Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Showmybuy
- Detta ämne har 40 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av mephisto73.
-
FörfattareInlägg
-
28 oktober, 2012 kl. 10:46 #154535Katrin LundgrenDeltagare
@sabio 54690 wrote:
Förstår att du har mycket att göra kodmyran! Bara ehandel.se lär göra anspråk på mycket av din tid. Det respekterar jag! Det jag försöker komma till är att det är önskvärt att du då i dina första inlägga, faktiskt skriver att du inte testat tjänsten. Du har viss auktoritet på forumet och med det kommer ansvar.
För övrigt, du behöver alltså ett testkonto för att se alla funktioner, ber om ursäkt för om jag var otydlig där (demostore = demostore med adminrättigheter).
@Blogtraction Hear, hear!Oscar
Hm om du läst mitt första inlägg i tråden hade du sett att vi testat tjänsten för ett halvår sen enligt vad jag skrev. Jag skrev att DÅ förstod vi inte vitsen. Även nu när jag kikar på demostoren på showmybuysudan så förstår jag inte vitsen och det står jag för.
Ingenstans på deras sida hittar jag heller att jag bör skapa ett demokonto för att kunna se alla tillägstjänster så det var ju bra att du talade om det.
För att nu ta mitt stora ansvar så: Till alla så säger jag nu alltså, Nej jag har alltså inte gått in och kikat och fått ett personligt demokonto hos showmybuy eftersom man inte lyckats sälja in ett intresse hos mig för att kika, och jag faktiskt inte ens fattat att det fanns fler tillägstjänster än den man visar på sin sajt.
Jag har spenderat tiden på annat och ska därför inte uttala mig mer om tjänsten annat än följande: För ett halvår sedan förstod jag den inte när jag fick den demonstrerad, i dag förstår jag den fortfarande inte och jag förstår uppenbarligen heller inte vad jag ska göra för att få se HELA tjäbsten. I mina ögon känns det som en miss från showmybuys sida. Uppenbarligen så förstår inte delar av deras målgrupp att tjänsten innehåller mer än vad som finns på webbsidan. Så kanske dags då att tänka över sin fina paketering något för visst är det väl så att ens målgrupp borde förstå vad man erbjuder? Eller har jag fel?
28 oktober, 2012 kl. 15:07 #154543blogtractionDeltagareTror att det kommer att dyka upp flera systemvarianter av ”dela på sociala medier mot ersättning”. Det är ju en större potential i marknadsföring via vänner än t.ex. via traditionella banners. Google adwords börjar bli för dyrt för de flesta små webshoppar. Då kan såna här verktyg vara ett smidigt sätt att nå ut på andra, mer kostnadseffektiva sätt för små till medelstora e-handlare.
Visst kan man lite kodkunskap lägga till facebook-script för att lägga upp dela-eller gilla kampanj. Men fördelen med andra delningsverktyg är istället att du får ett enkelt gränssnitt att göra dina kampanjer i. Du kan välja att erbjuda fler sociala nätverk än bara facebook. Tex pinterest, twitter, google+, tumblr, stumbleupon, linkedin etc. Dessutom så kan du göra annat än bara facebook dela eller gilla kampanjer. Du kan tex erbjuda besökaren en belöning för att de skriver upp sig på ditt nyhetsbrev. Eller att de får en gratis muffins på ditt café om de delar på utvalda sociala medier. Eller att de bara delar sitt köp efter slutförd betalning.
Kort sagt så erbjuder ”dela på sociala medier mot ersättning”-verktygen en mer boostad variant av facebook script. Det är iaf vad vi erbjuder.
Visst kommer det här på ett sätt urholka sociala medier med reklam. Men om det är något som delas som dina vänner gillar, då är det ju samma sak som om du säger det personligen till dina vänner. Vilket är den bästa reklamen. Är det också pricksäker reklam så upplevs det nästan som en service.
Vi har ett antal kunder som kör kampanjer hos oss just nu. Det är allt ifrån caféer som har en dela-knapp på sin sida vilken triggar ett erbjudande ”Dela och få en gratis kaffe”, till webshoppar som ger rabatt innan/efter köp.
