Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Ska vi lägga oss i andra medlemmars affärsmoral på Ehandel.se?
- Detta ämne har 40 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av PalMik.
-
FörfattareInlägg
-
17 oktober, 2013 kl. 09:35 #169072Richie72Deltagare
@Parvelito 70632 wrote:
Jag brukar strunta i att ge feedback och råd om den som ber om det bedriver en verksamhet jag inte vill understödja. Om det sedan gäller bantningsplåster, piratkopior, potenspiller, spikmattor, rökelsekar, hälsokost, näringstillskott, scientologlitteratur, smarta droger, kläder i anorexistorlekar, behåar för sexåringar, våldspornografi eller annat som inte faller mig i smaken kvittar.
Låt dem vara ovetande så kommer det där joxet förhoppningsvis inte att säljas. Att be om hjälp på ett stort forum och mötas av tystnad borde vara en tillräckligt bra spark i ändan på dem.
Låter som typisk svenskt förhållningssätt. Man är tyst och sedan pratar man bakom ryggen på folk istället för att säga vad som är fel. Jag tycker det är bättre att säga till när någon gör fel. Det är skillnad på att bryta mot lagen (piratkopior, felaktiga villkor) och att sälja något som kanske anses vara omoraliskt. Om någon säljer en produkt du inte gillar behöver du självklart inte ge råd om hur butiken kan öka konverteringen. Men om någon bryter mot lagen är det inte självklart att de vet om det. Tänk på personen som trodde det var möjligt att betala ut ersättning via paypal och slippa arbetsgivaravgifter mm. Forumet är ju till för att hjälpa folk göra rätt.
Om du tog in en elektronisk grej som du trodde vara laglig men som inte var det. Vill du att någon säger till eller vill du att vi är tysta?
Tystnad är ju bara ett klassiskt svenskt mobbningstrick och inte alls en bra spark i ändan.
Sen får personerna agera som de vill men att de som frågar blir upplysta om att de gör fel måste ändå anses positivt anser jag.
17 oktober, 2013 kl. 10:18 #169073ParvelitoDeltagare@Richie72 70650 wrote:
Tystnad är ju bara ett klassiskt svenskt mobbningstrick och inte alls en bra spark i ändan.
Sen får personerna agera som de vill men att de som frågar blir upplysta om att de gör fel måste ändå anses positivt anser jag.
Jag ser det som en mer pragmatisk hållning.
Jag tror mig veta det mesta som säljs av vissa saker är priatkopior. Typiska exempel är mobilskal med Justin Bieber, 1 Direction och andra populära artister, liksom fotbollströjor med Zlatans namn eller strumpor med Blixten McQueen som väldigt sällan är korrekt licensierat. Det säljs till överkomligt pris lite överallt, och många föräldrar är tacksamma för att kunna fylla upp barnens önskelistor utan att bli ruinerade. Det är så marknaden de facto fungerar. Precis som det också säljs allehanda andra varor av det jag räknade upp som lätt bryter mot marknadsföringslagar, EU-direktiv eller andra bestämmelser och lagar.
Antingen kan jag då, likt en Don Quijote slåss mot allt detta, vilket inte betyder något alls för utbudet. Snarare blir det som i den första tråden. Den utpekade slår ifrån sig och på ett ganska fräckt sätt börjar ifrågasätta ens kompetens, helt i linje med vad som kan förväntas av en söndercurlad generation. De vill bara veta hur man skall sälja det där, inte något annat.
Eller så håller jag käften… (och jag pratar inte bakom ryggen).
17 oktober, 2013 kl. 10:20 #169074Fru BadDeltagareJag tycker man skall säga till på ett ordentllig sätt om någon gör något olagligt, fel, etc.
Så väljer varje individ själv om man vill ta åt sig kritiken.Skriver man på forum, så kanske man inte gillar alla svar, men så är det.
Tycker det skickar fel signaler om ehandel.se om man ” tillåter ” olagligheter, då skulle iaf min förtroende sjunka. Det jag gillar med ehandel är precis det att det ÄR så många kunniga människor som orkar svara oss Newbies. En dag vill vi Newbies kunde svara andre i sin tur.
Det som håller uppe et sådant forum är att man orkar med alla nybörjarfrågor, där vi nya sedan lan svara andra nya!
Accepterar man olagligheter, inte säger till, så spårar det ut och man kan ha stängt forum med råd och rön om förskingring, hur bryta arbetsmiljölagen, hur fuska med bokslut, etc.Men det kan de som är interesserat ha flashback eller något till;)
17 oktober, 2013 kl. 10:24 #169075Fru BadDeltagareMan kan säga till, tidligt i tråden,sen håller det. Behöver inte tjata, även om personen smutskastar tillbaks, för personer med mindre respekt för lag och regler bryr sig sällant om kritik – och vill bara sälja och bli rik.eller något.
