och en balansgång. En grundplåt för detta arbete är att veta vilka sökord som genererar värde. Inkluderar man dessa attraherar man de kunder som söker på värdeskapande sökord samtidigt som man inte betalar en massa extra för sökord som inte genererar värde.

    #157104
    Sam
    Deltagare

    Tack, mycket intressanta synpunkter och frågeställningar.

    Diskussionen blir mer relevant om jag berättar vilka sökord det handlar om, de är alltså sittpuff och sittpuffar

    Vad tycker ni om rubriken och texten i min sökresultat, vad kan formuleras bättre/mer lockande?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.