Fördelen med såna här system är också att du kan få tex en rabattkod eller annat erbjudande/meddelande levererat via mail och/eller sms.
Vill inte snacka ned användandet av facebook-script. Det är väldigt bra och gratis. Men du får en mer flexibel lösning om du går utanför facebook-sfären och utforskar andra möjligheter till social spridning. Du kan ju samla alla kunders mailadresser och skicka ut ett 100% gratis nyhetsbrev via outlook. Men det blir bättre, snyggare, enklare och fullt med statistik om du betalar för en nyhetsbrev-leverantör.
Statistik vi har samlat hittills visar på en väldigt hög delningsgrad på sociala medier. Det förutsätter dock att erbjudandet är tillräckligt bra. Som jag skrev tidigare så ligger antal klick per delning på ca 4-5 st. Det är dock en väldigt bra branding också eftersom många fler ser ert budskap. Så visst finns det potential i att komma ut på sociala medier.
Angående budskapet som delas via feedvertiser.com så kan butiksägaren välja att antingen skriva ett eget budskap eller bara låta er kund visa sitt köp för sina vänner på sociala medier. På det sättet kan budskapet styras om man i längden tror att det är en bättre lösning för att få ut egna produkter och butik i sociala medier. Det beror på hur du vill lägga upp kampanjen och på vilket sätt du vill synas i sociala nätverk.
Är det då bra ROI? Ja, eftersom det inte kostar mer än några hundralappar per månad att använda samt att du inte behöver lägga ned någon tid på det i princip. Det är som en automatisk social marknadsföring som fungerar dygnet om. Det enda du behöver göra är att fylla på med något erbjudande så byter du sen automatiskt utrymme i dina besökares personliga sociala medier mot att besökaren som delar får något av dig. Win-win.
Reklam hittar till alla sociala medier förr eller senare. Marknadsföringen smyger ju sig in där människor vistas. I tunnelbanan, på bussar, i tidningar och i sociala medier. Tror inte att det är något jätteproblem som kommer att få facebook att krascha. Nyckeln är istället att presentera relevant reklam. Att träffa rätt mot målgruppen. Det tycker jag att tjänster vårt feedvertiser.com faktiskt gör eftersom det är personer som delar med sina vänner. På samma sätt som de berätta om er butik på morgonfikat.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
28 oktober, 2012 kl. 15:36 #154544Katrin LundgrenDeltagare@blogtraction 54700 wrote:
Tror att det kommer att dyka upp flera systemvarianter av ”dela på sociala medier mot ersättning”. Det är ju en större potential i marknadsföring via vänner än t.ex. via traditionella banners. Google adwords börjar bli för dyrt för de flesta små webshoppar. Då kan såna här verktyg vara ett smidigt sätt att nå ut på andra, mer kostnadseffektiva sätt för små till medelstora e-handlare.
Visst kan man lite kodkunskap lägga till facebook-script för att lägga upp dela-eller gilla kampanj. Men fördelen med andra delningsverktyg är istället att du får ett enkelt gränssnitt att göra dina kampanjer i. Du kan välja att erbjuda fler sociala nätverk än bara facebook. Tex pinterest, twitter, google+, tumblr, stumbleupon, linkedin etc. Dessutom så kan du göra annat än bara facebook dela eller gilla kampanjer. Du kan tex erbjuda besökaren en belöning för att de skriver upp sig på ditt nyhetsbrev. Eller att de får en gratis muffins på ditt café om de delar på utvalda sociala medier.
Kort sagt så erbjuder ”dela på sociala medier mot ersättning”-verktygen en mer boostad variant av facebook script. Det är iaf vad vi erbjuder. Kan inte tala för showmybuy.
Visst kommer det här på ett sätt urholka sociala medier med reklam. Men om det är något som delas som dina vänner gillar, då är det ju samma sak som om du säger det personligen till dina vänner. Vilket är den bästa reklamen. Är det också pricksäker reklam så upplevs det nästan som en service.
Vi har ett antal kunder som kör kampanjer hos oss just nu. Det är allt ifrån caféer som har en dela-knapp på sin sida vilken triggar ett erbjudande ”Dela och få en gratis kaffe”, till webshoppar som ger rabatt innan/efter köp.
