Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Sköta fakturering av kunder själv?
- Detta ämne har 60 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av martinkiland.
-
FörfattareInlägg
-
16 augusti, 2010 kl. 18:22 #113257DanDeltagare
Aha, bra att veta att man bör ligga mellan 0,25 och 0,5 då. Betydligt lägre än jag trodde.
Ju större man är desto bättre deal har man ju oftast men jag tror alltid det är billigare att köra faktura i egen regi, men i betydligt färre fall värt det på sista raden när man räknar in kostnader och tid det tar.
16 augusti, 2010 kl. 19:06 #113261Katrin LundgrenDeltagare@Dan 8866 wrote:
Jag tror att man nästan alltid tjänar på att sköta fakturering själv rent ekonomiskt om man har hyfsad volym.
Dock får man inte glömma att det kostar tid och energi. Jag betalar hellre 100.000 i avgifter om året än 50.000 på 20 bedrägerier. Jag mår sämre av att bli bestulen än att betala avgifter helt enkelt och det är skönt att aldrig tänka på att få betalt eller inte.
Men det är klart att man får omvärdera sina beslut då och då, det handlar ju om rätt mycket pengar. Att fakturera i egen regi för min del skulle innebära följande jobb:
-Säkerställa bra kreditmallar som släpper igenom lika många som Klarna/Svea utan att öka min risk (typ omöjligt men okej jag kan acceptera en viss minskad genomsläppning och hellre pusha kortbetalning då vid ”osäkra” kunder).
-Skapa OCR-system för inläsning av bankfiler. Avsätta tid för inläsning av betalningar varje dag och support gällande fakturor och liknande.
-Ha rutiner för påminnelser (kanske en gång i veckan skulle räcka och den första via e-post eventuellt?)
-Ha rutiner för inkasso och indrivning. Partners, vilka har helautomatiserade system som integrerar med mig?Så för mig som hanterar typ 7-10.000 fakturor om året tror jag det skulle innebära åtminstone 30-40 arbetstimmar i månaden att sköta det helt i egen regi.
Sedan skulle pappers- och utskriftsförbrukningen samt porto för påminnelser osv bli en viss kostnad.
Kreditförlusten kanske kan bli 1-2% eller liknande gissar jag.
Sedan är uppsidan att:
-Alla avgifter är mina. På en snittorder skulle jag gå cirka 15kr plus mot nu utan att ta hänsyn till kostnaderna ovan samt kreditförlusten.
-På påminnelser skulle jag tjäna 50kr skattefritt-porto/utskrift vilket skulle bli kanske…. 500-1000 påminnelser per år.Jag tror jag skulle kunna tjäna 50 papp om året på att sköta det själv, men min ångest skulle nog inte motivera en sådan besparing… jag vet inte, är det bara jag som mår dåligt av att själv ha ansvaret för att få betalt?
Jag resonerar precis som du och håller med om allt plus att jag har en sak till som jag tror blir mitt stora problem. Bedrägerier oroar jag mig inte för men eftersom jag vet att mina kunder är lite fattiga sådär i stort sett alltid förutom på lönedagen kan jag bara tänka mig att jobbet jag skulle få lägga ner på att jaga in pengarna skulle ge mig hjärnblödning ganska snart. Jag orkar inte med den administrationen, jag är usel på den, mår dåligt av den och vet att jag skulle hata att göra den, därför tänker jag inte försöka. Jag betalar hellre för att må bra och för att ha frihet att göra annat. Överhuvudtaget värderar jag min frihet otroligt stort i mitt företagande. Jag behöver inte gå med stor vinst eller växa och bli störst i Sverige, bara jag kan ta ut en liten lön och vara fri att hålla på med det jag tycker är roligt är jag nöjd.
18 augusti, 2010 kl. 19:43 #113329johan_qDeltagareSpånade genom dessa inlägg och klurade på om det är vanligt att folk inte betalar en faktura och hur ofta det händer typ 1 på 100 eller mer/mindre. Jag sköter också min fakturahantering själv och har hittills inte råkat ut för att någon inte betalat men blev som ny e-handlare nyfiken på om det är vanligt.
18 augusti, 2010 kl. 20:27 #113330TomasDeltagare@johan_q 8955 wrote:
Spånade genom dessa inlägg och klurade på om det är vanligt att folk inte betalar en faktura och hur ofta det händer typ 1 på 100 eller mer/mindre. Jag sköter också min fakturahantering själv och har hittills inte råkat ut för att någon inte betalat men blev som ny e-handlare nyfiken på om det är vanligt.
