Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Sköta fakturering av kunder själv?
- Detta ämne har 60 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av martinkiland.
-
FörfattareInlägg
-
28 september, 2010 kl. 14:40 #114595RikardDeltagare
Vi kör med credit safe, och kör upplysningar automatiskt i webbshopen men kunden får inget besked utan samtliga order går igenom av just den anledningen som Greger tar upp.
Vi har kunder som alltid har betalat men inte klarar vår kreditmall (vi har också kunder som till slut kursat och där har vi förlorat pengar).
De jag vill slippa fakturera är inte de som hade en skatteskuld för 1 år sedan utan de personer som testar att handla mot faktura trots 15-50 betalningsanmärkningar, dessa människor har ingen koll på sin ekonomi och kommer inte kunna betala fakturan i tid.
Vi har rabatt på grundpriset 10 kr (förmodligen betalar vi 3-4 kr/upplysning)
28 september, 2010 kl. 21:52 #114599Richie72DeltagareEn ska är helt säker, kreditupplysning måste du göra annars blir du snabbt blåst på pengar.
Om det duger med e-faktura kanske du kan fråga kunderna om i kassan.
Själv kör jag frankeringsmaskin, det fungerar alldeles utmärkt för mindre mängder.29 september, 2010 kl. 08:14 #114604MonyDeltagareHur vanligt är det egentligen att folk blåser en? 1 på hundra? 1 på 1000?
Om man ska betala för kreditupplysning eller inte beror väl även på hur dyra produkter man säljer, eller? För det kanske inte är så lönt att betala för kreditupplysning om det är en vara under 500kr eller summa som man tycker sig kan ”avvara”?
Som flera skriver här så betalar ju ändå de flesta när man skickar en påminnelse. Speciellt gillar jag tipset om handskrivet kuvert med frimärke på. Då förmodar jag att kunden känner att det är en människa bakom företaget och inte ett opersonligt företag som ändå har ”råd att bjuda på” varan de inte har betalt.
Jag har inte bestämt mig om jag ska göra kreditupplysning på mina fakturakunder än.
Jo, om det är gratis
29 september, 2010 kl. 08:15 #114605KatarinaJDeltagareOkey, att ha kreditupplysning verkar bra. MEN ni som gör dom manuellt, hur fungerar det för kunden. Får kunden ett meddelande om att bekräftelse för ordern dröjer (tills du gjort den manuella kreditupplysningen?)
Upplevs inte det jobbigt? Tänk om du är upptagen flera timmar?
Får att få kreditupplysningen integrerad med shopen. Det låter avancerat (programmeringsmässigt) Vem gör detta åt mig? Prestaworks support eller företaget som tillhandahåller kreditupplysningen?
Jag känner spontant att kunden bör få meddelandet direkt om order går igenom eller inte. Förklara gärna för en nybörjare
Jobbet för att skicka med faktura kan jag bjuda på, men jag kanske bör ta 10 kr i fakturaavgift pga kreditupplysningen då….
29 september, 2010 kl. 08:26 #114606CroonaDeltagareOm summan är under 1000kr kör vi en anmärkningskontroll istället. Billigt och nästan helt säkert (om personen är över 25 vill säga).
Hur många personer som försöker blåsa är ju beroende på vilken bransch du är i. Om du heller inte kör kreditupplysning och skickar till en kund som har flertalet anmärkningar, så kan du lita på att du får 10 ordrar till från samma person fast med andra personnummer och adresser.29 september, 2010 kl. 09:38 #114608StuffBayDeltagareKatarina: Vi skriver när man väljer betalningssätt att vid fakturabetalning så görs en kreditkoll där man måste bli godkänd och det dröjer för oss några minuter och för kunde upp till några timmar (då vi inte är vid datorn hela tiden)
Då kan de direkt välja annat betalningssätt om de inte vill att vi ska göra en kreditkoll eller bara lämna.
29 september, 2010 kl. 09:41 #114609MonyDeltagare@StuffBay 10382 wrote:
Katarina: Vi skriver när man väljer betalningssätt att vid fakturabetalning så görs en kreditkoll där man måste bli godkänd och det dröjer för oss några minuter och för kunde upp till några timmar (då vi inte är vid datorn hela tiden)
Då kan de direkt välja annat betalningssätt om de inte vill att vi ska göra en kreditkoll eller bara lämna.
Tack för tipset även om det inte var till mig!
Följdfråga: Skriver ni något om hur lång tid det tar på en helg eller om kunden beställer på kvällen/natten?
29 september, 2010 kl. 09:58 #114610sailorcapDeltagareVåra kreditkontroller går per automatik via creditsafe. Kunden får veta direkt om de blir godkända eller ej. Dock tar vi även oss friheten att göra egna bedömningar innan ordern behandlas.
29 september, 2010 kl. 10:58 #114613ParvelitoDeltagareOm man inte gör kontroller så flockas snart de med betalningsproblem runt dig, och du får då rätt stora kreditförluster. Det finns i Sverige idag en klick på några tusen personer som satt det här i system. Det är allt ifrån att vara målvakt för bolagsplundringar, stå som ägare för bilar som inte försäkras eller skattas, men parkeras överallt, till att beställa allsköns saker som man kan sälja vidare på ebay, Tradera, Blocket eller ”Skärholmens loppmarknad”.
En del kunder som vill handla har flera hundra betalningsanmärkningar, och inte sällan ett dussin från senaste månaden. Av dem får man inte betalt om man skickar något till dem. Sedan kan jag också göra undantag om någon har EN anmärkning från 2 år tillbaka från CSN och de vill handla för 100kr eller så.
Jag gör vanligen de manuella kontrollerna på kontorstid. Alla får beskedet att deras ordrar är mottagna och att vi börjar jobba med dem, de som inte blir godkända får ett mail där vi beklagar att deras order inte passerat kreditkontrollen, och så får de ett erbjudande om att förskottsbetala. 1 av 100 förskottsbetalar, 99 av 100 hör inte av sig igen, ingen har hittills blivit förbannad och påpekat det för mig. (En ville veta varför och frågade vänligt, och då fick han veta det). En del får alltså vänta från fredag kväll till måndag förmiddag på besked, men å andra sidan står logistiken normalt sett still på helgerna i alla fall. Jag tappar inte tempo på det här.
29 september, 2010 kl. 11:15 #114614RikardDeltagareKärt barn har många namn eller? När jag pratar kreditkontroll så är det just en koll mot betalningsanmärkningar och skulder, dvs enklare kreditkontroll, inte inkomst, förmögenhet, civilstatus etc. Pratar vi alla samma språk eller gör ni manuella kreditkontroller där omfrågandekopia utgår?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.