Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Sista spaningen
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 11 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
31 december, 2009 kl. 14:29 #94204ParvelitoDeltagare
Mattias Pihlström gjorde en excellent trendspaning i sin blogg här på E-handel som jag till stora delar håller med om. Jag tänkte utveckla det hela lite,och passar redan på att varna för att det här blir långt att läsa.
Det finns många stora bolag som inte satsat särskilt hårt på näthandel, ännu. De är alla stora från IKEA och H&M till mindre bolag, men de omsätter normalt sett miljarder, de har hundratals/tusentals anställda, de har stort kunnande och väl utbredd geografisk spridning. I varje svenskt köpcenter/gågata hittar vi åtminstone delar av detta stora tunga garde.
De här bolagen, som är rätt få och som i många fall äger flera olika kedjor, dominerar handeln totalt. Ett knappt 100-tal bolag styr 90% av den svenska butikshandeln, och varje produktområde har några få konkurrenter. I styrelserna för de här företagen hittar man allt som oftast representanter från andra aktörer som sysslar med handel, om än i andra sektorer.
De har sopat bort det mesta av vad lokala fristående alternativ är och likriktat köpcentrumen till rätt så tråkiga identiska parallella världar. Det är ingen större skillnad på butiksutbudet i Luleå, Helsingborg, Karlstad eller Norrköping. Under 2010 kommer de att börja jobba mera med E-handel.
Gemensamt för de här är att de var och en utan problem kan plocka fram många miljoner och sätta samman en kompentent projektgrupp med en stor marknadsföringsbudget och en bra webshopslösning. Jag tror att små webhandlare får anledning att huka sig ned när de stora laddar kanonen under 2010.
Bästa vägen till attack
Ett sätt att hävda sig är att bjuda på bättre hjälp, mer information, smarta köpguider samt massor av bilder och filmer. Jag läste för inte så länge sedan på sajten om en möbeltillverkare som var orolig för att ordrarna inte precis strömmade in. Lösningen på sådant i konkurrens mot giganterna är att visa hur ett bord tillverkas. IKEA kommer garanterat inte att visa hur deras möbler tillverkas. Ge kunderna val och möjligheter att anpassa storleken på möblerna, och känn er stolta över att det. Vare sig Europamöbler eller MIO kommer att låta sina kunder måttbeställa ett soffbord eller en TV-bänk.Är man liten och ger personlig service är det lite trist om man gör allt för att verka så stor och opersonlig som möjligt. Sådant gör de stora mycket bättre. Istället tror jag att ett bra vapen mot de stora är att tänka i folkbildningstermer. Visa hur det fungerar, förklara vad alla beteckningar på tygerna egentligen är, förklara alla förkortningar i elektronikens värld och berätta om vad man kan göra. Det handlar om att inspirera folk istället för att få dem att transpirera när de läser om en produkt.
Excellent logistik
Kunderna kommer förvänta sig att logistiken fungerar. Det är för dem ingen raketvetenskap att lägga en order en kväll på nätet, och två vardagar senare är paketet hos dem. Paketet är därtill snyggt packat, innehåller rätt varor i rätt mängd och lämnar inget till övers att klaga på.De stora har inte så stora problem med det här, de små får jobba lite hårdare eftersom det är svårt att ha optimal inlämningstid om det man lämnar är enstaka paket. De små får också säkert lov att acceptera högre rörelsekostnader för emballage i rätt och passande storlek. Det duger inte med sneda och skeva begagnade kartonger, som är delvis sönderrivna, smutsiga och lämnar ett ofräscht intryck. Emballaget är kundens första intryck av varan när de tar emot den, och ser det ut som något som katten har släpat in kan du vara säker på att kunden betraktar innehållet med en viss skepsis. En kund som känner sig ha fått något bra är ofta nöjd med att ha fått en tremeterskabel istället för den tvåmeters han beställde. En kund som står och rynkar på näsan åt en blöt kartong i förruttnelse kommer reklamera en sådan sak.
