Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › SEO vänliga url:s
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 6 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
14 juni, 2009 kl. 12:47 #93916JoelDeltagare
Hej igen!
Jag sitter och funderar på vad som kan vara bäst när det gäller seo-vänliga-sökvägar. Jag har tittat på lite olika butiker och vad de kör för lösningar.
Jag har kommit fram till två förslag som jag väljer mellan:
Förslag 1: (ex: cdon.com & tretti.se)
http://www.minbutik.se/diskmaskiner/rostfria/ (listar alla produkter)
http://www.minbutik.se/diskmaskiner/rostfria/produktnamn (listar produkten)Föslag 2: (ex: roligaprylar.se)
http://www.minbutik.se/diskmaskiner/
http://www.minbutik.se/rostfria/
http://www.minbutik.se/produktnamn-produktid.htmlNackdelen med förslag 1 är att jag endast kan ha en produkt i en kategori, dvs om en produkt passar in under flera kategorier så blir det väl duplicatecontent om man hittar samma produkt under två olika url:er? t.ex:
http://www.minbutik.se/diskmaskiner/rostfria/produktnamn
http://www.minbutik.se/diskmaskiner/230V/produktnamnFördelen är att det är tydligt vart man är och vad man hittar där.
Nackdelen med förslag 2 är att jag måste ha med ”-produktid” eftersom jag kommer ha vissa produkter som heter likadant. Programmeringsmässigt så är det en aning enklare lösning dock.
Hur tänker ni? Är det viktigt att kunna ha en produkt i flera olika kategorier? Finns det någon för- eller nackdel att använda sig av .html eller ingen filändelse alls?
/Joel
14 juni, 2009 kl. 13:28 #106210Katrin LundgrenDeltagareHej
vi använder oss av förslag 2, varför?1) Du är otroligt begränsad att bara ha en produkt i en kategori
2) Meningen är att göra strukturen så platt som möjligt eftersom det tydligen ska vara bättre ur seosynpunkt.15 juni, 2009 kl. 13:47 #106234ducedoDeltagarePrecis som du själv skriver så är nackdelen att Google tolkar det som två sidor, om du lägger samma produkt i flera kategorier. Väljer du sedan att byta namn på en kategori, eller att helt enkelt flytta produkten så måste du även peka om din länk.
Själv kör jag på /kat/pro/ av den enkla anledningen att mina produkter endast passar i en kategori (märke) och jag får samtidigt med nyckelord i url:n.
@kodmyran: Hur menar du att det skulle vara bättre med platt struktur sett ur SEO? Jag har missat det och skulle gärna höra mer.15 juni, 2009 kl. 14:27 #106237Katrin LundgrenDeltagareDet pågår mycket diskussioner om hur de ska byggas, platt eller ej, men en av anledningarna jag fastnade för i alla seodiskussioner på bla SEO forum är att du vill ha sökordet så tidigt som möjligt i URL’en och i många butiker är oftast produkten sökordet.
Sedan hos oss så lägger du själv in de sökord du vill visa i urlen i form av alias för produkten precis som du vill i stället för att automatiskt få produktnamnet, och då kan du enkelt få med de sökord du vill tidigare.
exempelvis
På en produkt kan jag välja att köra med butikens inställning som då blir
ex http://www.swecat.com/katten-no1-klostrad-rundetorn-vit
eller så anväder jag ett alias för produkten så i stället för katten-no1-klostrad-rundetorn-vit döper jag den till klösträd och URlen blir då
http://www.swecat.com/klostradNär du besöker en kategori ser du naturligtvis i stället kategoriens namn eller det alias du valt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.