Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Showmybuy
- Detta ämne har 40 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av mephisto73.
-
FörfattareInlägg
-
22 oktober, 2012 kl. 14:31 #154275c4mediaDeltagare
@mephisto73 54397 wrote:
Vad jag förstått utgör de ett interface/koppling mellan ditt rewardsystem och sociala medier. D.v.s. om någon delar sitt köp på t.ex. facebook så spårar SMB detta och distribuerar exempelvis en rabattkod.
I alla fall är det så med feedvertiser.
precis, det är upp till ehandlaren att bestämma vad som ska hända. Vi byggde till en början enbart in stöd för fraktfritt.
23 oktober, 2012 kl. 08:23 #154336Katrin LundgrenDeltagare@c4media 54385 wrote:
Härligt… Hur ser du som leverantör på av att marknadsföra sig på det viset?
Hur menar du? Om jag skulle marknasföra mina tjänster, eller hur jag ser på att våra kunder vill marknadsföra sig så? förstår inte riktigt frågan
23 oktober, 2012 kl. 08:34 #154339c4mediaDeltagare@Kodmyran 54467 wrote:
Hur menar du? Om jag skulle marknasföra mina tjänster, eller hur jag ser på att våra kunder vill marknadsföra sig så? förstår inte riktigt frågan
Jag som var otydlig, det jag tänkte på var mer om hur du ser på denna typen av marknadsföring. Är detta något ni rekommenderar till era kunder?
23 oktober, 2012 kl. 08:55 #154340Katrin LundgrenDeltagareDå förstår jag.
Vi ser gärna att våra webshopskunder marknadsför sig på facebook genom den här typen av marknadsföring dvs att dela med sig av vad deras slutkunder köpt till sina vänner. Jag tror det är positivt, för alla gillar rekommendationer av sina vänner i stället för reklam. Det blir liksom mer relevant.
Men jag tror också att det finns en risk att facebook snart är sönderspammat med alla nya funktioner, exvis kan du ju nu marknadsföra dina inlägg som företag, ge erbjudanden osv. Frågan är hur tåliga användarna är om det blir för mkt. Men det är en annan diskussion.
Dock har jag svårt att se varför våra kunder ska betala showmybuy för att få använda facebooks script för delning (för de är dessa som används), när dessa är gratis för alla att använda. Vi lägger därför mer än gärna in FBscript till de kunder som vill ha det. På så sätt kan de göra nästan samma sak gratis i stället för att betala showmy buy för att göra det åt dem. MAO vi förespråkar en billigare lösning för våra kunder helt enkelt som ger samma effekt.
Jag har också pratat lite med säljarna på showmy buy och de kommer framöver att utveckla tjänsten säger de, så att man ska unna få mer data om köparna, och kanske se om det är en kund som ofta delar med sig redan när kunden kommer in i butiken för att på så sätt hitta ”bättre” kunder. När det är gjort kan det vara aktuellt att ompröva om vi ska lägga tid på showmybuy men tills det är gjort så väljer vi alltså att försöka hjälpa kunden att marknadsföra sig billigare.
23 oktober, 2012 kl. 09:36 #154342Joel BDeltagareVi på Prestaworks har faktiskt utvecklat en liknande funktion i modulform för PrestaShop. Precis som Kodmyran skriver, så skall man givetvis inte behöva betala en mellanhand för att utnyttja funktionaliteten som Facebook erbjuder kostnadsfritt.
Funktionen utvecklades främst för en av våra egna butiker, där kunder kan dela sitt köp efter lagd beställning.
I helhet fungerar funktionen enligt följande:
Kunden får en möjlighet att dela sin beställning med sina vänner på Facebook via ett knapptryck efter beställningen. Om kunden vill dela den via sitt statusflöde, räcker det med ett enkelt Gilla-tryck eller om kunden istället vill dela sitt köp till en specifik vän, kan denne trycka på Skicka-knappen för att skriva ett meddelande direkt till en person.