Fördelen med såna här system är också att du kan få tex en rabattkod eller annat erbjudande/meddelande levererat via mail och/eller sms.
Vill inte snacka ned användandet av facebook-script. Det är väldigt bra och gratis. Men du får en mer flexibel lösning om du går utanför facebook-sfären och utforskar andra möjligheter till social spridning. Du kan ju samla alla kunders mailadresser och skicka ut ett 100% gratis nyhetsbrev via outlook. Men det blir bättre, snyggare, enklare och fullt med statistik om du betalar för en nyhetsbrev-leverantör.
Statistik vi har samlat hittills visar på en väldigt hög delningsgrad på sociala medier. Det förutsätter dock att erbjudandet är tillräckligt bra. Som jag skrev tidigare så ligger antal klick per delning på ca 4-5 st. Det är dock en väldigt bra branding också eftersom många fler ser ert budskap. Så visst finns det potential i att komma ut på sociala medier.
Är det då bra ROI? Ja, eftersom det inte kostar mer än några hundralappar per månad att använda samt att du inte behöver lägga ned någon tid på det i princip. Det är som en automatisk social marknadsföring som fungerar dygnet om. Det enda du behöver göra är att fylla på med något erbjudande så byter du sen automatiskt utrymme i dina besökares personliga sociala medier mot att besökaren som delar får något av dig. Win-win.
Reklam hittar till alla sociala medier förr eller senare. Marknadsföringen smyger ju sig in där människor vistas. I tunnelbanan, på bussar, i tidningar och i sociala medier. Tror inte att det är något jätteproblem som kommer att få facebook att krascha. Nyckeln är istället att presentera relevant reklam. Att träffa rätt mot målgruppen. Det tycker jag att tjänster som showmybuy och vårt feedvertiser.com faktiskt gör eftersom det är personer som delar med sina vänner.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Äntligen någon som förklarar vad man gör mer än dela mot rabatt på fb i sin tjänst som var min fråga. Tack för det blogtraction, jag ska kika på din tjänst för du har gjort mig nyfiken. Nu vill jag gärna veta om showmybuy gör samma sak? Någon som vet?
28 oktober, 2012 kl. 15:42 #154545ParvelitoDeltagareJag tror att du har helt rätt i att ”betald” delning på sociala medier kommer öka. Det finns nog en viss acceptans för det, men lite beroende på vilket nätverk man har så kommer det säkert också att gå rätt fort att få ett kraftigt minskat inflytande i form av färre vänner/följare om man kliver över den där gränsen. Det är många som rensar rätt så hårt i sina vänlistor när det blir för mycket brus av oväsentligheter.
Man kan också tänka sig att de sociala medierna i sig själva inte bara står och ser på hur intäktsströmmarna passerar förbi dem. Facebooks försök med att man får mindre synlighet om man inte betalar är en del av den reaktionen. Det ligger ju även i de sociala mediernas eget intresse att man ser till att förhållandet mellan signal och brus är så bra som möjligt för sina användare. Deras egna reklamintäkter kommer att prioriteras.
28 oktober, 2012 kl. 17:33 #154549blogtractionDeltagare@Parvelito du har helt rätt. Visst finns det en viss urholkningsrisk med att sprida förtäckt reklam på sociala medier. Visst vill säkert facebook kontrollera flödet så stt det optimeras användarmässigt. Men det är svårt för tex facebook att särskilja det jag delar för att jag vill, från det jag delar för att få en rabatt.
Personligen så är jag mer intresserad av vad min kompis på facebook rekommenderar för webshop, än vad en annan kompis äter till frukost.
Vi erbjuder möjligheten till delning mot erbjudande så får dina besökare välja att dela eller inte. De får själva avgöra om de vill ha ert budskap, visa köpt produkt eller annat budskap på deras sociala arena. Vår erfarenhet är att det är självreglerande eftersom kunden inte heller vill ha vad som helst på sin sociala wall. Precis som att de inte rekommenderar vad som helst i fikarummet på jobbet.
