Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Skickat fel vara, vad gäller?
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 2 månader sedan av Henke.
-
FörfattareInlägg
-
28 september, 2014 kl. 18:44 #102108wanderooDeltagare
Hej!
Vad är det som gäller om jag skickat fel vara till en kund, där varan är betydligt dyrare än den som kunden beställt?
Jag har mailat och påtalat detta för kunden och erbjudit dem att skicka tillbaka den felaktiga varan eller behålla den och få en faktura på mellanskillnaden.
Vad säger juridiken i ett sånt här fall? Vad har jag rätt att göra?
MVH
Tommy29 september, 2014 kl. 07:31 #176358VATadviserDeltagareHej,
Har inte paragrafer etc i huvudet men du är skyldig att leverera rätt vara. Vill du få tillbaka din fellevererade vara så har din kund tror jag ingen egentlig skyldighet att vara behjälplig med mer än att lämna ut den till ditt ombud som skall hämta tillbaka den. I praktiken så brukar väl dock kunden skicka tillbaka en vara om man ber dem. Du får dock ta kostnaden.
Du har ingen rätt att fakturera dem mellanskillnad för den vara du skickat till dem om de inte vill det. Du har heller inte rätt att kräva att de skall ta den vara du skickat istället för den de har beställt. ´Även om du avstår från att fakturera mellanskillnad, om de inte vill det.
29 september, 2014 kl. 09:28 #176359Henrik_GDeltagareKlassiskt misstag som händer alla. Dock innebär inte det att kunden har sympati för ”ditt” dilemma. Fundera också på hur kunden upplever det som har hänt.
Som kund väntar jag ivrigt på att få min beställda produkt. Istället får jag veta att företaget skickat något annat och föreslår att jag ska vara snäll och skicka tillbaka alternativt att jag ska ta en dyrare vara, som jag inte önskat beställa, och snällt betala mellanskillnaden. Jag hade personligen varit ganska besviken och genast beställt från någon annan.
Ska du ha någon chans att behålla kunden, minimera kostnaderna och förhoppningsvis också få en affär så gäller det nog att du är väldigt ödmjuk och direkt erbjuder någon form av kompensation.10 oktober, 2014 kl. 12:27 #176449wanderooDeltagare@Henrik_G 79392 wrote:
Klassiskt misstag som händer alla. Dock innebär inte det att kunden har sympati för ”ditt” dilemma. Fundera också på hur kunden upplever det som har hänt.
Som kund väntar jag ivrigt på att få min beställda produkt. Istället får jag veta att företaget skickat något annat och föreslår att jag ska vara snäll och skicka tillbaka alternativt att jag ska ta en dyrare vara, som jag inte önskat beställa, och snällt betala mellanskillnaden. Jag hade personligen varit ganska besviken och genast beställt från någon annan.
Ska du ha någon chans att behålla kunden, minimera kostnaderna och förhoppningsvis också få en affär så gäller det nog att du är väldigt ödmjuk och direkt erbjuder någon form av kompensation.Som tur är löste det sig väldigt bra. Kunden ville gärna behålla produkten och gick med på att betala halva mellanskillnaden. I det här fallet så var produkten snarlik, fast den som hade levererats snäppet bättre.
10 oktober, 2014 kl. 19:06 #176456HenkeDeltagareGrattis! Låter som en jättebra lösning för er båda.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.