Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Sköta fakturering av kunder själv?
- Detta ämne har 60 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av martinkiland.
-
FörfattareInlägg
-
23 september, 2010 kl. 10:48 #114389ParvelitoDeltagare
1: Jag tycker att man skall göra en kreditupplysning på alla. Man riskerar då inte så mycket pengar utan mer än 99% betalar normalt sett. Jag använder Justitia på Svensk Handelstidning Justitia – Hem som hade ett vettigt pris utan tjafsande.
2: Jag skickar med en pappersfaktura, med inbetalningskort, i leveransen. Innan jag hade inbetalningskort var det en del strul med att folk inte förstod hur man skulle betala, men nu är det inga problem.
3: Jag använder ett litet affärssystem i botten som har koll på allt sådant. Har man inte det tycker jag att det blir jobbigt att ha koll på vem som betalat.
4: Jag skickar med dem tillsammans med grejerna i paketet. De påminnelser jag skickar har alltid handskriven adress och är frankerade med frimärken. Då känns det mycket mer personligt.
25 september, 2010 kl. 13:36 #114458StuffBayDeltagareParvelito:
– Var skaffar du inbetalningskorten ifrån? Vi har också haft lite missförstånd med faktura men vår lösning är lite enklare; Vi skickar med en pappersfaktura där det står tydligt i en stor ruta hur betalning sker.
Men hade varit intressant att titta på inbetalningsbortslösningen.– Vad för sorts affärssystem? Vi kör excel och betar av:) (simple and not so clean)
25 september, 2010 kl. 14:04 #114459ParvelitoDeltagareJag har helt sonika skannat in en inbetalningstalong och satt den längst ned på fakturan.
Jag använder SPCS som affärssystem.
26 september, 2010 kl. 09:46 #114482Richie72DeltagareMan kan köpa fakturapapper med inbetalningstalonger på. Sen är det bara att skapa en excelmall som passar papperet så ser det grymt proffsigt ut.
28 september, 2010 kl. 12:04 #114587KatarinaJDeltagareGooglade lite snabbt Här står det att kreditupplysning är gratis.
Billig Kreditupplysning Online på Privatpersoner och Företag – InkomstUpplysning.separvelito – vad betalar du för din kreditupplysning, görs det per automatik då när någon lagt en order? Eller gör du dom manuell?
Jag har prestaworks…jag har ingen aning om man kan ställa in en sån funktion.
Ja det klart – man lägger ju fakturan i paketet såklart…. Jag tror inte heller att jag ska ta någon avgift. Jag har inte råd med DIBS, tänker istället erbjuda Payson, gratis faktura och direktbetalning och förskottsbetalning. Tror ni det skulle funka?
Förresten vad är det för skillnad mellan direktbetalning och förskottsbet eg??
28 september, 2010 kl. 12:22 #114588jockesoftDeltagareDirektbetalning så skickas kunden automatiskt till sin bank vid utcheckning och behöver bara signera betalningen.
Förskottsbetalning är som en ”vanlig” PG/BG betalning.
Sen vad gäller kreditupplysning så är det nog smidigast att det sker automatiskt när kunden lägger sin order så de får svar direkt om ordern är lagd eller inte, om de inte blir godkända så kan man ju erbjuda dem ett annat betalningsalternativ, skall du kolla manuellt så sker ju det i efterhand och då blir det krångligare när de inte godkänns.
Mvh
Jocke28 september, 2010 kl. 13:01 #114590ParvelitoDeltagareKatarina: Jag betalar 3-4kr/st hos shj.se Det är inte integrerat med shopen, utan jag gör dem manuellt. Det är inte så många att det känns betungande.
Hos inkomstupplysning.se kostar varje koll 10kr, men det är däremot helt kostnadsfritt att bli kund hos dem…
28 september, 2010 kl. 13:35 #114591GregerADeltagareVi kör integrerad kreditupplysning från Creditsafe. Dock är den inte integrerad i webshopen, utan i programmet mellan shopen och affärssystemet.
Det är inte alltid lämpligt att gå strikt på vad Creditsafe säger. Många stora företag har en eller annan betalningsanmärkning, men är ändå likvida. Samma gäller kommuner och universitet. Sedan kan det finnas order där kreditkollen säger ok, men magkänslan säger något annat.
Så det kan i alla fall vara dumt att meddela kunden att han blivit godkänd eller inte direkt i webshopen. Det kan vara bättre att hantera avslagen manuellt i efterhand. Förhoppningsvis är det ju inte så många.
28 september, 2010 kl. 13:50 #114593jockesoftDeltagare@GregerA 10364 wrote:
Så det kan i alla fall vara dumt att meddela kunden att han blivit godkänd eller inte direkt i webshopen. Det kan vara bättre att hantera avslagen manuellt i efterhand. Förhoppningsvis är det ju inte så många.
Bara en undran, varför är detta dumt? Känns som betydligt mer jobb att hantera det i efterhand.
28 september, 2010 kl. 13:58 #114594jockesoftDeltagareIntressant, har faktiskt inte tänkt på det sättet.
EDIT: Vid eftertanke så kan jag dock tycka att detta beror på vilken bransch man är i, det vi säljer är inte så hög risk och det är inte så sannolikt att större företag beställer av oss.
Jag skulle fortfarande implementera att detta sker automatiskt, dels pga jag tror inte att vi skulle riskera direkt mycket på att ha det så, sen även pga min lathet att jag inte skulle orka med att göra alla kontroller manuellt när man kan göra det automatiskt.
Är man i en bransch med högre risk så är det kanske bra att göra som du skriver Greger men jag tror inte det är bästa sättet för alla branscher.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.