Så länge det finns 1 miljard användare av facebook som i genomsnitt spenderar 45 min om dagen inloggad så är det ett bra ställe att synas på. Även om det riskerar att urholka delarens trovärdighet bland dennes sociala nätverksvänner.
Som jag skrev tidigare. Vi har sett att ett erbjudande inte helt kan köpa en share, utan det hjälper istället till att trigga att dela något man vill ha på sin facebook wall.
29 oktober, 2012 kl. 15:38 #154580mephisto73DeltagareFast visst, kan själv lägga till kod i sin shop så är det relativt enkelt att lösa biten med rabattkoder också.
Det är mest en fråga om vad man vill lägga sin tid på, och hur mycket man värderar sin tid till.
30 oktober, 2012 kl. 12:23 #154618ShowmybuyDeltagareFullständig njutning att ta del av denna tråd och kul att så många är intresserade! Känner att koncepten blandas ihop ibland och vill ta tillfället att berätta vad Showmybuy bidrar med och varför social shopping och betalning med social currency är så smart för e-handlare.
Vi ser det som att alla individer har ett marknadsföringsvärde på de sociala medierna, precis som de har i riktiga livet. En väns smakråd om ett par jeans, eller en rekommendation om den bästa skruvdragaren är mycket värt. Både för vännen som tar emot rådet, och självklart för företaget som drar nytta av det. Dessutom är vi människor rätt nyfikna på vad våra vänner handlar. Men fram till nu har det inte gått att systematiskt dra nytta av det. Sociala medierna är som våra förlängda fikarum eller vardagsrum. Här diskuteras personliga intressen och personliga händelser, men även större sammanhang. Interaktionen är hög. Och traditionell marknadsföring har visat sig mindre effektiv här än på många andra ställen på nätet, sannolikt pga hög interaktion och känslan av en privatare sfär som gör en mindre mottaglig för reklam.
E-handlaren vill såklart synas, märkas och finnas till i den mest värdefulla platsen på nätet: I den personliga dialogen bland potentiella konsumenter. Konsumenten känner också ofta till sitt värde som marknadsföringskanal samtidigt som hon ej vill uppfattas som allt för säljande gentemot sina vänner.
Vi tror att det är många faktorer som spelar in när man delar något med sina vänner, speciellt när man rekommenderar en vara eller tjänst: Kan jag gå i god för den här butiken? Vill jag att mina vänner ska se vad jag har köpt? Men även: kan jag få något tillbaka för att jag gör butiken en tjänst?
Med Showmybuy köper e-handlaren alltså konsumenten som marknadsföringskanal och ger en ersättning i paritet med värdet på den ”reklamtjänsten”. Det är såklart upp till konsumenten att välja om han/hon vill visa köpet – där både ersättningen och konsumentens förhållande till butiken förmodligen spelar roll om Han/hon vill visa köpet eller ej. Men generellt, en vara/butik som man är nöjd med visar man såklart hellre upp.
Beträffande känslan av ”spammighet” tror vi också att det är en stor skillnad i att visa upp något som man faktiskt köpt, och rekommenderar, jämfört med att dela rena reklambudskap a la ”25 % rabatt just nu!!!”. Om posten känns ”spammig”, kommer även färre att klicka. Vår erfarenhet visar att folk gärna visar vad de har köpt, och även gärna vill se vad vänner har köpt, medan de inte uppmärksammar mer reklamiga budskap från sina vänner. Därför visar vår tjänst enbart genomförda köp och vi rekommenderar inte att butiken visar loggor eller bilder i inlägget.
Showmybuy erbjuder alltså följande:
1) En möjlighet för ehandlarens kunder att visa sina köp för sina vänner – inte bara på facebook, utan även i andra sociala medier. Och till skillnad från att bara dela med like knapp eller liknande kan kunden få något värdefullt tillbaka för det. Rabatter, give aways, bonuspoäng, fri frakt. Handlaren kan i kontrollpanelen välja mellan många attraktiva erbjudanden som kan skräddarsys till sina kunder.
