Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › SEO – Vem ska man ta hjälp av?
- Detta ämne har 44 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 10 månader sedan av Robert Nyman.
-
FörfattareInlägg
-
15 januari, 2012 kl. 13:58 #134228ducedoDeltagare
@Magnus Bråth 32326 wrote:
Verkligen inte, det stora och i princip enda konverterande ordet i branschen är Sökmotoroptimering, det är där man syns om man vet vad man gör.
Sedan kan man naturligtvis även diskutera om det är så meningsfullt att lägga tid och energi på att försöka slå sig in där och samtidigt ”avslöja” hur man bygger länkar. Finns både fördelar och nackdelar.
16 januari, 2012 kl. 09:30 #134258DannyDeltagareFörst och främst, tack för all input! Jag har nu kontakt med två av företagen nämnda i tråden, sen får vi se var det leder. Återkommer med mer info senare om intresse finns (dvs. om vi nu bestämmer oss för att köra vidare med någon av dem…)
16 januari, 2012 kl. 12:40 #134274mickevvsDeltagare@Danny 32017 wrote:
Nu när julhandeln och dess efterskalv börjat lägga sig så är det dags att ta tag i det övriga arbetet i vår butik. På schemat står SEO, vilket för mig fortfarande är rätt outforskat men däremot tror jag mig ha förstått hur viktigt det är. Vi har hittills enbart använt oss av delar av de SEO-inställningar och möjligheter som finns inbygga i Nordisk E-handels adminsystem men jag förstår ju självklart att det finns mycket annat att göra..
Tanken är att söka hjälp från någon eller något företag angående SEO-förbättringar för vår butik (självklart är jag redo att jobba mycket själv, bara någon pekar mig i rätt riktning). Har börjat plocka in lite offerter men redan här verkar de finnas många vägar att gå; det finns on-page-analyser för 10,000-25,000kr, enbart sökordspushning, inlänksköp, osv. Blir inte riktigt klok på allt och tänkte därför be om lite input om var en bra start kan ligga…
Vad har ni tagit in för extern SEO-hjälp och vad anser ni har fungerat bäst? Andra tips och erfarenheter inom området mottages gärna..
Tack på förhand!
Detta med SEO har jag pysslat med rejält mycket med på jobbet. Det viktigaste att tänka på är inte mängden sökord du väljer utan hur du länkar dom så du får den mängd besökare du vill ha. Tänk inte köp, Utan tänk besökare och relevanta sökord.
Söker en person på ett sökord som är väldigt relevant refererat till din sida så är konverteringen till ett avslutat köp väldigt hög, Speciellt om du kan förse besökaren med det han/hon vill ha (Även om just du kanske inte är den billigaste).
Det jag menar är att On-page optimeringen innebär en massa ”content” = text som är säljande och relevant. För ju mer relevant och naturligt det ser ut, Desto mer lär sökmotorerna gilla det. Inte minst google.
Sen har du en massa om inlänkar, meta-taggar, sociala medier m.m. Tycker du det är kul med SEO så kan du göra nästan allt själv. Leta efter information, Ring webbyråer och diverse affiliate företag om tips och råd.
Ett par sidor jag starkt rekommenderar är:
seo-forum.se
sokmotorkonsult.se
http://kaugesaar.se/sokmotoroptimering/lankbygge/och inte minst:
Google webmaster tools
Google analytics
Google keyword toolHoppas detta hjälpte dig lite på traven, Annars får du skicka PM.
16 januari, 2012 kl. 16:05 #134298Per NilssonDeltagare@Magnus Bråth 32326 wrote:
Verkligen inte, det stora och i princip enda konverterande ordet i branschen är Sökmotoroptimering, det är där man syns om man vet vad man gör.
Lite fler ord lär ni väl mätas på?
Hur mäter ni konvertering i er bransch förresten?
Jag vill inte på något sätt påstå att ni är dåliga Magnus, jag har läst dina inlägg och jag har stor tillit till dig och er på Pineberry. Den dagen jag behöver seo-hjälp själv kommer jag troligtvis att anlita just er.
Ville bara klargöra detta så att man inte kliver på några tår
16 januari, 2012 kl. 19:43 #134314Ms. ThereseDeltagare@Parvelito 32024 wrote:
Om man inte är helt tappad bakom en vagn så brukar man kunna göra mycket arbete själv med sin egen sida.
På http://www.pineberry.com/ finns ett bra analysverktyg som är gratis och som berättar vad du behöver göra med din sida. Ge dig inte förrän du har 100/100. Att pyssla med sin egen sida är ganska ofarligt, det är svårt att hamna i Googles frysbox beroende på sådant.
När du har gjort det, och inväntat resultatet av ditt arbete under någon månad så är det bättre att ta ställning till vad som behöver göras då.
Tusen tack för tips av länk. Nu ska här arbetas:)
17 januari, 2012 kl. 10:14 #134369ChrisCDeltagareJag noterade att Jajja har en kampanj där de erbjuder SEO tjänster med provision på hur bra resultat de skapar. Med andra ord så tar de en procent på alla avslut de genererar. Det innefattade dock en månadskostnad på runt 3-4k SEK. Finns det någon aktör som har samma provisionsbaserade upplägg? Kanske utan månadskostnad?
