Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › SEO – Vem ska man ta hjälp av?
- Detta ämne har 44 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av Robert Nyman.
-
FörfattareInlägg
-
17 januari, 2012 kl. 21:55 #134431hakedqDeltagare
@mickevvs 32493 wrote:
Jajja är ett bra alternativ, Men det man bör veta om just sådana aktörer är att dom jobbar med s.k. länkfarmar. Alltså dom har många tusentals sidor som dom sammarbetar med och lägger upp kunders länkar där.
I och för sig är detta en snabb lösning. Men det är inte naturliga länkar därmed strider det mot googles riktlinjer och när du sedan en dag inte vill vara kvar längre så kommer du med störst sannolikhet att falla i serpen som ett betongblock i havet. Dom tar alltså bort allt vad som kan refereras i länkar till din sida.
Ska du lägga pengar på SEO tycker jag du ska gå till ett proffs som jobbar aktivt med on-page och off-page på naturlig väg och inte automatiserade program.
Finns det egentligen någon större SEO-aktör som inte jobbar så som du beskriver, alltså med någon form av länknätverk där kunders länkar hamnar?
Naturliga länkar ser jag som länkar som skapas på externa sajter utan att man själv är inblandad i processen. Det är nog både ofrånkomligt och oundvikligt att inte få ”onaturliga” länkar när man köper SEO. Sen finns det ju gradskillnader, att få en ”onaturlig” länk från en relevant blogg med hög auktoritet är bra, en länk från en automatiserad spam-kommentar är synnerligen dåligt.
17 januari, 2012 kl. 22:00 #134433Christoffer TyreforsDeltagare@hakedq 32559 wrote:
Finns det egentligen någon större SEO-aktör som inte jobbar så som du beskriver, alltså med någon form av länknätverk där kunders länkar hamnar?
bebetteronline.
18 januari, 2012 kl. 01:05 #134444hakedqDeltagare@debaser 32561 wrote:
bebetteronline.
”(…) I vissa branscher där konkurrensen är högre – eller när man vill uppnå resultat snabbare kan det dock krävas starkare länkar än vad man kan uppbringa genom att manuellt bygga långsiktigt bestående länkkraft. För dessa situationer kan vi erbjuda er möjligheten att hyra länkkraft till er webbplats, detta gör vi genom vårt breda kontaktnät inom hemsides- och sökmotoroptimeringsvärlden.”
http://www.bebetteronline.se/tjanster/sokmotoroptimering/hyra-lankar
18 januari, 2012 kl. 08:16 #134454mickevvsDeltagare@hakedq 32559 wrote:
Finns det egentligen någon större SEO-aktör som inte jobbar så som du beskriver, alltså med någon form av länknätverk där kunders länkar hamnar?
Naturliga länkar ser jag som länkar som skapas på externa sajter utan att man själv är inblandad i processen. Det är nog både ofrånkomligt och oundvikligt att inte få ”onaturliga” länkar när man köper SEO. Sen finns det ju gradskillnader, att få en ”onaturlig” länk från en relevant blogg med hög auktoritet är bra, en länk från en automatiserad spam-kommentar är synnerligen dåligt.
Så som jag ser det så är onaturliga länkar (oavsett relevans) automatiserat med en form av program. Naturliga länkar ser jag att man lägger upp länk efter nisch, relevans och tanke på kund. naturliga länkar är också att du lägger upp länkar kontinuerligt och inte ”spammar” upp dom hela tiden och få tonvis med skräplänkar.
Bebetteronline jobbar med ett stort länknätverk men lägger upp sina länkar manuellt och jobbar ständigt med att få relevanta ”do-follow” länkar för rätt kund och nisch.
Medans Jajja har ett program som lägger upp länkar efter hur mycket man betalar för position och ord, Alltså ingen som helst tanke på nisch, kund eller relevans. Och många gånger blir det ”no-follow” länkar.
