Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Skambud på Adwords
- Detta ämne har 4 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av Sylvia.
-
FörfattareInlägg
-
28 januari, 2011 kl. 14:34 #95501PlastskivorDeltagare
Finns vissa sökord som man gärna skulle synliggöra sig på men där det är tuff konkurrens. Endast ett fåtal annonsörer annonsörer visas, men dessa betalar uppenbarligen bra eftersom uppskattat lägsta förstasidesbud är högt, typ 15kr CPC eller så.
Men jag skulle inte ha nåt emot att ha en annons som då och då visas på 2:a eller 3:e sidan.
När det är sökord som många googlar så är det nog en hel del som tittar även på sid 2-3, kanske fler än som tittar på 1:a sidan på en mindre googlad variant (där man kan komma upp organiskt och därvid inte har så mycket behov av adwords).
Så vad händer om man lägger skambud på säg 2:- ?
Finns det några trix att ändå bli visad ibland för lägre peng på dyra sökord?28 januari, 2011 kl. 15:26 #118404GregerADeltagareMan kan ju alltid hoppas att de andra slår i taket på sin dagliga budget, eller om de kör autooptimering att de inte visas alltid. Då borde dina synas i stället.
28 januari, 2011 kl. 16:58 #118405ParvelitoDeltagarePrecis som Greger säger så skadar det inte med en del skambud. Ibland får man en del visningar på det sättet, eftersom andra har diverse olika strategier och budgetar. Google jobbar också en hel del med relevans i sina annonser, och det gör det lite spännande eftersom man med en relevant sida kan annonsera lite billigare än vad de med en inte så relevant sida får betala.
28 januari, 2011 kl. 18:05 #118407HjalmarDeltagareDet beror inte bara på priset utan även quality score, om du gör en annons som levererar bra CTR på andra nyckelord kan du smyga in de dyrare orden sen (men med ett lägre pris).
Om dina annonser/produkter/erbjudanden är bättre kommer din annons sakta att stiga.
Anledningen till att priset ser ut att vara 15 beror inte på att dina konkurrenter nödvändigtvis betalar så mycket utan pga att du inte har nån historik på det ordet.
9 februari, 2011 kl. 16:59 #118832SylviaDeltagareOm du lägger ett ”skambud” och systemet anser att det är för lågt kommer din annons helt enkelt inte att visas överhuvudtaget. Det kommer att stå i orange text att ditt bud är under förstasidesbudet och så händer inget.
De uppskattade förstasidesbuden i Adwords ska man ta med en nypa salt. Om ditt konto är nytt tex kan du få ge ett högre bud än vad en annan annonsör med lite mer historik kan få, osv.
Vad man får göra är att snällt lägga en bud tillräckligt högt för att få vara med i visningen och sedan optimera så att själva klickpriset ändå blir så lågt som möjligt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.