Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Sjöfrakt – men sen då?
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 2 månader sedan av Magnusde.
-
FörfattareInlägg
-
30 september, 2013 kl. 15:44 #100712pietrostavrosDeltagare
Jag har fått en offert på frakt av varor från Kina med CIF Göteborg. det rör sig om en del av en container dvs LCL.
Men sen då?
Vad gör jag när varorna kommer till Göteborg?Jag läste någonstans att man ska ta kontakt med hamnagenten och att agentens namn ska framgå av Bill of Lading som säljaren ska skicka till mig.
Hamnagenten kan då hjälpa till med förtullning och vidare transport.Men vad är en hamnagent?
Kan jag själv välja hamnagent eller hur fungerar det?30 september, 2013 kl. 17:02 #168489C.LarssonDeltagareInte helt säker på detta men tror att det är då här. Hamnagent är tex dhl som kan fixa med dina papper och fixa vidare transport. Tror också att du kan hämta själv och fixa med papprerna om man kan sånt. Här får någon rätta mig om jag ger ett felaktig svar
30 september, 2013 kl. 17:04 #168490pietrostavrosDeltagareKan det vara enklare att be DHL eller SCHENKER ta hand om hela transportkedjan dvs från kinesisk hamn? Då blir det väl FOB….
30 september, 2013 kl. 18:04 #168493Oscar TroedsonDeltagare@Piettrostavros, har du EORI-nummer?
Det brukar bli dyrare – om än marginellt – än be DHL ta hand om hela leveransen (om din leverantör godkänner det). Det är, tyvärr, förvånansvärt dyrt med själva hamnhanteringen (i kör egenproducerade kartonger från Kina t.ex.) -men själva hanteringen går som på räls så det räcker att kontakta DHL Global Forwarding så tar de hand om allt
30 september, 2013 kl. 18:13 #168495pietrostavrosDeltagareJa, jag har EORI-nummer så det är lugnt.
Så, tipset är DHL Global Forwarding så slipper man ligga sömnlös?
Då gäller det bar att ta reda på vad den kinesiska hamnen heter då!
Tack för tipset, ska kolla upp det
4 oktober, 2013 kl. 11:14 #168664MagnusdeDeltagareNär du får din BL Bill of Lading så framgår det vilken agent i Sverige som får ditt gods, sen är det bara att betala alla hamnavgifter och Kinesiska avgifter plus skatt och tull,
tull kan agenten i Sverige hjälpa till med men det är en kostnad du får betala för
4 oktober, 2013 kl. 11:56 #168670pietrostavrosDeltagareJag har konstaterat att det blir lättare att köpa varorna FOB den kinesiska hamnen och sen be DHL ta hand om hela transportflödet inklusive försäkring. Då kan man bara lugnt luta sig tillbaks och vänta på varorna…..
5 oktober, 2013 kl. 08:14 #168703MagnusdeDeltagareFOB är bra om du kan lita på den Kinesiska leverantören, ibland vill dom använda sina egna lokala transportörer och lägga på extra avgifter.
Jag har fått hjälpa två företag här i Sverige som handlat med FOB och inte fått ut sina varor p ga att leverantören vill ha mer betalt, ena fallet rörde det sig om 18 000usd möbler, och i andra fallet spa bad för 6 900usd,
Ena fallet utanför Beijing och det andra i Shunde,
Jag arbetar bara med CIF nu, det blir det billigast för mig, jag har företag jag kan lita på i Kina så inga obehagliga överraskningar kommer till när godset är i Sverige
När det gäller flygtransport så använder jag enbart fedDex dörr till dörr
Kul att du har hittat en lösning på transporterna, sjötransporter är krångliga, p ga av så många inblandade som vill tjäna pengar.
Flyg är enkelt, gäller bara att ha dom rätta kilo priserna från transportören.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.