Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › skatt med leverantör (+moms)
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 9 månader sedan av Golle.
-
FörfattareInlägg
-
16 februari, 2010 kl. 16:17 #94291GolleDeltagare
Hej!
Har planerat att starta upp ett företag men vill ha alla fakta tillhands först.
Jag har kontakt med ett par leverantörer (utanför EU och inom)
Min fråga handlar om de utanför:
– Hur gör jag med f-skatten. Har de samma system som vi har eller måste jag betala sociala avgifter och sådant? Om fallet är så : Hur mycket ligger det på?
– Hur fungerar det med momsen vid import utanför EU.
– När man köper från leverantör i Sverige: säg att inköpet är på kostar 1000:-(exkl. moms) .Betalar man företaget 1000:- och sen 250 :- räknar man med i sin utgående-ingående moms eller betalar man 1250:- till företaget och räknar med det i sin momsräkning.
– Kan man köpa varor från ett företag som privatperson (dvs inte ha ingående moms ) och sälja med moms. Detta för att det finns varor som jag vill åt som finns på en webshop i utlandet och de verkar inte ha någon deal för företag.
Tacksam för att Ni tog Er tid att läsa mitt inlägg
MVH
Golle16 februari, 2010 kl. 22:54 #108724danielanderssonDeltagare@Golle 3794 wrote:
– Hur gör jag med f-skatten. Har de samma system som vi har eller måste jag betala sociala avgifter och sådant? Om fallet är så : Hur mycket ligger det på?
Behöver inte betala sociala avgifter osv, du betalar bara räkningen dom skickar. Utanför Sverige betalar du ingen moms.
@Golle 3794 wrote:
– Hur fungerar det med momsen vid import utanför EU.
Du betalar tullavgift (i många fall 3%) samt moms som jag TROR kallas något annat på pappret..
@Golle 3794 wrote:
– När man köper från leverantör i Sverige: säg att inköpet är på kostar 1000:-(exkl. moms) .Betalar man företaget 1000:- och sen 250 :- räknar man med i sin utgående-ingående moms eller betalar man 1250:- till företaget och räknar med det i sin momsräkning.
Du betalar 1250 kr.
@Golle 3794 wrote:
– Kan man köpa varor från ett företag som privatperson (dvs inte ha ingående moms ) och sälja med moms. Detta för att det finns varor som jag vill åt som finns på en webshop i utlandet och de verkar inte ha någon deal för företag.
Kan väl ändå köpa det som företag?
16 februari, 2010 kl. 23:21 #108726GolleDeltagareså om jag importerar från utlandet så betalar jag inte moms? det blir inte problem när jag köper in grejer till företaget utan att registrera momsen? Och sen sälja med moms så får staten in det helt enkelt?
Men om jag köper något från, säg en webshop i utlandet. Hur kan jag gå tillväga om jag vill sälja vidare de sakerna genom mitt företag? Är det bara att betala grejerna genom företagets konto och sälja vidare med moms?
17 februari, 2010 kl. 07:43 #108731GregerADeltagareDu betalar ingen moms till leverantören.
Om du importerar från land utanför EU så betalar du momsen i samband med att varan tulldeklareras.
Om du för in varor från annat EU-land, och uppger ditt VAT-nummer, så betalar du inte momsen. Dock skall du ta upp momsen på de införda varorna i din skattedeklaration. Det finns en särskild ruta för det.
Det är alltid ditt ansvar att se till att varan tulldeklarerats korrekt. Har du handlat av en ”hjälpsam” kines som skrivit gåva, eller för lågt värde, på paketet så skall du själv skicka in en korrekt tulldeklaration.
17 februari, 2010 kl. 08:19 #108733ParvelitoDeltagareGolle: Ett tips är att går på något informationsmöte som Skatteverket ordnar.
Informationsträffar och möten | Skatteverket [NS4 version]
Det är verkligen viktigt att man har koll på hur det fungerar, för mer än ett företag med entusiastiska entrepenörer har gott omkull därför att de inte hade koll utan det ”trodde” att man skulle göra si eller så… Skatteverket är duktiga på att informera, men blir det fel ger lagen dem inga möjligheter att vara snälla, utan de knipsar kulorna på en direkt.
Ett råd till är att om du inte har koll på bokföring och sådant så kan lite utbildning i sådant vara till stor nytta. Om inte annat går det mycket fortare att sköta admininstrationen när man kan den, och det är viktigt, för helst vill man ju lägga tiden på att utveckla webshopen.
17 februari, 2010 kl. 08:55 #108736GolleDeltagareTack för svaren!
När det gäller bokföring osv så är det min delägare som tar hand om det (ekonom) men ville fråga lite om jag skulle börja göra affärer utanför EU. Jag läser på lite om tulldeklarationer och tvinga de göra rätt:D mötena verkade vara en bra ide!
Tack så mycket för all hjälp!
22 februari, 2010 kl. 22:59 #108882GolleDeltagareKom precis på ett fall då jag inte vet vad man skall göra med momsen.
Vid ett garantifall då jag helt enkelt byter ut varan: Vad gäller för den varans moms?
Skall jag bortse från denna varans ingående moms?
MVH
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.