Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Skada vid leverans två gånger, behöver råd

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97016
    MagnusJohansson
    Deltagare

    Vi skickade en produkt till en ny kund. Artikeln köper vi in för 350 kr och lägger på det dubbla. Enligt kunden hade produkten en synlig skada vid ankomst. Vi har också fått en bild. Paketet i sig var felfritt.

    Fine. Vi skickar en ny produkt samt en retursedel.

    I går kväll mailar kunden att även denna produkt har en synlig skada vid ankomst. Vi har fått en bild på skadan samt en bild på kartongen som också var skadad. Kunden skriver att den senaste produkten skickades tillbaka med retursedeln (bara den första hade fått ok att skickas tillbaka).

    Kunden skriver också att vi ska försöka få iväg ett tredje exemplar av produkten samt en retursedel för den första produkten.

    Då denna produkt är rätt stor och tung så kollar vi alltid så den är helt felfri innan vi skickar den i och med att vår kostnad för frakten är rätt hög. Det är jag personligen som har kollat dessa och jag är 100% säker på att skadorna inte fanns när vi skickade iväg paketet. Det ska också sägas att vi använder extremt mycket stötdämpade så risken att ovan händer för ett paket är kanske 1 på 200 och nu har det hänt två gånger.

    Min fråga till er är hur ni hade löst det. Jag kan sälja de båda produkterna till halva priset till någon annan. Helst av allt vill jag bara skicka en ny retursedel samt betala tillbaka alla pengar när vi har fått tillbaka de båda exemplaren men får man det? Kan kunden kräva att vi skickar en tredje och en fjärde gång osv?

    En sak till jag undrar över är hur ni som använder DHL Service Point gör om en kund säger att en produkt är skadad samt att kartongen i sig var transportskadad. I våra köpvillkoren står det ”Om en vara från LyxigaPlåtburkar.se skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas omgående till speditören, dock senast inom 7 dagar.”. Den texten är till stor del lånad från RoligaPrylar-Dan men aldrig i praktiken använd. Jag har alltid trott att Dhl kräver att man direkt när man hämtar ut paketet som kund måste säga till att paketet är skadat? Eller går det verkligen inom några dagar kontakta DHL?

    Jag ber om ursäkt för den enorma mängden text :)

    #132648
    MeraSmycken
    Deltagare

    Rent generellt så brukar fraktbolagen hävdar att skadat innehåll beror på för dålig packning och att ett paket ska klara 1-2 meters fritt fall. Vilket innebär i praktiken att det i princip bara är mening att reklamera gods, som bevisligen ser ut att ha blivit överkört av en palltruck eller liknande. (Bäst att påpeka är att jag har ingen erfarenhet av DHL.)

    Enklast för dig och kunden är förmodligen att du betalar tillbaka pengarna till kunden och säljer de begagnade produkterna för halva priset.

    #132669
    Yvelis
    Deltagare

    Jag har faktiskt reklamerat varor till DHL (som mottagare) och det gick hur bra som helst, paketet var inte skadat men två keramikartiklar var skadade. Jag ringde DHL och dagen efter fick jag veta via mail att min reklamation var godkänd. Nu var det inte Service Point utan deras företagspaket.

    #132685
    MagnusJohansson
    Deltagare

    @MeraSmycken 30584 wrote:

    Enklast för dig och kunden är förmodligen att du betalar tillbaka pengarna till kunden och säljer de begagnade produkterna för halva priset.

    Jag har nu mailat kunden att vi får lösa det så. Tack.

    @Yvelis 30608 wrote:

    Jag har faktiskt reklamerat varor till DHL (som mottagare) och det gick hur bra som helst, paketet var inte skadat men två keramikartiklar var skadade. Jag ringde DHL och dagen efter fick jag veta via mail att min reklamation var godkänd. Nu var det inte Service Point utan deras företagspaket.

    Tack. Jag ringer DHL imorgon och kollar upp exakt vad det är som gäller och uppdaterar tråden om det är någon mer som undrar.

    #133135
    MagnusJohansson
    Deltagare

    @MagnusJohansson 30625 wrote:

    Jag ringer DHL imorgon och kollar upp exakt vad det är som gäller och uppdaterar tråden om det är någon mer som undrar.

    Lite sen uppdatering från mig men DHL säger följande. När det gäller hempaket så är det normalt sett 7 dagar som gäller. Vid DHL Service Point så är det också 7 dagar men där var DHL i nuläget inte lika hårda. Det går bra att antingen slutkunden eller vi ringer DHL men helst lät det som DHL vill att slutkunden ringer.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.