En ”no-follow” länk ger ju i alla fall lite länkjuice än inget alls.
Personligen tycker jag att man ska köra sitt eget race och ta in så mycket information man kan, Eller faktiskt hyra in en SEO-expert som sköter allt själv. På det viset har du mer kontroll över det hela.
18 januari, 2012 kl. 22:56 #134530hakedqDeltagare@mickevvs 32583 wrote:
Så som jag ser det så är onaturliga länkar (oavsett relevans) automatiserat med en form av program. Naturliga länkar ser jag att man lägger upp länk efter nisch, relevans och tanke på kund. naturliga länkar är också att du lägger upp länkar kontinuerligt och inte ”spammar” upp dom hela tiden och få tonvis med skräplänkar.
Bebetteronline jobbar med ett stort länknätverk men lägger upp sina länkar manuellt och jobbar ständigt med att få relevanta ”do-follow” länkar för rätt kund och nisch.
Medans Jajja har ett program som lägger upp länkar efter hur mycket man betalar för position och ord, Alltså ingen som helst tanke på nisch, kund eller relevans. Och många gånger blir det ”no-follow” länkar.
En ”no-follow” länk ger ju i alla fall lite länkjuice än inget alls.
Personligen tycker jag att man ska köra sitt eget race och ta in så mycket information man kan, Eller faktiskt hyra in en SEO-expert som sköter allt själv. På det viset har du mer kontroll över det hela.
Jag håller i det stora hela med om vad du säger, manuellt länkbygge är mycket bättre än automatiserat. Terminologin håller jag dock inte med om, en naturlig länk är en länk som uppstår utan din aktiva inblandning: ”Natural links to your site develop as part of the dynamic nature of the web when other sites find your content valuable and think it would be helpful for their visitors”
Google-friendly sites – Webmaster Tools Help
Det kanske är relevanta länkar du tänker på?Sen har väl inte Jajja något direkt intresse av att ge sina kunder nofollow-länkar om de tar betalt efter uppnådda positioner..
19 januari, 2012 kl. 12:25 #134563Robert NymanDeltagareEn väldigt nyttig och intressant tråd. Det är bra att det förs diskusison kring sökoptimering, prismodeller och länkar.
Jag jobbar i Jajjas ehandelsgrupp och vi jobbar just med den modell som nämndes av ChrisC.Men vi på Jajja har två olika affärsmodeller för våra kunder. En där du betalar för topp-10 placeringar på utvalda sökord. Denna modell har vi kört sedan 2007. Den minimerar affärsrisken för dig som kund eftersom du som kund betalar oss när vi åstadkommer resultat och du börjar tjäna pengar, med rätt kunskap om sin målgrupp är det en ren investering med mer eller mindre direkt avkastning.
Den andra modellen vi har är utformad med ehandlare i åtanke, d.v.s. den modell som ChrisC nämnde. Den innebär att vi sökoptimerar kunden för alla de sökord som är relevanta ur en försäljningssynpunkt och får en provison för varje ny försäljning, kund eller annat mätbart avslut.
Visst är det bra med en massa topplaceringar på Google men om dessa placeringar inte leder till försäljning kommer vi inte hitta ett långsiktigt samarbete med någon ehandlare.
Oavsett modell så är det ett prestationsbaserat upplägg vilket vi tycker är rättvisst för våra kunder. I slutändan är det ändå resultatet som kommer att avgöra om vår kund är nöjd eller inte.
Jag skulle även vilja bemöta mickevvs som skriver:
@mickevvs 32583 wrote:
Medans Jajja har ett program som lägger upp länkar efter hur mycket man betalar för position och ord, Alltså ingen som helst tanke på nisch, kund eller relevans. Och många gånger blir det ”no-follow” länkar.