Händer mig 0-2 ggr/år. En snittfaktura ligger nånstans på 2000 men de som faller bort tyvärr ofta högre. Nystartade företag som vid en koll ser ok ut som inte betalar. Kunder som säkert tänkt betala men som avlider…
Men viktigast är att lära känna sin kundgrupp, attityd och risker ser nog väldigt olika ut i olika branscher.
18 augusti, 2010 kl. 20:29 #113331JoelDeltagare@Kodmyran 8879 wrote:
Jag behöver inte gå med stor vinst eller växa och bli störst i Sverige, bara jag kan ta ut en liten lön och vara fri att hålla på med det jag tycker är roligt är jag nöjd.
+1 på den! Kunde inte sagt det bättre själv!
18 augusti, 2010 kl. 21:39 #113334ParvelitoDeltagare@johan_q 8955 wrote:
Spånade genom dessa inlägg och klurade på om det är vanligt att folk inte betalar en faktura och hur ofta det händer typ 1 på 100 eller mer/mindre. Jag sköter också min fakturahantering själv och har hittills inte råkat ut för att någon inte betalat men blev som ny e-handlare nyfiken på om det är vanligt.
Ungefär 10% får jag lov att skicka påminnelse till, 1% betalar inte efter första påminnelsen. Dem brukar jag ringa/maila och ge ett oemotståndligt erbjudande, och då har hittills alla betalat.
Som jag skrev tidigare, räkna med någonstans mellan 0,25% och 0,50% i kreditförluster om du har en bra kreditkontroll utslaget över tiden.
Det man skall vara lite vaksam på nu är företag med låg likviditet och hög skuldsättning. Inte sällan snabbt växande företag. Skulle vi:
a: Få en mycket instabil politisk situation efter valet med oklara majoriteter där en massa tokiga löften skall infrias till höger och vänster
eller
b: Fastighetsbubblan spricker
så kommer dessa bolag att få problem när bankerna tvingas börja strypa krediterna. Det finns stor risk att b inträffar efter att a är en realitet.Det kan ju vara ett varningens ord även till dem som hittills finansierat sin verksamhet till stor del med lån, att börja förbättra likviditeten lite.
19 augusti, 2010 kl. 08:09 #113347RobinDeltagareJag är väldigt glad att vi tog beslutet att lägga ut all fakturering på Svea Ekonomi. Kollade i Svea Webpays gränssnitt för ett tag sedan på fakturor som gått till inkasso och ännu inte är betalda. Det rörde sig om väldigt mycket pengar som ännu inte betalats in/drivits in och mer än hälften av de fakturorna förföll under 2009. Det är iofs inte ett stort antal fakturor det rör sig om men eftersom vi har ett högt snittordervärde så blir det fort väldigt mycket pengar.
Jag tror nog inte att våra kunder är sämre på att betala än snittet, men om vi skötte fakturering själva skulle det i princip räcka med att vi gör kreditförlust på 10 ordrar under ett år för att gå back jämfört med att lägga ut det på Svea, förutsatt att vi skulle ha samma (hårda?) kreditkontroll som Svea.
2 september, 2010 kl. 11:41 #113777pyhobbyDeltagareVi är också i startgroparna med fakturabetalning och väljer mellan att själva ta hand om allt eller använda oss av Klarna. I nuläget lutar det åt att Klarna får göra jobbet åt oss.
Jag har räknat på vad vi skulle tjäna på att sköta allting själv och det är inte tillräckligt jämfört med arbetet det kommer att kräva.
Enligt mina beräkningar kommer vi behöva ta ut en fakturaavgift på 29kr, vilket jag egentligen tycker är lite för högt.
Det bästa hade varit att få testa Klarna under ett par månader för att se hur det går med försäljningen/konverteringen. Är det någon som lyckats få kortare bindningstid än ett år hos Klarna?
2 september, 2010 kl. 13:19 #113782usbgrossisten.seDeltagareVi kör Klarna och är helnöjda. Vi körde faktureringen själva i början och där lyckades det slinka igenom folk som precis börjat sin brottsliga karriär så för oss lönade det sig ganska snabbt att använda oss av Klarna.
23 september, 2010 kl. 10:43 #114388KatarinaJDeltagarePARVELITO – läste att du fakturerar själv.
Får jag lov att ställa lite frågor. Jag kommer inom kort öppna en webbutik där jag säljer ”gör det själv-kit” bla. Summor hamnar generellt på 250-500 kr /order.
– Måste/bör man göra kreditupplysning på folk och hur går man till väga för att använda den tjänsten?????
– Duger det med en e-faktura? Vad vill dom flesta ha?
– Ni som skickar e-fakturor skriver ni ut en kopia till er själva och sparar för bokföringens skull? (nybörjarfråga
– frankerar ni fakturorna på vanligt sätt eller har ni köpt för-frankerade kuvert?
tack
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.