2) E-handlaren får möjlighet att ställa motkrav på konsumenten. Ex: 10 vänner måste se vad du handlat för att belöningen till konsumenten skall betalas ut. På detta sätt går Showmybuy långt bortom gratiskuponger eftersom Showmybuy garanterar att konsumenten betalar sitt värde av affären innan premien betalas ut. Det blir i realiteten en handelsplats för social currency. Där både handlare och konsument blir vinnare.
3) Genom att bara låta konsumenter visa sina faktiska köp, och lägga ut en post utifrån vad han/hon själv tycker, så ges ett bra grundvärde till konsumentens vänner genom att säga ”Butiken som min vän handlade i är värd sitt pris”. På så sätt behöver inte konsumenten ”sälja” butiken till sina vänner utan tillfredsställer bara nyfikenheten i umgängeskretsen.
4) Sist, men inte minst, erbjuder Showmybuy, ett extremt lättanvänt och praktiskt verktyg, kontrollpanelen som du får tillgång till som inloggad butik med konto hos Showmybuy, för butikerna att göra snygga kampanjer allt efter säsong och belöningstyp, och givetvis så att erbjudandet till kunden stämmer perfekt in med butikens grafiska profil med färger, bilder, typsnitt etc.
Jag hoppas att vi inte gått över någon gräns för forumet med det här inlägget. Vi vill inte marknadsföra Showmybuy i det här inlägget, utan bara försöka svara på de många frågorna som har dykt upp i tråden om oss. Vi tycker att det är superkul att många är nyfikna på oss och på andra möjligheter att marknadsföra sig på nya sätt i sociala medier. Kontakta oss mer än gärna om ni vill veta mer eller fortsätta diskussionen privat. Vi hörs!
30 oktober, 2012 kl. 23:45 #154657Oscar TroedsonDeltagare@Showmybuy 54781 wrote:
Fullständig njutning att ta del av denna tråd och kul att så många är intresserade! Känner att koncepten blandas ihop ibland och vill ta tillfället att berätta vad Showmybuy bidrar med och varför social shopping och betalning med social currency är så smart för e-handlare.
Vi ser det som att alla individer har ett marknadsföringsvärde på de sociala medierna, precis som de har i riktiga livet. En väns smakråd om ett par jeans, eller en rekommendation om den bästa skruvdragaren är mycket värt. Både för vännen som tar emot rådet, och självklart för företaget som drar nytta av det. Dessutom är vi människor rätt nyfikna på vad våra vänner handlar. Men fram till nu har det inte gått att systematiskt dra nytta av det. Sociala medierna är som våra förlängda fikarum eller vardagsrum. Här diskuteras personliga intressen och personliga händelser, men även större sammanhang. Interaktionen är hög. Och traditionell marknadsföring har visat sig mindre effektiv här än på många andra ställen på nätet, sannolikt pga hög interaktion och känslan av en privatare sfär som gör en mindre mottaglig för reklam.
E-handlaren vill såklart synas, märkas och finnas till i den mest värdefulla platsen på nätet: I den personliga dialogen bland potentiella konsumenter. Konsumenten känner också ofta till sitt värde som marknadsföringskanal samtidigt som hon ej vill uppfattas som allt för säljande gentemot sina vänner.
Vi tror att det är många faktorer som spelar in när man delar något med sina vänner, speciellt när man rekommenderar en vara eller tjänst: Kan jag gå i god för den här butiken? Vill jag att mina vänner ska se vad jag har köpt? Men även: kan jag få något tillbaka för att jag gör butiken en tjänst?
Med Showmybuy köper e-handlaren alltså konsumenten som marknadsföringskanal och ger en ersättning i paritet med värdet på den ”reklamtjänsten”. Det är såklart upp till konsumenten att välja om han/hon vill visa köpet – där både ersättningen och konsumentens förhållande till butiken förmodligen spelar roll om Han/hon vill visa köpet eller ej. Men generellt, en vara/butik som man är nöjd med visar man såklart hellre upp.