Vi jobbar inte med automatiserade program utan har skribenter som skriver riktiga inlägg på relevanta bloggar. Precis som det har nämnts i tråden så är relevans viktigt och det vore dumt av oss att slösa länkresurser och blint skjuta länkar mot våra kunder. Med det sagt så är det väldigt onaturligt att enbart få superrelevanta länkar med exakt rätt länktext och ”dofollow”. Med tanke på att vi jobbar prestationsbaserat med våra kunder så måste vi se till att det vi gör faktiskt fungerar.
Med vänlig hälsning/ Robert
19 januari, 2012 kl. 12:45 #134566mickevvsDeltagare@Robert Nyman 32699 wrote:
En väldigt nyttig och intressant tråd. Det är bra att det förs diskusison kring sökoptimering, prismodeller och länkar.
Jag jobbar i Jajjas ehandelsgrupp och vi jobbar just med den modell som nämndes av ChrisC.Men vi på Jajja har två olika affärsmodeller för våra kunder. En där du betalar för topp-10 placeringar på utvalda sökord. Denna modell har vi kört sedan 2007. Den minimerar affärsrisken för dig som kund eftersom du som kund betalar oss när vi åstadkommer resultat och du börjar tjäna pengar, med rätt kunskap om sin målgrupp är det en ren investering med mer eller mindre direkt avkastning.
Den andra modellen vi har är utformad med ehandlare i åtanke, d.v.s. den modell som ChrisC nämnde. Den innebär att vi sökoptimerar kunden för alla de sökord som är relevanta ur en försäljningssynpunkt och får en provison för varje ny försäljning, kund eller annat mätbart avslut.
Visst är det bra med en massa topplaceringar på Google men om dessa placeringar inte leder till försäljning kommer vi inte hitta ett långsiktigt samarbete med någon ehandlare.
Oavsett modell så är det ett prestationsbaserat upplägg vilket vi tycker är rättvisst för våra kunder. I slutändan är det ändå resultatet som kommer att avgöra om vår kund är nöjd eller inte.
Jag skulle även vilja bemöta mickevvs som skriver:
Vi jobbar inte med automatiserade program utan har skribenter som skriver riktiga inlägg på relevanta bloggar. Precis som det har nämnts i tråden så är relevans viktigt och det vore dumt av oss att slösa länkresurser och blint skjuta länkar mot våra kunder. Med det sagt så är det väldigt onaturligt att enbart få superrelevanta länkar med exakt rätt länktext och ”dofollow”. Med tanke på att vi jobbar prestationsbaserat med våra kunder så måste vi se till att det vi gör faktiskt fungerar.
Med vänlig hälsning/ Robert
Hur är det med uppföljning av era länkar då? jag menar, Om ni får en kund som vill veta vart länkarna ligger, vilken PR bloggen / sidan har, Och men inte minst vilken nisch den här bloggen / sidan har? ger ni ut den sortens information? Är lite nyfiken, För jag har faktiskt inte sett någonstans att man får den typen av information av er (jag kan dock ha missat detta).
Och som jag också skrev innan, Är det inte så att om man väljer att inte ha kvar er om man varit kund sedan tidigare så försvinner hela rasket och man sitter där på plankan med en rating på 60+ istället för topp 5 om man fortfarande valt er som aktör?
Gött att ni inte använder någon form av automatiserade program för länkning. Men hur är det med bloggarna som ni startar? hur får dom in länkarna? Samma sak där kanske.
Jag respekterar ert arbete och hur ni får upp era kunder i serpen, Men är dock tveksam till att det kommer hålla sig den dagen då kunden väljer att stå på egna ben. Då är man ganska sårbar. I synnerhet inom e-handeln. Desutom har ni ett bra rykte om att få upp kunder till topp-placeringar och därefter ta betalt för det.
