Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Skall hålla en föreläsning om e-handel för nya företagare.
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 5 månader sedan av DennisH.
-
FörfattareInlägg
-
16 juli, 2011 kl. 09:16 #96228AndreasDeltagare
Har blivit tillfrågad av en högskola om jag skulle kunna hålla i en föreläsning med tillhörande workshop kring ämnet e-handel för vuxenstuderande som har planer på att bli företagare. En kurs som annars riktar in sig på social media. Har tackat ja till erbjudandet eftersom det lät intressant och ger en liten utmaning att verkligen försöka samla ihop sin kunskap och kunna förmedla den vidare.
Det jag skulle vilja ha hjälp med är att ta fram det jag kalla för de ”tre benen”. I mitt fall ser de ut som så här:
1. Synlighet (Marknadsföring, SEO, Affilates)
2. Betalning (betalsystem, säkerhet)
3. Logistik (in och ut)Hur skulle er ”topp tre” se ut?
Skulle vilja samla en lista på det som ni som e-handlare anser att är det viktigaste att hålla koll på när man planerar att dra igång ett e-handel projekt.
Skall även i och med detta försöka locka lite nya besökare till ehandel.se. Vi är ändå en del svensktalande Finländare eller Finlandssvenskar som vi kallar oss här i Finland.
16 juli, 2011 kl. 09:32 #124614JockeADeltagareJag tror det kan vara bra att försöka knyta ihop e-handel och sociala medier, eftersom att kursen handlar om just sociala medier. Men jag vet inte hur deras kurs är upplagd och vad de redan har gått igenom…
En idé är att gå igenom olika fallstudier för hur olika e-handlare använder sociala medier för att växa. Sen kanske du kan gå igenom olika sätt att föra över e-butiken till en shop på facebook – det finns ju antal moduler för detta. Marknadsföring på Facebook osv.
Finns ju mycket man kan prata om, men tror som sagt det kan vara bra att ha en röd tråd som knyter ihop e-handel och sociala medier. (Men det kanske inte alls är därför du har blivit inbjuden? De kanske redan har pratat mycket om det och istället vill höra mer allmänt om hur man lyckas med e-handel…?)
16 juli, 2011 kl. 19:16 #124621AndreasDeltagareDragaren till kursen och hon som bjudit in mig så är specialist på sociala medier, men man kan inte hålla en social media kurs utan att ta in ehandel i utbudet. Av den orsaken är jag inbjuden, skall berätta om praktiska erfarenheter och tekniska detaljer.
Har tänkt lägga upp en snabb ”demo-butik” där deltagarna kan få pröva på hur det är att göra ändringar administrationsgränstitten och direkt se resultatet i webbutiken.
Det är alltså personer som ungefär kan beskriva vad Facebook är som deltar i kursen och ingen programmeringselit direkt.
18 juli, 2011 kl. 11:35 #124646JockeADeltagare@Andreas 21656 wrote:
Dragaren till kursen och hon som bjudit in mig så är specialist på sociala medier, men man kan inte hålla en social media kurs utan att ta in ehandel i utbudet. Av den orsaken är jag inbjuden, skall berätta om praktiska erfarenheter och tekniska detaljer.
Har tänkt lägga upp en snabb ”demo-butik” där deltagarna kan få pröva på hur det är att göra ändringar administrationsgränstitten och direkt se resultatet i webbutiken.
Det är alltså personer som ungefär kan beskriva vad Facebook är som deltar i kursen och ingen programmeringselit direkt.
Ok, ja då kan det ju vara bra att göra som du säger. T.ex. visa Facebooks sociala plug-ins, magento extension Facebook Connect Social Shopping. Kolla in videon på den sistnämna länken. En sån grej tror jag skulle kunna väcka intresse.
Du skolla även kunna visa hur enkelt det är att integrera AddThis eller något liknande.
18 juli, 2011 kl. 15:41 #124651LastbrygganDeltagare1. Synlighet (Marknadsföring, SEO, Affilates)
2. Betalning (betalsystem, säkerhet)
3. Logistik (in och ut)
Hur skulle er ”topp tre” se ut?Skall hålla en föreläsning om e-handel för nya företagare.
Listan ser för mig lite olika ut beroende på om det är helt nya företagare eller gamla företagare som skall satsa på e-handel. Listan är också beroende på vad företagaren har för kapital att satsa.Oavsett vilket skulle jag vilja lägga till något som egentligen borde stå högt på listan, nämligen statistik och mätverktyg. Och med det menar jag att kunna mäta värdet på trafik, antingen via Analytics eller eget gränssnitt. Statistik (försäljning, varor) är också viktigt i förlängningen vid inköp o.s.v.
25 juli, 2011 kl. 13:50 #124813DennisHDeltagareHej
Jag har hållit på med ehandel ca 10 år, med rätt hyfsad framgång. Jag är också finlandssvensk förresten. Om deltagarna inte är ehandlare redan, skulle jag förenkla konceptet. Själv hänger jag med på bara en del av de tekniska beskrivningarna i detta forum, trots min erfarenhet i branschen. Skulle kanske sälja bättre om jag kunde mera.
Der finns en risk att deltagarna tappar tråden efter om kort stund, om presentationen blir djupt datateknisk. Man kunde väl poängtera att, beroende på vara eller tjänst man säljer, oftast inte finns nån orsak att begränsa sig till den finska marknaden. Vi har en gemensam valuta i Europa. Införandet av euron var ett kraftigt lyft för oss. Inga tullhinder. Och frakt fungerar bra, även om finska posten Itella är mycket dyr om man inte får bra avtal med dem.
Det gäller liksom i all affärsverksamhet att skapa ett gott kundförhållande.
Jag är något tveksam till att man skall gå in i många sociala medier, med tanke på den tid det tar. Man kommer en bra bit på vägen om man snabbt , artigt och utförligt svarar på e-post.F ö skulle jag gärna ta del av din föreläsning ifall du skriver ner nåt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.