Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Sista gången jag använder Fedex…
- Detta ämne har 30 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av ginhev123.
-
FörfattareInlägg
-
7 maj, 2012 kl. 08:02 #144619Anton ADeltagare
@Per Nilsson 43713 wrote:
Men vad tråkigt. Jag som precis har öppnat konto hos FedEx för att prova dem på USA-importer.
Jag ska i alla fall ge dem 1 (en) chans på 1 (en) leverans.
Får hoppas att det går bättre för dig…
7 maj, 2012 kl. 08:05 #144623DanDeltagareVi har kört alla tre ganska mycket. Nu pratar jag bara om pall på lastbil, pall på flyg och container, samt i vissa fall expresspaket, men inte fokus på detta.
DHL – Jävligt stabil bokning och rappa människor. Billigt inom EU med Pluskontot på pall och lastbil.
Fedex – Stabila men ekonomiexpress kommer alltid huller om buller och kan vara utspritt över en hel vecka med leveranser och följesedlar. Ger merarbete. Kundtjänst är värdelös, vi har fakturerats till vår gamla adress i 2 år nu trots att vi påpekar det varje gång de gör fel.
UPS – Arroganta, rätt bra i pris, värdelösa på allt kring bokning, spårning, uppföljning och information. Kommer aldrig använda dem igen då de efter en ”jobbig” importförtullning sa följande till oss ”Vi kommer inte längre göra era förtullningar, ni får göra dem själv då de är för jobbiga. Självklart vill vi gärna att ni fortsätter skicka med oss dock!!!”.
Posten är de jag har fått bäst service från när det gäller container och flygpall. Priserna är typ samma hos alla enligt min erfarenhet. Det man ska välja mellan är bra folk och dåligt folk samt kassa rutiner. Våra flygpall och containrar kommer gå med Posten framöver sålänge de sköter sig.
7 maj, 2012 kl. 08:09 #144624Per NilssonDeltagare@Dan 43722 wrote:
Vi har kört alla tre ganska mycket. Nu pratar jag bara om pall på lastbil, pall på flyg och container, samt i vissa fall expresspaket, men inte fokus på detta.
DHL – Jävligt stabil bokning och rappa människor. Billigt inom EU med Pluskontot på pall och lastbil.
Fedex – Stabila men ekonomiexpress kommer alltid huller om buller och kan vara utspritt över en hel vecka med leveranser och följesedlar. Ger merarbete. Kundtjänst är värdelös, vi har fakturerats till vår gamla adress i 2 år nu trots att vi påpekar det varje gång de gör fel.
UPS – Arroganta, rätt bra i pris, värdelösa på allt kring bokning, spårning, uppföljning och information. Kommer aldrig använda dem igen då de efter en ”jobbig” importförtullning sa följande till oss ”Vi kommer inte längre göra era förtullningar, ni får göra dem själv då de är för jobbiga. Självklart vill vi gärna att ni fortsätter skicka med oss dock!!!”.
Posten är de jag har fått bäst service från när det gäller container och flygpall. Priserna är typ samma hos alla enligt min erfarenhet. Det man ska välja mellan är bra folk och dåligt folk samt kassa rutiner. Våra flygpall och containrar kommer gå med Posten framöver sålänge de sköter sig.
Den där grejen med tull och UPS är precis därför vi ska testa FedEx. UPS skickade tillbaka en försändelse till USA med hänvisningen ”Reason for return: “UPS refused as Customs Broker””.
Posten säger du. Fungerar det bra från USA med flygfrakt? Vi har inte bråttom på något sätt så det är helt okej att det tar 5 – 8 arbetsdagar dörr till dörr.
Kontaktar jag då svenska Posten för hjälp med detta?
7 maj, 2012 kl. 08:20 #144627Anton ADeltagareChattade med Fedex nu och frågade vad det deklarerade värdet var. Det visade sig att värdet var ganska mycket mindre än det faktiska värdet. Sade det till dem och fick följande svar:
Vad är det deklarerade värdet på paketet?
Mette : Det har inte skapats någon tullfaktura ännu, men det deklarerade värdet på paketet är
SEK.
