Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Skicka faktra med varor spårbart eller ej?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97422
    david71
    Deltagare

    Jag tänkte börja erbjuda faktura i min webshop nu. Vill å ena sidan göra det smidigt för mig och skicka småordrar som vanliga brev. Å andra sidan vill jag undvika att kunder hävdar att de inte fått något och därför låta kunden betala REK-avgiften för att kunna välja faktura.

    Hur ser er statistik ut? Skickar ni ofta fakturor+produkter som brev och hur ofta krånglar det?

    #136901
    Parvelito
    Deltagare

    Fundera lite över hur många kunder som är beredd att betala frakt + fakturaavgift + rekavgift om de handlar något litet och billigt, och så har du ett obefintligt problem framför dig :-) När avgifterna blir en så stor andel av kostnaden så backar de flesta kunderna.

    För övrigt så är väl problemet med att kunder kan ljuga detsamma oavsett betalningssätt?

    Upp till några hundralappars värde finns det ingen anledning att göda Posten med rekavgifter. Det blir billigare och går så mycket snabbare att bara skicka det. De få reklamationer man får är det billigare att acceptera.

    #136902
    david71
    Deltagare

    Jag tänkte bjuda på fakturaavgift mot att kunden betalar rek, men visst, det blir rätt dyrt ändå förstås om det är en liten order.

    Om kunden väljer REK kan denne inte ljuga om varornas ankomst åtminstone.

    Jo, vid andra betalningssätt kan de också ljuga men de har åtminstone betalat innan jag skickar. Jag har skrivit i mitt köpavtal att jag inte står för förlust hos Posten (men för att undvika dåligt rykte brukar jag skicka nytt ändå, fast det har bara hänt en gång).

    Helst vill jag förstås bara skicka allt smått och billigt som vanliga ospårbara brev och det är därför jag hör mig för lite om era erfarenheter. Pratar vi förlust av 1% av breven eller mer eller mindre?

    I dagsläget har jag bara förskottsbetalning och postförskott som betalningsmetod. Hittils för mig har jag bara förlorat ett brev av drygt 2000 och antagligen kom det förlorade brevet egentligen fram (det var ett PF som Posten råkade skicka som vanligt brev och inte i värdesäcken).

    #136904
    fotofyndet
    Deltagare

    @david71 35318 wrote:

    Jag har skrivit i mitt köpavtal att jag inte står för förlust hos Posten

    Så får du inte göra enligt konsumentlagstiftningen. Du ansvarar för varan tills dess att kunden har den in handen.

    #136905
    david71
    Deltagare

    @fotofyndet 35320 wrote:

    Så får du inte göra enligt konsumentlagstiftningen. Du ansvarar för varan tills dess att kunden har den in handen.

    Se där! Strålande, då får jag fixa det på en gång! Tack!

    #136906
    Parvelito
    Deltagare

    @david71 35318 wrote:

    Helst vill jag förstås bara skicka allt smått och billigt som vanliga ospårbara brev och det är därför jag hör mig för lite om era erfarenheter. Pratar vi förlust av 1% av breven eller mer eller mindre?

    Vi talar om 1-2 promille. Det vanligaste är att det blir strul med stora brev som skall hämtas hos ett postombud. Avierna delas inte ut eller delas ut i fel brevlåda och försändelsen hamnar hos fel ombud eller försändelsen lämnas ut till fel person av ombudet. Av allt som Posten pysslar med är jag rätt säker på att skrymmande brev är det som gnisslar mest (kanske tillsammans med företagspaket till företag som är inhysta i bostadshus).

    #136907
    david71
    Deltagare

    Ok, tackar för svar!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.