Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Skicka småsaker (B2C) till UK efter Brexit
Etiketter: thanks
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 3 år, 5 månader sedan av Stefan72.
-
FörfattareInlägg
-
2 juni, 2021 kl. 16:36 #187779loppisDeltagare
Hej!
Det kanske bara är jag, men jag tycker det har varit ganska oklart hur man nu hanterar ordrar ifrån UK efter Brexit. Vi säljer bara till privatpersoner, genomsnittligt ordervärde ca 200kr.
Jag har hittills chansat och behandlat UK som vilket icke-europeiskt land som helst och skickat med faktura och CN22, samt ej debiterat svensk moms vid köpet, har hittills bara skickat med Postnord och ej fått klagomål från vare sig kunder, tullen eller Postnord så det verkar ha funkat.
Häromveckan skulle jag skicka en försändelse med DHL (Parcel Connect), och det gick tyvärr inget vidare, då det ”saknades uppgifter” – det visade sig att mitt engelska momsregistreringsnummer saknades på fakturan (mycket riktigt, något sådant nummer har jag inte).
Enligt DHL krävs det ett engelskt momsregistreringsnummer för alla försändelser under £135.
Hur har ni andra löst detta? Det tycks vara ett litet projekt att skaffa sig ett engelsk VATnummer, samt rapportera in momsen till brittiska staten då senare… Postnord har aldrig efterfrågat något, så om detta är unikt för DHL blir det ju enklast för mig att tyvärr hålla mig enbart till Postnord framöver för ordrar till UK. Men det verkar ju lite konstigt…
Finns det någon som har någon praktiskt erfarenhet av detta? Jag kan googla tills ögonen blöder men tycker ändå det är svårt att få någon konkret info.
Ha det fint!
Mvh
Peter
3 juni, 2021 kl. 08:30 #187781Stefan72DeltagareSitter i samma sits och skickar varken mycket eller särskilt ofta till england och kände mig inte sugen på att registrera mig för allt men vad jag förstår så ska det fungera utmärkt ändå. Det är bara det att det går snabbare och blir enklare för mottagaren om man har registrerat sig för allt. Skickar med fedex normalt och jag skriver bara en tulldeklaration som vanligt och det har fungerat bra. Dock tog det sista paketet några veckor på sig så det kan ju tänkas att de fastnar lite extra.
DHL måste ha fått det där om bakfoten för man måste inte som sagt. Däremot så måste det ju finnas en korrekt commercial invoice med. Sen underlättar det väl iallafall om man har det engelska eorinumret. De har egna sådana.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.