Konkurrens om logistiken
Idag ser vi hur många stora kedjor som ICA, Coop, Pressbyråerna & bensinmackarna etc är ombud åt Posten, DHL & Schenker. Är det någon som funderat över hur en ICA-handlare känner sig som i sin butik säljer massor av de saker som kunderna väljer att köpa på nätet istället? Är det någon som tror att Coop som äger Bokus tycker det är kul att lämna ut paket från Adlibris i sina butiker? I synnerhet under bokrean då man fyllt sin egen konsumbutik med böcker?Jag är rädd för att många av de här stora aktörerna som finns över hela Sverige kommer att börja agera protektionistiskt. Att man säger upp avtalen med de traditionella paketdistributörerna och kör en intern distribution av paket från de egna leden i sina butiker. Istället för att man får ta vad som bjuds som ombud, så kan man börja fråga vad man är beredd att betala för att få använda hela kedjans butiker som utlämningsställen.
Det kan bli den tuffaste nöten att knäcka i strävan att erbjuda en bra logistik.
Önskelista 2010
Min önskelista för 2010 innehåller tre punkter:– Att arbetsförmedlingen slutar bevilja starta-eget-bidrag till nya webhandlare med affärsidé att ”vara billigast”… Det finns inte särskilt stora marknadsandelar att hämta för den typen av affärer, utan det handlar mest om att man med statliga pengar sätter en expansiv bransch under ekonomiskt tryck. Ingen nationalekonom i världen, inkusive de nordkoreanska, tycker att det är en särskilt bra strategi för kraftig och uthållig tillväxt.– Att Schenker & DHL fortsätter att ta stora marknadsandelar av Posten när det gäller paketdistribution. Jag har ingenting emot Posten och deras anställda, men de måste börja förstå att de inte lever i någon slags värld helt utan påverkan. Jag fick en offert av dem i veckan, och det går inte att betala 60-120% mer än vad jag betalar med DHL. Jag var ändå rätt så tydlig med vad jag hade för priser och att jag iofs kunde förstå om Posten var marginellt dyrare, eftersom de har ett lite bättre rykte. Marginellt är 5% eller kanske 10%.En del av förklaringen till hur Posten tänker hittar man på deras hemsida i ett ”showroom” där de försöker förklara varför man skall välja Posten. Där försöker de tappert förklara att man får sitta en timme om dagen och jaga paket som skickats med andra. Alla som använt Posten vet att man får sitta rätt många timmar och jaga deras försändelser, och är det något strul så är det lögn i helvete att hitta en ansvarig person som kan rätta till felet.
De berättar också om de stackars kunderna som har sex mil till närmaste ombud om man skickar med någon annan än Posten. Jag har ännu inte sett mer än enstaka som har mer än två mil till närmaste ombud, och ringer man dem för att höra om de vill ha paketet med Posten istället, så är svaret väldigt ofta att de har lika långt dit.
Posten, det är dags att landa, öppna luckan och kliva ut i verkligheten. (Eller kanske bara ta av den gamla glömda VR-hjälmen från Torgets redaktion…)
– Jag önskar mig också att polisen tillsammans med branschens aktörer och berörda myndigheter gör ett krafttag för att stävja bedrägerierna i all form av E-handel. När människor blir blåsta på sajter som Blocket och Tradera så blir det också avigt inställda till all form av E-handel. När människor får sina kort hackade är det ytterligare en spik i kistan för dennes förtroende till ett mer modernt sätt att handla. Det här berör alla i branschen, och det vore mycket skönt om polisen kunde börja bura in bedragarna.Det här blir min sista spaning på ett tag. Jag hinner helt enkelt inte med om jag skall vara en god familjefar och en framgångsrik E-handlare samtidigt. Men kanske blir det några inlägg då och då, om andan faller på.