Anton Askenstrom: okej, det lät lite
Mette : Det är vad jag kan se.
Anton Askenstrom: Och om det inte stämmer?
Mette : Det stämmer utifrån den faktura som avsändaren har skickat med försändelsen.
Anton Askenstrom: ja, men det stämmer inte utifrån paketets värde
Mette : Ok, men det är vad avsändaren anger på tullfakturan som vi förtullar paketet utefter.Vad gör man liksom?
7 maj, 2012 kl. 08:41 #144629ParvelitoDeltagare@skinza.se 43726 wrote:
Vad gör man liksom?
Skaffa ett EORI-nummer och tullkredit, och gör dina egna tulldeklarationer. Snabbare behandling och det blir alltid rätt. Du slipper också transportföretagens avgifter för tulldeklaration.
7 maj, 2012 kl. 09:34 #144633bizDeltagare@Per Nilsson 43723 wrote:
Posten säger du. Fungerar det bra från USA med flygfrakt? Vi har inte bråttom på något sätt så det är helt okej att det tar 5 – 8 arbetsdagar dörr till dörr.
Kontaktar jag då svenska Posten för hjälp med detta?
PEX Air & Ocean ingår numera i posten logistik, vi använder deras avdelning på landvetter, antar att de har en avdelningen även på arlanda. Har använt pex i flera år alltid smidiga att ha och göra med, små sändningar på ett par lådor är dock UPS billigare på men kommer man upp på ett par pall per sändning för flyg så blir det ok pris. För flyg så kan dom även samlasta du skickar då alla leveranser till deras hangar i tex NY som är märkt så de hamnar i din uppsamling sedan frågar de varje vecka om du vill släppa det som ligger (smidigt om du vill samla ihop ett par beställningar hos olika leverantörer till en större sändning, de flesta leverantörer i USA skickar oftast frakt fritt inom USA)
7 maj, 2012 kl. 09:45 #144634Per NilssonDeltagare@biz 43732 wrote:
PEX Air & Ocean ingår numera i posten logistik, vi använder deras avdelning på landvetter, antar att de har en avdelningen även på arlanda. Har använt pex i flera år alltid smidiga att ha och göra med, små sändningar på ett par lådor är dock UPS billigare på men kommer man upp på ett par pall per sändning för flyg så blir det ok pris. För flyg så kan dom även samlasta du skickar då alla leveranser till deras hangar i tex NY som är märkt så de hamnar i din uppsamling sedan frågar de varje vecka om du vill släppa det som ligger (smidigt om du vill samla ihop ett par beställningar hos olika leverantörer till en större sändning, de flesta leverantörer i USA skickar oftast frakt fritt inom USA)
Smart. Tack för tipset.
Ska kontakta dem och kolla hur man går till väga rent praktiskt.
7 maj, 2012 kl. 10:18 #144637sanmicDeltagare@Parvelito 43728 wrote:
Skaffa ett EORI-nummer och tullkredit, och gör dina egna tulldeklarationer. Snabbare behandling och det blir alltid rätt. Du slipper också transportföretagens avgifter för tulldeklaration.
Har du mer info kring det där?
Vi har varit in och nosat på det tidigare, men det finns så mkt info att läsa så man blir mest förvirrad.Hur mkt brukar transportföretagen ta i avgift för att göra tulldeklarationen?
Vår absolut vanligaste fråga är ”Hur mkt kostar frakten?”, så kan man kapa den ytterligare några kronor så blir kunderna glada.
7 maj, 2012 kl. 10:25 #144638ParvelitoDeltagareEORI är ju för införsel, det är helt enkelt ett nummer man får efter att ha registrerat sig hos tullverket och på ”heder och samvete” lovat att skicka in tulldeklarationerna själv.
Allt mellan 0 – 100kr brukar de ta för att förtulla en liten försändelse till Sverige. Större sändningar kostar mera.
7 maj, 2012 kl. 10:28 #144639Flagstore.seDeltagareÄr det inte tom ett krav sedan något år på att man måste ha EORI-nummer angivet vid import/export till o från EU?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.