Det finurliga med vår funktion, är att kunden som rekommenderar sitt köp med sina vänner, får en provision (rabattkod) för varje vän som handlar via hennes länk. Vi skapar nämligen en cookie för de som klickar på kundens rekommendation via Facebook.
Som ni säkert förstår, är detta en fantastisk pyramid som kan ge en härlig boost.
Min poäng är att detta går att utveckla på egen hand, utan att behöva betala en förmögenhet till mellanhänder.
Simma lugnt!
23 oktober, 2012 kl. 10:03 #154344MagentoDeltagare@Kodmyran 54473 wrote:
Men jag tror också att det finns en risk att facebook snart är sönderspammat med alla nya funktioner, exvis kan du ju nu marknadsföra dina inlägg som företag, ge erbjudanden osv. Frågan är hur tåliga användarna är om det blir för mkt. Men det är en annan diskussion.
Trots att det är en annan diskussion så är det oerhört intressant att diskutera . Facebook har ju helt klart ett bäst före datum vad beträffar sharing. Sharing är ju något som i stort sett alla e-handlare vill prata om. Facebookflödet ser ju redan idag ut som en annonstavla. Lösningen är ju att Facebook börjar med någon avancerad typ av filtrering men då spricker ju alltihop med sharingen .
26 oktober, 2012 kl. 08:46 #154461Oscar TroedsonDeltagareFunktionaliteten är sekundär. Det här handlar om en mycket välpaketerad helhetslösning som är både enkel, snygg och effektiv. Priserna är mycket konkurrenskraftiga. Är ni intresserade så kolla in deras demostore eller ring dem för en ordentlig genomgång av tjänsten (blir lite väl enkelspårigt när inläggen uteslutande kommer från teknikleverantörer med egenintresse )
Mvh,
Oscar Troedson26 oktober, 2012 kl. 10:16 #154463Katrin LundgrenDeltagare@sabio 54611 wrote:
Funktionaliteten är sekundär. Det här handlar om en mycket välpaketerad helhetslösning som är både enkel, snygg och effektiv. Priserna är mycket konkurrenskraftiga. Är ni intresserade så kolla in deras demostore eller ring dem för en ordentlig genomgång av tjänsten (blir lite väl enkelspårigt när inläggen uteslutande kommer från teknikleverantörer med egenintresse )
Mvh,
Oscar TroedsonDet var det dummaste jag hört på länge. Funktionaliteten är sekundär????? det är väl ändå den kunderna till showmybuy köper eller hur???? Jag tror knappast man köper för att paketet är snyggt eller att priset är bra om man inte vill ha själva funktionaliteten???
26 oktober, 2012 kl. 10:24 #154464Oscar TroedsonDeltagare@Kodmyran 54613 wrote:
Det var det dummaste jag hört på länge. Funktionaliteten är sekundär????? det är väl ändå den kunderna till showmybuy köper eller hur???? Jag tror knappast man köper för att paketet är snyggt eller att priset är bra om man inte vill ha själva funktionaliteten???
Du missförstår mig, funktionalitet är ett krav (det finns där och måste finnas där). Alla kan funktionalitet. Alla kan däremot inte sälja och paketera det på ett snyggt sätt. Sonys ingenjörer är lika duktiga som Apples, ändå säljer Apple betydligt fler telefoner. Detta är vad jag är ute efter
26 oktober, 2012 kl. 10:37 #154465Katrin LundgrenDeltagareså mao går du in här och försöker sälja showmybuy för att det är snyggt förpackat???????? så tolkar jag ditt inlägg men det kanske är en feltolkning? Jag hoppas det innerligt för vi ser rätt illa på egenreklam här.
Jag tycker att de som vill självklart ska kika på tjänsten men bör vara medvetna om att samma sak går att göra gratis bara men vet vilken funktionalitet man vill ha, och det OAVSETT plattform hävdar jag, eftersom det är script som läggs in i designen något du alltså bör kunna gör i ALLA plattformar med vanliga FB script.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.