Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Skambud på Adwords

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #118404
    GregerA
    Deltagare

    Man kan ju alltid hoppas att de andra slår i taket på sin dagliga budget, eller om de kör autooptimering att de inte visas alltid. Då borde dina synas i stället.

    #118405
    Parvelito
    Deltagare

    Precis som Greger säger så skadar det inte med en del skambud. Ibland får man en del visningar på det sättet, eftersom andra har diverse olika strategier och budgetar. Google jobbar också en hel del med relevans i sina annonser, och det gör det lite spännande eftersom man med en relevant sida kan annonsera lite billigare än vad de med en inte så relevant sida får betala.

    #118407
    Hjalmar
    Deltagare

    Det beror inte bara på priset utan även quality score, om du gör en annons som levererar bra CTR på andra nyckelord kan du smyga in de dyrare orden sen (men med ett lägre pris).

    Om dina annonser/produkter/erbjudanden är bättre kommer din annons sakta att stiga.

    Anledningen till att priset ser ut att vara 15 beror inte på att dina konkurrenter nödvändigtvis betalar så mycket utan pga att du inte har nån historik på det ordet.

    Se: YouTube – Introduction to the Google Ad Auction

    #118832
    Sylvia
    Deltagare

    Om du lägger ett ”skambud” och systemet anser att det är för lågt kommer din annons helt enkelt inte att visas överhuvudtaget. Det kommer att stå i orange text att ditt bud är under förstasidesbudet och så händer inget.

    De uppskattade förstasidesbuden i Adwords ska man ta med en nypa salt. Om ditt konto är nytt tex kan du få ge ett högre bud än vad en annan annonsör med lite mer historik kan få, osv.

    Vad man får göra är att snällt lägga en bud tillräckligt högt för att få vara med i visningen och sedan optimera så att själva klickpriset ändå blir så lågt som möjligt.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.