Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Sjöfrakt – hur funkar det?
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 7 månader, 1 vecka sedan av andgu.
-
FörfattareInlägg
-
2 maj, 2024 kl. 08:01 #205359AnnaPeDeltagare
Jag har tidigare importerat varor från Indien – FOB via sjöfrakt m h a DHL. För mig har det funkat bra, men min indiske leverantör säger att det är för dyrt och krångligt för dem. De vill istället att jag ska ta ett indiskt rederi.
Men hur funkar det för mig? Då kommer godset till någon hamn (kanske inte ens i Sverige?). Ska jag sedan anlita något företag (vilka finns?) som tullar in och kör godset till mig? Kan jag i förväg veta vad det kommer att kosta från skepp till mitt lager?
Kan någon med mer erfarenhet berätta precis hur jag ska gå tillväga? DHL skötte det ju hela vägen från hamn i Indien fram till min trappa, men Indiska rederier har ju inte den servicen …
24 maj, 2024 kl. 08:19 #205523andguDeltagareHej!
Har du fått någon support i detta?
Vid Incoterm FOB är du som köpare ansvarig för godset från dess att det är lastat på fartyget (mer eller mindre). Köper du fulla containers eller LCL? Din leverantör är ansvarig för exportklarering och att transportera godset från fabrik till hamnen – här är deras kostnader. Jag vet inte exkat varför de anser att du ska ta ett Indiskt rederi vs DHL med tanke på kostnader, dessa allokeras som sagt på samma sätt. De är dessutom fria att använda vilka (lokala) partners de vill för origin-deleb (dvs transport till hamn och export klarering) – de måste inte använda DHL men det underlättar ofta.
Ett Indiskt rederi kan mkt väl lösa detta hela vägen hem till dig – de anlitar i sin tur agenter/partners i Europa för sista biten, detta är en vanlig setup.
Det som är viktigt att komma ihåg att vid FOB väljer du vilket företag du vill arbeta med. Jag hade bett den Indiska leverantören om mer information och förklaring till kostnadsstrukturen. Min erfarenhet säger att många vill arbeta med ”sina” lokala partners och gärna även med ett rederi som de väljer, det finns ofta fördelar för leverantörerna här, bådew rent praktiska men också ekonomiskt. I så fall kan det vara värt att ta upp en diskussion om en motsvarande rabatt på dina inköp t.ex.
Angående bolag som hanterar detta kan du vända dig till vilken speditör som helst egentligen! Baserat på dina volymer av import är det inte alltid lämpligt att vända sig direkt till rederi, men kan absolut funka i vissa fall.
Du har alltid rätt att veta exakt vad det kommer kosta <span style=”text-decoration: underline;”>innan</span> du skeppar något! Detta bör du alltid begära in och dessutom jämföra olika alternativ. Bra att ha koll på tullkostnader och se till att de inkluderar utkörning och hantering av gods på slutdestination.
Hör av dig om du behöver lite mer tips! 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.