Beträffande känslan av ”spammighet” tror vi också att det är en stor skillnad i att visa upp något som man faktiskt köpt, och rekommenderar, jämfört med att dela rena reklambudskap a la ”25 % rabatt just nu!!!”. Om posten känns ”spammig”, kommer även färre att klicka. Vår erfarenhet visar att folk gärna visar vad de har köpt, och även gärna vill se vad vänner har köpt, medan de inte uppmärksammar mer reklamiga budskap från sina vänner. Därför visar vår tjänst enbart genomförda köp och vi rekommenderar inte att butiken visar loggor eller bilder i inlägget.
Showmybuy erbjuder alltså följande:
1) En möjlighet för ehandlarens kunder att visa sina köp för sina vänner – inte bara på facebook, utan även i andra sociala medier. Och till skillnad från att bara dela med like knapp eller liknande kan kunden få något värdefullt tillbaka för det. Rabatter, give aways, bonuspoäng, fri frakt. Handlaren kan i kontrollpanelen välja mellan många attraktiva erbjudanden som kan skräddarsys till sina kunder.
2) E-handlaren får möjlighet att ställa motkrav på konsumenten. Ex: 10 vänner måste se vad du handlat för att belöningen till konsumenten skall betalas ut. På detta sätt går Showmybuy långt bortom gratiskuponger eftersom Showmybuy garanterar att konsumenten betalar sitt värde av affären innan premien betalas ut. Det blir i realiteten en handelsplats för social currency. Där både handlare och konsument blir vinnare.
3) Genom att bara låta konsumenter visa sina faktiska köp, och lägga ut en post utifrån vad han/hon själv tycker, så ges ett bra grundvärde till konsumentens vänner genom att säga ”Butiken som min vän handlade i är värd sitt pris”. På så sätt behöver inte konsumenten ”sälja” butiken till sina vänner utan tillfredsställer bara nyfikenheten i umgängeskretsen.
4) Sist, men inte minst, erbjuder Showmybuy, ett extremt lättanvänt och praktiskt verktyg, kontrollpanelen som du får tillgång till som inloggad butik med konto hos Showmybuy, för butikerna att göra snygga kampanjer allt efter säsong och belöningstyp, och givetvis så att erbjudandet till kunden stämmer perfekt in med butikens grafiska profil med färger, bilder, typsnitt etc.
Jag hoppas att vi inte gått över någon gräns för forumet med det här inlägget. Vi vill inte marknadsföra Showmybuy i det här inlägget, utan bara försöka svara på de många frågorna som har dykt upp i tråden om oss. Vi tycker att det är superkul att många är nyfikna på oss och på andra möjligheter att marknadsföra sig på nya sätt i sociala medier. Kontakta oss mer än gärna om ni vill veta mer eller fortsätta diskussionen privat. Vi hörs!
Tack, ett välkommet och sakligt inlägg!
31 oktober, 2012 kl. 08:26 #154662mephisto73Deltagare1 november, 2012 kl. 09:55 #154718ShowmybuyDeltagareShowmybuy tar betalt för klick från kundens nätverk som ser posten – klick som leder direkt till den publicerade produktens sida i e-handlarens butik. Priset är mycket konkurrenskraftigt jämfört med traditionella annonsplattformar, vare sig de är klickbaserade eller visningsbaserade. Givetvis blir varje klick billigare om man investerar i en större klickpott.
En stor skillnad vi kan se är att klicken är högkvalitativa, eftersom de i regel kommer från en attraktiv målgrupp – kundens nätverk – som dessutom ofta är nyfikna på vad kunden har köpt.
Trygghet: Vi har ett skydd så att man inte betalar för flera klick från samma person/ip-adress, samt även ett klicktak, dvs ett specificerat maxpris för en och samma post oavsett hur många som klickar. Alla besökare efter att klicktaket har uppnåtts är ”gratis” besökare. Inga negativa överraskningar.
Den exakta prislistan, som publiceras inom kort, kan man ta del av när man anmält sig som intressent, eller för en kostnadsfri testperiod – utan vidare krav.
Vi är alltid under utveckling, och överväger även andra kompletterande betalningsmodeller framöver, beroende på hur marknaden utvecklar sig.
Hoppas att det gav en bra bild. Välkommen att ta kontakt eller anmäl dig för mer info.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.