Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Skeppning av gods klassat med farosymbol
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 9 månader sedan av WaxDog.
-
FörfattareInlägg
-
13 februari, 2010 kl. 09:05 #94284WaxDogDeltagare
Jag håller på att läsa in mig på EUs och Räddningsverkets hyfsat tunga dokument angående vad gäller hantering och skeppning med produkter som är klassade som brandfarliga, hälsofarliga eller skadliga för miljön t.ex.
Hyfsat komplicerat med pdf:er på över 1000 sidor som refererar till andra dokument kors och tvärs.
Iofs kan jag förstå det då dokumentationen ska täcka in t.ex transport av bensin i tankbilar och det är ju inte riktigt det jag håller på med.
Är det någon här inne som hanterar produkter som är klassade med farosymbol och som vänder sig till slutkonsument?Det jag är ute efter är en förenklad dokumentation alternativt om någon kan förklara vilka lättnader och undantag som gäller vid skeppning av små volymer.
Produkter vi pratar om är bil och båtvårdprodukter, ex. vaxer, polish, avfettning etc.
13 februari, 2010 kl. 10:35 #108672GregerADeltagareDet finns ju undantag/lättnader för begränad mängd och reducerad mängd som jag tror kan vara tillämpliga för dig.
Ett enkelt sätt kan ju vara att göra ett par provköp från andra företag och se hur de levererar och märker.
13 februari, 2010 kl. 11:51 #108674WaxDogDeltagareTanken med provköp har jag tänkt men det innebär ju inte att det företaget gör rätt. Det kanske är lika bra att plöja igenom ADR-S på 1088 sidor samt alla dokument om REACH och CLP.
Jag har ju insett att det är lite bökigare produkter jag väljer att sälja
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.