Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Skrymmande produkter

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104438
    CCA
    Deltagare

    Hej och god fortsättning,

    Planen är att dra igång en butik för försäljning av utemöbler, redskap etc . Dvs skrymmande produkter som till största delen kommer att skickas som hemleverans. Målgruppen kommer initialt att vara privatpersoner i Sverige.

    Ett par funderingar kring logistiken:
    1. Vad tror ni är smartast att ha som huvudstrategi, skicka direkt från tillverkare(baserade primärt i Skandinavien) till kund, alternativt mellanlanda i eget lager eller 3PL? Fördelar/nackdelar?

    2. Med tanke på att produkterna är skrymmande, vilken leverantör anser ni är bäst lämpad för ett nystartat företag med avseende på priser & villkor?

    Tacksam för input!

    #184462
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Vill du ha full kontroll (eller så bra kontroll du kan ha) så låter du produkterna mellanlanda på ert lager. Men detta kommer såklart bli dyrare.

    DHL eller Schenker (med Edge avtalet som finns här på ehandel.se) är det som gäller tror jag. Men jag misstänker att produkterna ska köras hem till folk så då kanske DSV med kan vara ett alternativ? Bauhaus kör med DSV på deras hempaket.

    Våra paket är 52cmx52cm och upp till 90cm höga och vi kör med Schenker.

    @CCA 91050 wrote:

    Hej och god fortsättning,

    Planen är att dra igång en butik för försäljning av utemöbler, redskap etc . Dvs skrymmande produkter som till största delen kommer att skickas som hemleverans. Målgruppen kommer initialt att vara privatpersoner i Sverige.

    Ett par funderingar kring logistiken:
    1. Vad tror ni är smartast att ha som huvudstrategi, skicka direkt från tillverkare(baserade primärt i Skandinavien) till kund, alternativt mellanlanda i eget lager eller 3PL? Fördelar/nackdelar?

    2. Med tanke på att produkterna är skrymmande, vilken leverantör anser ni är bäst lämpad för ett nystartat företag med avseende på priser & villkor?

    Tacksam för input!

    #184465
    CCA
    Deltagare

    @Jimmy Öström 91054 wrote:

    Vill du ha full kontroll (eller så bra kontroll du kan ha) så låter du produkterna mellanlanda på ert lager. Men detta kommer såklart bli dyrare.

    DHL eller Schenker (med Edge avtalet som finns här på ehandel.se) är det som gäller tror jag. Men jag misstänker att produkterna ska köras hem till folk så då kanske DSV med kan vara ett alternativ? Bauhaus kör med DSV på deras hempaket.

    Våra paket är 52cmx52cm och upp till 90cm höga och vi kör med Schenker.

    Japp, det är hemleverans som kommer att gälla för majoriteten av produkterna. Paket levereras till Ombud.

    Känns spontant även som att det vore administrativt enklare att leverera hemleverans produkter direkt till Kund från tillverkarna.
    Men frågan är om man tycker att det ok att få delleverans( om man beställt produkter från olika leverantörer) ?

    #184466
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Det blir absolut enklast med droppshipping rent administrativt sätt.

    Det funkar för dom flesta att få olika paket, jag hatar det men undersäkningar som finns visar en viss förståelse från kunderna om detta har jag sett.

    Leveranstiden dock är en annan femma. Hur lång tid kommer det ta innan kunderna får sina produkter?

    @CCA 91058 wrote:

    Japp, det är hemleverans som kommer att gälla för majoriteten av produkterna. Paket levereras till Ombud.

    Känns spontant även som att det vore administrativt enklare att leverera hemleverans produkter direkt till Kund från tillverkarna.
    Men frågan är om man tycker att det ok att få delleverans( om man beställt produkter från olika leverantörer) ?

    #184467
    CCA
    Deltagare

    @Jimmy Öström 91059 wrote:

    Det blir absolut enklast med droppshipping rent administrativt sätt.

    Det funkar för dom flesta att få olika paket, jag hatar det men undersäkningar som finns visar en viss förståelse från kunderna om detta har jag sett.

    Leveranstiden dock är en annan femma. Hur lång tid kommer det ta innan kunderna får sina produkter?

    Intressant det du säger att det finns viss förståelse att få delleveranser hem.

    Lagerprodukter tror vi kommer att levereras mellan 1-5 arb dagar.
    Men mycket kommer att beställas och tillverkas mot order. Så leveranstiden där kommer att variera och i mångt och mycket bero på tillverkarna.

    Skulle säga mellan 5-13 veckor.

    #184468
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Det är bara att tacka våra olika marknadsplatser så som Fyndiq, tradera etc för att kunderna har en viss förståelse för delleveranser.

    Du kommer få lite problem med 5-13 veckors leveranstider under högsäsong tror jag. Jag menar att om man beställer en soffgrupp man vill ha utomhus under Juli månad så vill man inte ha den levererad i slutet på september för då är vår sommar liksom slut. 3-4 veckor kan man nog stå ut om priset och produkten är rätt (att man kanske inte hittar just den produkten någon annanstans). Så du har lite att jobba med när det gäller leveranstiden tror jag. Det är alltid svårt att balansera sin lagernivå för det kostar att ligga på lager.

    En del varor kanske du måste ta från en leverantör inom EU?

    @CCA 91060 wrote:

    Intressant det du säger att det finns viss förståelse att få delleveranser hem.