1 januari, 2010 kl. 12:33 #108122GregerADeltagareGod Fortsättning på 2010!
Tack Parvelito för dina spaningar. Jag kommer att sakna dem, men har naturligtvis full förståelse för att tiden är knapp.
Jag tycker också att dina synpunkter är högst relevanta. Framtidens paketdistribution har vi nog bara sett början av, och det kommer säkert att ske förändringar på många sätt de närmaste åren. Förhoppningsvis kommer det att leda till att vi mindre e-handlare kan fortsätta skicka paket till rimliga priser.
Det är naturligtvis en svår nöt för logistikföretagen att knäcka när vi är så pass få människor utspridda på så många kvadratkilometer, och många kommer nog att få svälja stoltheten och ibland trots allt konkurrera lite med sig själva.
Jag funderar lite på hur pass heltäckande nät av små/medelstora e-handlare det finns i Sverige. Skulle man gemensamt kunna bygga ett eget distributionsnät baserat på dessas fysiska butiker/lager? … kanske inte så attraktivt för er som har firman hemma 😮
Beträffande ”de storas” inträde på scenen så har du säkert också rätt. Det finns ju en del företag som förvånande nog inte alls bedriver e-handel, t.ex Biltema och Harald Nyborg, trots att de egentligen har ”postorderstuket” på sin verksamhet.
Det förs säkert många heta diskussioner internt i dessa företag om huruvida man skall vara butiksföretag eller e-handel, och om/hur man på bästa sätt kan integrera dessa verksamheter. En sak verkar ju säker – ett varumärke som är väl inarbetat genom fysiska butiker verkar inte ha särskilt högt värde på nätet. Där börjar var o en nästan från noll igen.
1 januari, 2010 kl. 14:45 #108126ParvelitoDeltagare@GregerA 3122 wrote:
Jag funderar lite på hur pass heltäckande nät av små/medelstora e-handlare det finns i Sverige. Skulle man gemensamt kunna bygga ett eget distributionsnät baserat på dessas fysiska butiker/lager? … kanske inte så attraktivt för er som har firman hemma 😮
Jag tror inte vi behöver ”frukta” att det blir svårt att distribuera paketen, om inte annat kan det bli en lysande affärsidé att starta upp paketutlämningsföretag som skriver avtal med Posten, DHL och Schenker. Däremot kan vi säkert få se hur det kommer hända en del ”barnsligheter” på scenen när det stora elefanterna jagar tillväxt.
Att bygga upp ett eget nät känns inte alls vettigt. De flesta av oss tror jag saknar ytor att förvara särskilt många främmande paket på, och är rätt ointresserade av att ha attraktiva öppettider.
@GregerA 3122 wrote:
Beträffande ”de storas” inträde på scenen så har du säkert också rätt. Det finns ju en del företag som förvånande nog inte alls bedriver e-handel, t.ex Biltema och Harald Nyborg, trots att de egentligen har ”postorderstuket” på sin verksamhet.
Det förs säkert många heta diskussioner internt i dessa företag om huruvida man skall vara butiksföretag eller e-handel, och om/hur man på bästa sätt kan integrera dessa verksamheter. En sak verkar ju säker – ett varumärke som är väl inarbetat genom fysiska butiker verkar inte ha särskilt högt värde på nätet. Där börjar var o en nästan från noll igen.
Hemelektronikbranschen har ju tyvärr gjort misstaget att ha olika priser beroende på om man handlar i butik eller på webben, och många har svårt att skapa en webbutik som deras kundgrupper känner igen sig i. Jag är övertygad om att man kan ta med sig sit goda rykte från butikshandel ut på webben om man inser att man fortfarande är ETT företag.
