Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Skillnad på ångerrätt och öppet köp?
- Detta ämne har 14 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 1 månad sedan av E-avtalet.
-
FörfattareInlägg
-
7 november, 2013 kl. 16:46 #169797FaveteDeltagare
@wolfnoodle 71510 wrote:
Hur fungerar det på konsumtionsvaror ? Det kan väl ändå inte vara okej att öppna något ? Eller är ångerrätt helt utesluten ?
Produkten skall ju kunna säljas igen efter att kunden utnyttjat ångerrätten.
De flesta svar finns redan på Startsida – Konsumentverket
7 november, 2013 kl. 17:03 #169799BoppeDeltagareJag antar att kontentan av de relevanta svaren på min ursprungliga fråga är att den enda skillnaden på den lagstadgade ångerrätten och det frivilliga öppna köpet är att webshoppen själv kan ställa villkoren för öppet köp. Rätt uppfattat?
7 november, 2013 kl. 17:23 #169800FaveteDeltagare@Boppe 71515 wrote:
Jag antar att kontentan av de relevanta svaren på min ursprungliga fråga är att den enda skillnaden på den lagstadgade ångerrätten och det frivilliga öppna köpet är att webshoppen själv kan ställa villkoren för öppet köp. Rätt uppfattat?
Helt rätt !
7 november, 2013 kl. 19:19 #169802wolfnoodleDeltagareHade redan fått ett svar. Radera
13 november, 2013 kl. 09:13 #170021E-avtaletDeltagareHej,
Det mesta har behandlats i den här tråden redan men jag kan förtydliga skillnaden lite mellan Ångerrätt & öppet köp.
När det gäller den lagstadgade ångerrätten har du som e-handlare ganska liten möjlighet att styra villkoren. Du skall informera om ångerrätten under rubriken ”Ångerrätt” i dina köpevillkor. Du skall också se till att konsumenten får ta del av denna information ”i varaktig form”.
För att uppfylla det senare kravet kan du antingen skicka med informationen i mail som går ut i samband med köp. Informationen måste då finnas i mailet och inte länka till villkoren på din sida. Orsaken till detta är att konsumenten skall själv skall kunna förfoga över innehållet till skillnad från innehållet på en hemsida som kan ändras / uppdateras utanför konsumentens kontroll.
Ett annat vanligt sätt att uppfylla detta villkor är att informationen skickas med på dokument som medföljer varan (normalt kvitton, plocksedlar m.m).
Öppet köp är däremot något som man själv helt styr över. Det enda viktiga här är att villkor i dina öppet köpevillkor aldrig kan gälla över ångerrätten om de är ”sämre än villkoren för ångerrätten”.
Genom att använda Öppet köp i kombination med ångerrätten kan man erbjuda sina kunder riktigt generösa returvillkor – tex ”Öppet köp i 60 dagar” villkoret att te.x produktförpackningen är obruten och oskadad. (ett sånt krav kan man normalt inte ha inom ramen för ångerrätten).
Genom att kombinera Ångerrätt och Öppet Köp kan man få ett starkare kunderbjudande utan att för den delen dra på sig kostnader som man normalt inte skulle ha haft.
Ett generellt tips är att lyfta fram de kundfördelar som men erbjuder utöver vad lagen kräver på ett tydligt och säljande sätt i shoppen.
Jag hoppas detta ger lite mer klarhet.
Johan Frykendahl
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.