    Lagerprodukter tror vi kommer att levereras mellan 1-5 arb dagar.
    Men mycket kommer att beställas och tillverkas mot order. Så leveranstiden där kommer att variera och i mångt och mycket bero på tillverkarna.

    Skulle säga mellan 5-13 veckor.

    #184469
    CCA
    Deltagare

    @Jimmy Öström 91061 wrote:

    Det är bara att tacka våra olika marknadsplatser så som Fyndiq, tradera etc för att kunderna har en viss förståelse för delleveranser.

    Du kommer få lite problem med 5-13 veckors leveranstider under högsäsong tror jag. Jag menar att om man beställer en soffgrupp man vill ha utomhus under Juli månad så vill man inte ha den levererad i slutet på september för då är vår sommar liksom slut. 3-4 veckor kan man nog stå ut om priset och produkten är rätt (att man kanske inte hittar just den produkten någon annanstans). Så du har lite att jobba med när det gäller leveranstiden tror jag. Det är alltid svårt att balansera sin lagernivå för det kostar att ligga på lager.

    En del varor kanske du måste ta från en leverantör inom EU?

    Sannolikt kommer vi i framtiden att hämta hem varor från EU också. För de produkterna är kanske droppshippng inte helt optimalt. Initialt blir det dock från tillverkare i Skandinavien.

    Gällande returer: Returer är kanske inte lämpliga att skickas direkt tillbaka till tillverkare, utan mellanlandning i eget lager? Tänker bl.a i besiktningssyfte.

    #184470
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ja jag hade nog med låtit returerna komma mitt egna lager i ditt fall. Jag gillar droppshipping men det är väldigt svårt att få till bra. Det krävs kopplingar till dom olika leverantörernas verkliga lager så man får ut rätt leveranstider på hemsidan så kunderna verkligen vet hur lång tid det kommer ta innan kunden har sin vara. Det spelar ingen roll hur tydlig man är med leveranstiden på hemsidan, många kommer tyvärr missa detta ändå. Så det är även bra att ha den rätta leveranstiden på orderbekräftelsen som skickas till kunden. Sen gillar jag med att man som kund kan få lite uppföljningsmail under resans gång. Tex om du har 7 veckors leveranstid på en vara en kund köpt så kanske kunden kan få mail efter 2 veckor, 4 veckor och sen 6 veckor så kunden vet att företaget inte ”glömt” en. Detta är lite svårare att få till automatiskt men det går givetvis. Jag tror kommunikation är A och O när du har längre leveranstider (som droppshipping ofast har).

    @CCA 91062 wrote:

    Sannolikt kommer vi i framtiden att hämta hem varor från EU också. För de produkterna är kanske droppshippng inte helt optimalt. Initialt blir det dock från tillverkare i Skandinavien.

    Gällande returer: Returer är kanske inte lämpliga att skickas direkt tillbaka till tillverkare, utan mellanlandning i eget lager? Tänker bl.a i besiktningssyfte.

    #184471
    Ekraft
    Deltagare

    Om dina leverantörer är bekväma och vana vid att dropshipa, så gör det. Det kostar enorma pengar att hålla på och studsa stort gods mellan olika destinationer.

    Eftersom stora saker förhoppningsvis kostar en del pengar så är det också ofta bra med en personlig kontakt rörande leveransen. Är det något som tillverkats mot beställning, så ringer man upp när det är dags för leverans och berättar vad de kan förvänta sig. Har de då bokat in sig på en resa eller så, kan man skjuta på leveransen tills det passar dem istället för att det står ett par kubikmeter gods på ett lager och körs på av en truck flera gånger per dygn.

    Returer skall returneras dit de skall tas omhand. Försök göra upp med leverantörerna om att de kan reparera/restaurera till nyskick sådant som kan tänkas skadas i transporten, inkl emballage. Naturligtvis kostar sådant, men förhoppningsvis betydligt mindre än en helt ny produkt.

    #184472
    CCA
    Deltagare

    @Ekraft 91064 wrote:

    Om dina leverantörer är bekväma och vana vid att dropshipa, så gör det. Det kostar enorma pengar att hålla på och studsa stort gods mellan olika destinationer.

    Eftersom stora saker förhoppningsvis kostar en del pengar så är det också ofta bra med en personlig kontakt rörande leveransen. Är det något som tillverkats mot beställning, så ringer man upp när det är dags för leverans och berättar vad de kan förvänta sig. Har de då bokat in sig på en resa eller så, kan man skjuta på leveransen tills det passar dem istället för att det står ett par kubikmeter gods på ett lager och körs på av en truck flera gånger per dygn.

    Returer skall returneras dit de skall tas omhand. Försök göra upp med leverantörerna om att de kan reparera/restaurera till nyskick sådant som kan tänkas skadas i transporten, inkl emballage. Naturligtvis kostar sådant, men förhoppningsvis betydligt mindre än en helt ny produkt.

    Tack för input.
    Ja, känns som att utgångspunkten får bli att droppshippa hemleveransprodukterna i så stor utsträckning som möjligt, dvs i den mån leverantörerna(och kunderna) är med på banan.

    Vad vore smartast – leverantör ordnar transporten eller att vi själva bokar hämtning med egenkontrakterat fraktbolag. Fördelar/nackdelar?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.