Sedan kan jag tycket att OM det finns personer/företager med öppenbara brister, så kan man väl uteslute denna från forumet.
17 oktober, 2013 kl. 10:29 #169076argitDeltagare@Fru Bad 70653 wrote:
Jag tycker man skall säga till på ett ordentllig sätt om någon gör något olagligt, fel, etc.
Så väljer varje individ själv om man vill ta åt sig kritiken.Skriver man på forum, så kanske man inte gillar alla svar, men så är det.
Tycker det skickar fel signaler om ehandel.se om man ” tillåter ” olagligheter, då skulle iaf min förtroende sjunka. Det jag gillar med ehandel är precis det att det ÄR så många kunniga människor som orkar svara oss Newbies. En dag vill vi Newbies kunde svara andre i sin tur.
Det som håller uppe et sådant forum är att man orkar med alla nybörjarfrågor, där vi nya sedan lan svara andra nya!
Accepterar man olagligheter, inte säger till, så spårar det ut och man kan ha stängt forum med råd och rön om förskingring, hur bryta arbetsmiljölagen, hur fuska med bokslut, etc.Men det kan de som är interesserat ha flashback eller något till;)
Det är ingen här som vill tillåta illegala verksamheter eller förespråkar sådana. Jag undrar helt rätt och slätt hur vet ni vilka som är illegala och vilka som är legala?
17 oktober, 2013 kl. 10:38 #169077danielanderssonDeltagare@argit 70655 wrote:
Jag undrar helt rätt och slätt hur vet ni vilka som är illegala och vilka som är legala?
Efter ett antal år i en bransch så har man oftast rätt bra koll på vad som faktiskt finns (och säljs under licens) och vad som tillverkas i Kina utan licens.
17 oktober, 2013 kl. 10:55 #169078Modemedia.seDeltagare@danielandersson 70656 wrote:
Efter ett antal år i en bransch så har man oftast rätt bra koll på vad som faktiskt finns (och säljs under licens) och vad som tillverkas i Kina utan licens.
Oavsett hur många år du hållit på med detta så kan du en då aldrig vara säger på vilka e-handlare som säljer med licens eller vart dom köpt sina produkter ifrån.
Enligt dig, så länge dom finns till salu på kina och en företag i Sverige säljer dom så är det pirat.
Alternativ att dom inte finns till salu hos varumärkesinnehavaren. Men har du hört talas om att även varumärkesinnehavare har utgående produkter till lågt pris?? Vissa produkter säljs under en period och utgår för nya produkter är på g.Så som kändisskal förekommer i 7 av 10 butiker som är även registrerade på e-handel som säljer utan licens.
Som en annan sa, så ska man inte utesluta nya medlemmar bra för att vissa varit medlem längre. Sen om du ser dig som en erfaren så borde du ha lärt dig att om en butik har brister så kränker man inte företaget inlägg efter inlägg som du gjort. Ett vänligt inlägg hade fått vänligt bemötande.
17 oktober, 2013 kl. 10:59 #169079danielanderssonDeltagareMesut, jag orkar verkligen inte diskutera med dig om detta.
Inlägget var ett svar som gällde ALLMÄNT för alla branscher. De som hållit på ett antal år brukar veta vad som gäller. Tråden handlar inte specifikt om dig.
17 oktober, 2013 kl. 11:05 #169080Modemedia.seDeltagareNej jag vet att tråden inte handlar om mig, men ville bara påpeka att du inte alltid har rätt. Jag har ingenting emot dig, och ville bara påpeka vissa grunder som man kan utgå ifrån om man ska vara e-handel polis.
17 oktober, 2013 kl. 11:16 #169081PiratessanDeltagareI en feedback-tråd tycker jag en påstående/fråga om piratkopierade produkter kan vara relevant. Detta är ju något som även en kund skulle kunna undra över. Tar man upp det på ett sakligt och icke-aggressivt sätt borde det inte vara några problem för en seriös handlare att bemöta detta?
Antingen genom att be ev. undrande personer att kontakta tillverkaren för att få bekräftat att inköpen sker korrekt eller något annat lämpligt svar som man skulle ge till en frågande kund.
Vi är ju många som köper in varor från Kina, har man köpt in något i tron att det är en no name-produkt som i själva verket är en kopia, ja då är det ju bara bra att få reda på så att man kan vidta åtgärder och undvika leverantören i framtiden.
Tycker att man som medlem på ehandel.se ska kunna stå för sina affärsmetoder och produkter och då borde det inte vara några problem att kunna bemöta kritiska svar heller, så länge det inte rör sig om personliga påhopp eller rena otrevligheter.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.