Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › SEO – vilken hyrd plattform hittas bevisligen?
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 8 månader sedan av MartinSchanko.
-
FörfattareInlägg
-
7 mars, 2015 kl. 14:48 #102536SofeDeltagare
Hej!
Vi är nya inom virtuell handel, men har sålt i stora butikskedjor fysiskt och gjort det bra. Ledsnat på att gå i ledband och vill istället driva eget. Vi är nu ute efter en B2C-butik utifrån en färdig mall, där vi vill sälja samma prylar som tidigare (Kläder och skor). Googlade och läste om alla plattformar man kan hyra/köpa ute på marknaden och fastnade för Textalk. Deras mellanklasspaket lät i våra öron närmast det vi trodde oss kunna ha råd med i dagsläget. Dibs/PayPal/Payson är förmodligen de enda betalningsalternativen vi har råd med i början. Textalk såg ut att ha många funktioner inkluderade, de såg ut att ligga i framkant med sin responsiva butik och hade allt till ett relativt bra pris.
Då vi varken är webbdesigners, front end developers, kan HTML, CSS eller ens kan fixa ”drag-och-släpp-momenten” så det blir supersnyggt och maximalt tilltalande, lyssnade vi med Textalks designers om de skulle kunna bygga en färdig butik åt oss (förutom produktbilder och artikelnr och liknande som vi själva tänkte fixa). Bestämde oss för dem, men innan vi skulle skriva kontraktet kom vi på att vi läst att man ska kontakta plattformens användare för att kolla med dem om allting flyter som det ska. Där brast det.
Textalks argument lät självklart suveränt när vi tog del av deras produktbeskrivning, men deras egna kunder uppgav att Google inte hittar dem. Sökoptimeringen verkade alltså inte fungera, trots att butiksanvändarna följer alla rekommendationer med ”unikt” utformade, detaljerade och beskrivande texter osv.
Vad tror ni, ligger felet hos butiksanvändarna eller hos Textalk? Är detta problem vanligt? Måste man välja mellan pest eller kolera, om man behöver en nätbutik, men inte har ett fett bankkonto?
Vår tanke var först en responsiv butik, en väldigt simpel väg till kassa och avslut, men eftersom vi inget kan om nätbutikers komplexitet, kodning, drift och prestanda, så vet vi inte om en responsiv webbshop fungerar ihop med en massa andra funktioner, eller om man då måste begränsa sig, tänka om, minimera utbudet prylar och funktioner i shopen. Är det två helt skilda typer av butiker vi talar om – responsiv och icke responsiv?
(Vet inte exakt vad som krävs av funktioner, för att få en billigare variant av nätbutik att fungera med största möjliga perfektion, men vi listar våra behov nedan.)Vi vill arbeta ifrån en plattform där leverantören har lastbalansering på webbservrar, underhåller och uppdaterar design och utsnitt och erbjuder adekvat support. En anständig prisnivå är en förutsättning för uppstart. Viktigt även med stabilitet, kundsäkerhet, snabbhet, etc och sökoptimering som bevisligen fungerar. (Naturligtvis införstådd i att användaren måste sköta sin del av avtalet och ta eget ansvar.)
Utöver kundvagn, produktpresentationer och inspirationsbilder, behöver våra kunder även kunna sortera produkter efter storlek, nyheter, pris – stigande kontra fallande och även efter färg. Kunderna behöver kunna syna produkterna i flera steg, minimum ifrån två olika håll, liksom förstorade eller inzoomade.
”Finns i lager”, ”resterande antal kvar” ska det finnas stöd för . ”Wish list”, så kunden kan välja produkter ena dagen, backa ut och komma tillbaka och klicka på ”köp” dagen efter, känns viktigt för oss. Kunden kanske kikar runt och bestämmer sig för någon vara, men måste invänta löning.
Rabatter och kampanjer, bör kunna särbehandlas och skötas per automatik. ”Relaterade produkter” eller ”produkter som kanske även de intresserar” är en önskvärd funktion, efter det att kunden bestämt sig för en specifik produkt.
Antalet produkter som ska kunna presenteras inledningsvis, blir ca 700-800 st, men plats, utrymme och möjlighet att expandera bör finnas redan från start. Så snart ekonomin håller vill vi utöka och behöver därför en e-handelslösning vi kan växa i.
Stöd mot bokföringsprogram, betalväxel och liknande måste finnas redan inledningsvis, men det räknas väl som en självklarhet idag.
Kunderna ska få tre betalalternativ: betalkort, direkt (internetbank) eller via e-faktura.Implementation/kompatibilitet mot olika viktiga mer avancerade moduler, vilka man kommer att behöva koppla upp sig mot i takt med att företaget växer är önskvärt. Behöver kunna kolla trafik/statistik.
Tänker även försöka jobba mot global försäljning om gissningsvis ett år, så stöd för minst fyra olika språk vore bra, liksom valutaomvandlare, etc.
Ni i forumet som kan branschen, vilka olika e-handelsalternativ tror ni bäst motsvarar våra krav?
Grymt tacksamma för er support!7 mars, 2015 kl. 21:14 #177729DanDeltagareAlla de funktionerna är väl ganska standard. Testa fler demobutiker är mitt tips.
Men i slutändan så är varje dag ni drar ut på tiden en missad försäljningsdag. En plattform kan vara perfekt, men utan ordrar är den meningslös. Det viktigaste är att se om er ide håller först och säljer något. Plattformen är aldrig flaskhalsen för att testa om man har en bra ehabdelside.
Allt inom ehandel som inte handlar om att sälja är detaljer. Ni hittar aldrig en perfekt plattform som håller för er i all framtid ändå utifrån de behov ni har idag.
9 mars, 2015 kl. 12:49 #177743mikaelbredbergDeltagareHej Sofe,
Textalk Webshop är som de allra flesta e-handelsplattformar fullt anpassad för att ge dig de allra bästa förutsättningarna för att öka dina chanser att bli sökbar via sökmotorer. Det finns många kundexempel som bevisar detta.
Det finns många faktorer som spelar in varför man har svårt att nå topplaceringar. Den mest uppenbara faktorn är konkurrenssituationen i din nisch. Ju fler aktörer som säljer samma varor / tjänster desto tuffare blir det att positionera sig högt. Speciellt om du tampas mot företag som funnits en längre tid på ”nätet” och som samtidigt har ekonomisk styrka att investera i expertishjälp.
Mitt tips till dig är att lära dig så mycket som möjligt om sökmotoroptimering. Ju mer du kan desto bättre rustad är du. Det är inte heller helt fel att i din framtida yrkeskarriär ha erfarenhet från skarpa case vilket många företag värderar högt.
/ Mikael, Textalk.
16 mars, 2015 kl. 11:21 #177815MartinSchankoDeltagareMitt tips är att först läsa på vad som krävs för att google ska hitta sidorna, tycka om det den crawlar och därefter analysera demobutikens kod. Är det byggt på Ajax rätt igenom? Inte bra, då kommer google inte kunna följa länkarna.
Vidare Testa att Googla Webshop + SEO och så vidare.
/ Martin
Veckans erbjudanden | Brygget -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.