Under 2009 steg oljepriset med över 90%, andra råvaror steg mera. Kopparn nästan 150%. Guldet som det pratats mycket om steg med 24%… Jag ser att energipriserna framledes kan bli mycket dyra, liksom varor. För att hushållen skall ha råd att konsumera kommer man behöva ta bort en massa transportbehov och skala av ”lull-lullet” från produkterna eftersom det blir orimligt dyrt annars.
E-handeln kommer att bli allt viktigare för de som inte bygger ett mycket finmaskigt nät av butiker. Kunderna kommer inse att det är dumt att åka långa sträckor för att handla när bensinpriset passerar 20kr/l vilket rätt mycket talar för att det gör om inte i år, så 2011 i alla fall.
De med många butiker kan istället använda E-handel som ett sätt att saluföra sällanköpsvaror utan att man bygger på sig allt för stora lager. Man beställer på nätet, och två dagar senare hämtar man en bulkpackad produkt i sin ICA eller Konsum på hemmaorten.
1 januari, 2010 kl. 15:43 #108128GregerADeltagare@Parvelito 3127 wrote:
Jag tror inte vi behöver ”frukta” att det blir svårt att distribuera paketen, om inte annat kan det bli en lysande affärsidé att starta upp paketutlämningsföretag som skriver avtal med Posten, DHL och Schenker.
Den tanken har jag tänkt flera gånger.
Mailboxes Etc har väl lite av den idén i USA, men vad jag förstår ägs de nu av UPS. De har gjort något försök att etablera sig i Sverige via franchising, men det har nog inte gått så bra. Möjligen finns det en i Stockholm.
Men visst skulle man kunna bygga upp ”Svensk Paketservice” och erbjuda ett gammalt hederligt postkontor, fast i modern tappning med modern service.
Posten försökte ju förbjuda sina ombud att skriva avtal även med DHL eller Schenker, men vad jag förstår så gav Konkurrensverket dem bakläxa. Men en del ombud är nog lite rädda fortfarande, för det är inte många man ser som har flera avtal.
@Parvelito 3127 wrote:
Att bygga upp ett eget nät känns inte alls vettigt. De flesta av oss tror jag saknar ytor att förvara särskilt många främmande paket på, och är rätt ointresserade av att ha attraktiva öppettider.
Nej, förhoppningsvis slipper vi göra det. Det var inte något särskilt allvarligt förslag … 😮
1 januari, 2010 kl. 16:18 #108129Katrin LundgrenDeltagareJag kommer att sakna dina spaningar, men förstår att annat tar tid. Jag hoppas du tittar in emellanåt här och utbyter erfarenheter med oss även utan spaningar.
2 januari, 2010 kl. 00:15 #108139ParvelitoDeltagareGreger: Eftersom Posten, DHL & Schenker alla tre har vitt skilda system för hur man hanterar paketen så tror jag det är där man känner en begränsning. Affärerna har inte så mycket plats för fler datorer & skrivare, fler kartonger i stora skyltställ och fler skyltar på fasaden. Vår lanthandel här i byn där jag bor är ombud för Svenska spel och ATG, de är apoteksombud och postombud. Jag har fått uppfattningen att de är måttligt roade av att bli ombud för fler saker som inte ger stora intäkter.
Kodmyran: Jo, jag kommer sprida mina tokiga idéer även framledes, men i mindre ordnad och regelbunden form.
2 januari, 2010 kl. 11:14 #108141GregerADeltagareJo, det är klart att det blir trångt i lanthandeln, så det förstår jag. Och det kan ju inte vara så värst många kronor per paket de får. Om man utgår från Tradera-priset på 29:- så är det liksom inte så mycket att ta av sedan själva transportkostnaden är borträknad.
Kanske ett uppslag för en ny produkt från Unifaun då … en transportörsneutral ombudstjänst. (apropå en annan tråd)
11 januari, 2010 kl. 20:56 #107555fotofyndetDeltagareTack så mycket för dina spaningar Parvelito. De är verkligen uppskattade och vi ser fram mot att få höra dina sporadiska funderingar även framledes.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.