17 januari, 2012 kl. 10:25 #134371HakanBrakanDeltagareHär är några punkter jag försöker följa.
– Använda
–
effektivt
– Användaeffektivt.
– Url-rewrite (http://www.butik.se/inredning/lamino istället för http://www.butik.se/page.php?cat=inr…product=lamino).
– alt taggar på bilder.
– länkar istället för massa javascript.
– bra meta description och keywords (unika/produkt/sida).
– xml-sitemap (dynamiskt genererad)
– bra robots.txt
– förtydliga viktiga ord på sidan med eller .
– undviker frames och iframes.
– lägga viktig content högt upp på sidorna
– få bra betyg i google page speed (firefox plugin)
– korrekt w3c validerad html, css och js.
– genomarbetad användning av ajax.Följer men dessa enkla regler och några till så brukar resultatet falla väl ut.
17 januari, 2012 kl. 10:50 #134372mickevvsDeltagare@ChrisC 32490 wrote:
Jag noterade att Jajja har en kampanj där de erbjuder SEO tjänster med provision på hur bra resultat de skapar. Med andra ord så tar de en procent på alla avslut de genererar. Det innefattade dock en månadskostnad på runt 3-4k SEK. Finns det någon aktör som har samma provisionsbaserade upplägg? Kanske utan månadskostnad?
Jajja är ett bra alternativ, Men det man bör veta om just sådana aktörer är att dom jobbar med s.k. länkfarmar. Alltså dom har många tusentals sidor som dom sammarbetar med och lägger upp kunders länkar där.
I och för sig är detta en snabb lösning. Men det är inte naturliga länkar därmed strider det mot googles riktlinjer och när du sedan en dag inte vill vara kvar längre så kommer du med störst sannolikhet att falla i serpen som ett betongblock i havet. Dom tar alltså bort allt vad som kan refereras i länkar till din sida.
Ska du lägga pengar på SEO tycker jag du ska gå till ett proffs som jobbar aktivt med on-page och off-page på naturlig väg och inte automatiserade program.
17 januari, 2012 kl. 10:52 #134373ParvelitoDeltagare@ChrisC 32490 wrote:
Jag noterade att Jajja har en kampanj där de erbjuder SEO tjänster med provision på hur bra resultat de skapar. Med andra ord så tar de en procent på alla avslut de genererar. Det innefattade dock en månadskostnad på runt 3-4k SEK. Finns det någon aktör som har samma provisionsbaserade upplägg? Kanske utan månadskostnad?
En sådan provisionsmodell är riktigt kass att använda sig av om man inte gjort något SEO-arbete alls. Det är inte alltför mycket trolleri att i många branscher flytta en sida från plats 1000 till topp 10, säg 3-4 timmars arbete. Det betyder väldigt mycket för organisk söktrafik och att betala åtskilliga tusenlappar i månaden för det jobbet vet jag inte riktigt om någon har lust med.
Det riktigt tuffa jobbet är när man skall ta en sajt från plats 7-10 till en topp 3, men också då finns det bättre metoder att använda sig av än en hyrd ”boost”. Så fort man slutar betala åker man ju ned igen. Då är det bättre att hyra in kompetens att göra ett bra jobb som varar ”för evigt” (ehuru man säkert får jobba vidare själv för att behålla sin position).
17 januari, 2012 kl. 21:08 #134423DannyDeltagare@mickevvs 32383 wrote:
Detta med SEO har jag pysslat med rejält mycket med på jobbet. Det viktigaste att tänka på är inte mängden sökord du väljer utan hur du länkar dom så du får den mängd besökare du vill ha. Tänk inte köp, Utan tänk besökare och relevanta sökord.
Söker en person på ett sökord som är väldigt relevant refererat till din sida så är konverteringen till ett avslutat köp väldigt hög, Speciellt om du kan förse besökaren med det han/hon vill ha (Även om just du kanske inte är den billigaste).
Det jag menar är att On-page optimeringen innebär en massa ”content” = text som är säljande och relevant. För ju mer relevant och naturligt det ser ut, Desto mer lär sökmotorerna gilla det. Inte minst google.
Sen har du en massa om inlänkar, meta-taggar, sociala medier m.m. Tycker du det är kul med SEO så kan du göra nästan allt själv. Leta efter information, Ring webbyråer och diverse affiliate företag om tips och råd.
Ett par sidor jag starkt rekommenderar är:
seo-forum.se
sokmotorkonsult.se
http://kaugesaar.se/sokmotoroptimering/lankbygge/och inte minst:
Google webmaster tools
Google analytics
Google keyword toolHoppas detta hjälpte dig lite på traven, Annars får du skicka PM.
Tack! Synd bara att jag verkligen inte tycker att det är roligt med SEO. Det är inte omöjligt att jag hör av mig lite längre fram när jag kört fast igen
HåkanBråkan: Har sparat undan och skrivit ut checklistan! Mycket användbar!
Tack övriga också, känns som att det kommit fram väldigt mycket tips och trix som hjälpt både mig och många andra. Fortsätt gärna…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.