23 januari, 2012 kl. 08:49 #134845Robert NymanDeltagareJo vi brukar redovisa våra länkar till kunderna där de efterfrågar det. Det är inte länkarna vi vill fokusera på i ett samarbete, utan resultatet. Ofta kan det bli långa diskusisoner kring enskilda länkar och hur bra dessa är. Eftersom vi kör prestationsbaserade modeller är det inte länkarna de köper, utan resultatet.
Sedan att man tappar placeringar när vi inte längre har ett samarbete är ganska naturligt med tanke på tjänstens utformning. Inget resultat är permanent. Det är en ständig konkurrens på Google och om en kund inte vill jobba med oss så kommer vi sluta länka och kunden slutligen tappa.
Dock så sjunker man inte som en sten när man säger upp. Vi bygger successivt upp värde mot domänen och precis som det tar en stund innan sökoptimering ger effekt så tar det en stund innan man börjar tappa placeringar.23 januari, 2012 kl. 08:52 #134831Anton ADeltagareJag lånar tråden lite!
Spelar det någon roll om SEO-arbetet och länkningen sker på Svenska eller Engelska? Funderar nämligen på att anställa en utländsk seo-expert.23 januari, 2012 kl. 12:05 #134856mickevvsDeltagare@skinza.se 33011 wrote:
Jag lånar tråden lite!
Spelar det någon roll om SEO-arbetet och länkningen sker på Svenska eller Engelska? Funderar nämligen på att anställa en utländsk seo-expert.vad jag vet så om du ska satsa på den svenska marknaden bör du optimera för svenska sidor = svenska länkar. Annars om denne seo-expert. Är van vid även svensk seo så bör det fungera.
Rober Nyman:
Jo vi brukar redovisa våra länkar till kunderna där de efterfrågar det. Det är inte länkarna vi vill fokusera på i ett samarbete, utan resultatet. Ofta kan det bli långa diskusisoner kring enskilda länkar och hur bra dessa är. Eftersom vi kör prestationsbaserade modeller är det inte länkarna de köper, utan resultatet.
Sedan att man tappar placeringar när vi inte längre har ett samarbete är ganska naturligt med tanke på tjänstens utformning. Inget resultat är permanent. Det är en ständig konkurrens på Google och om en kund inte vill jobba med oss så kommer vi sluta länka och kunden slutligen tappa.
Dock så sjunker man inte som en sten när man säger upp. Vi bygger successivt upp värde mot domänen och precis som det tar en stund innan sökoptimering ger effekt så tar det en stund innan man börjar tappa placeringar.Men du kan väl ändå hålla med om att länk-kraften ger mer om man har mer relevanta länkar.
Citerar Robert Nyman:
Vi jobbar inte med automatiserade program utan har skribenter som skriver riktiga inlägg på relevanta bloggar
Och skulle ni nu inte fokusera på länkningen utan bara resultat så ser jag inget mer än att den sistnämnda citeringen inte stämmer. Jo visst tar det ett tag innan man sjunker i serpen. Låt oss säga att en mindre kunnig kund (som jag antar ni har ett par stycken av) bestämmer sig för att inte ha ett samarbete längre och som då sjunker i serpen hela tiden. Hur kan denna f.d. kund repa sig om ni inte informerar om riskerna innan eller under samarbetet utan bara gör detta vid förfrågan som du själv säger? Jag tycker att är man osäker borde man i alla fall bli informerad om riskerna vid ev avhopp, Speciellt från experter som jobbar med SEO på heltid som då bl.a. ni på jajja, bebetteronline etc etc.
Jag är inte ute efter att såga er på Jajja, Ni är mycket duktigare än vad jag är och har oerhört mycket mer erfarenheter än många andra inom SEO branschen. Men jag står mycket för kund-ansvaret, Som du också antagligen vet så är SEO en mycket stor del för en hemsida och inte minst e-handel, Och det finns många många SEO-personer som bluffar och bara gör pannkaka av allting. Genom denna tråden kan kanske fler o-kunniga inom SEO få mer inblick av det hela och då också göra smartare och säkrare val
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.