Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › SEO snabbguide
Etiketter: seo
- Detta ämne har 91 svar, 40 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 8 månader sedan av Dammtussen.
-
FörfattareInlägg
-
19 november, 2018 kl. 03:40 #185833teriffDeltagare
En av mina sidor ej rankar
Källkritik, bra! Helt sant! Hemsidan jag nu skyltar med syns varken på Google eller är särskilt snyggt optimerad.
Hemsidan är endast 13 dagar gammal. Och detta är också anledningen varför jag är så aktiv på Ehandel.se just nu.
Grunden är byggd och dags att kickstarta sidan och få in lite relevant trafik etc.
Se hur intresset ser ut för hjälp med dvs tjänster på plats i Kina. Framförallt se vad folk klickar på, var de stannar, vilka ord som är bäst. Sen efter det kör vi lite fine-tuning på SEOn och konverteringen , så att om någon månad rankar den på Ehandels bilder & produkt foto tillsammans med lite mix and match kombinationer mellan dessa.
Enormt nischad sida med liten konkurrens så kan vara lite slarvig , men hemsidan är i första stadiet just nu:pMen nej är inte ny med detta. Har hållit på med SEO och byggt och optimerat 40-50 butiker och hemsidor sedan 2008. Mest för att det är kul , så nått har man väll lärt sig
Vad är det du som du inte är med på vad jag menar?
Om det är orden som är nya för dig i steg 1-7 så Googla dessa.
Annars bryt ner stegen och gör en plan.
Får du fortfarande inte rätt på det eller om det är något koncept du inte är med på så skicka ett PM så ska kan vi gå in på det mer.Ordföljd spelar roll
Visst Google kör mix and match men använd den ordningen som du tror är bäst baserat på din research. Ordföljd spelar roll , det gör/kan göra skillnad speciellt om du är inne på ord med hög konkurrens.Dvs dessa är/kan vara olika
Kanel & äppel
Kanel och äppel
Äppel & kanel
Äppel och kanel
Äpple och Kanel
Äpple & kanel
äppel / kanel
Doftljus
Doftljus-Konkret:
Välj rätt ord / ordföljd för rätt sida.
Checka steg 1-7 med hur du kan göra länkar
Om någon annan har ytterligare tips på hur du kan få länkar och kunder så fyll på listan och du har och göra de närmaste taget20 november, 2018 kl. 02:44 #185837kaiserkarlDeltagare@teriff 92949 wrote:
En av mina sidor ej rankar
Källkritik, bra! Helt sant! Hemsidan jag nu skyltar med syns varken på Google eller är särskilt snyggt optimerad.
Hemsidan är endast 13 dagar gammal. Och detta är också anledningen varför jag är så aktiv på Ehandel.se just nu.
Grunden är byggd och dags att kickstarta sidan och få in lite relevant trafik etc.
Se hur intresset ser ut för hjälp med dvs tjänster på plats i Kina. Framförallt se vad folk klickar på, var de stannar, vilka ord som är bäst. Sen efter det kör vi lite fine-tuning på SEOn och konverteringen , så att om någon månad rankar den på Ehandels bilder & produkt foto tillsammans med lite mix and match kombinationer mellan dessa.
Enormt nischad sida med liten konkurrens så kan vara lite slarvig , men hemsidan är i första stadiet just nu:pMen nej är inte ny med detta. Har hållit på med SEO och byggt och optimerat 40-50 butiker och hemsidor sedan 2008. Mest för att det är kul , så nått har man väll lärt sig
Vad är det du som du inte är med på vad jag menar?
Om det är orden som är nya för dig i steg 1-7 så Googla dessa.
Annars bryt ner stegen och gör en plan.
Får du fortfarande inte rätt på det eller om det är något koncept du inte är med på så skicka ett PM så ska kan vi gå in på det mer.Ordföljd spelar roll
Visst Google kör mix and match men använd den ordningen som du tror är bäst baserat på din research. Ordföljd spelar roll , det gör/kan göra skillnad speciellt om du är inne på ord med hög konkurrens.Dvs dessa är/kan vara olika
Kanel & äppel
Kanel och äppel
Äppel & kanel
Äppel och kanel
Äpple och Kanel
Äpple & kanel
äppel / kanel
Doftljus
Doftljus-Konkret:
Välj rätt ord / ordföljd för rätt sida.
Checka steg 1-7 med hur du kan göra länkar
Om någon annan har ytterligare tips på hur du kan få länkar och kunder så fyll på listan och du har och göra de närmaste tagetAh, då är den ungefär lika gammal som min sida då…
Lurigt detta…får ju skriva lite skumt ibland just för att det ska passa med hur jag tänker att folk söker…men inte för konstigt förstås jag skriver ju för kunderna…har fixat och trixat lite nu och fått upp sidan till 97/100 de 3 poängen som fattas är att Pineberry påstår att ordet: doftljus äpple kanel inte finns med i alt-tagen, men det står exakt så!
Det brukar ju funka med denna alt-tag så jag vett fan vad det är och det stör mig! men det går ju sakta men säkert framåt i alla fall!Nej det var nog mest listan angående länkbygge som jag inte förstod så mycket av…
Jag skulle ju även vilja veta hur man kan förbättra om man redan har ett bra resultat. Nu är ju inte Pineberrys gratisverktyg allt här i världen, men jag går just nu efter den och jag litar blint på Pineberry. Så det jag undrar är när jag i Pineberrys verktyg får 100/100 är det bara länkkraften som kan ta mig vidare då?Tack för ditt svar!
11 december, 2018 kl. 05:14 #185801Magnus BrathDeltagare@kaiserkarl 92944 wrote:
Men när jag provar tex. doftljus äpple och kanel, så får jag mycket sämre. Då säger verktyget att ordet bara delvis finns i url, titel osv..se
Man kan ju bara ha en H1, och den kan ju inte innehålla massa olika ord (jag skalade hårt idag för att komma under 40)
Kort sagt så tycker jag inte alla avdrag stämmer när jag läger till äpple och kanel…orden finns ju där…
Ja, nu är det visserligen så att det inte finns någon egentlig maxgräns på tecken i H1, trots att Pineberrys verktyg säger det. Med det sagt så kan det vara dags att börja dela upp sökorden på fler landningssidor. Vi ska också komma ihåg att poängen i verktyget inte är ett riktigt mått, utan en enkel aproximation från Pineberry.
@kaiserkarl 92944 wrote:
sedan detta med inlänkar…jag har ju typ inga idag bara från företagets fb och insta. Det brukar ju sägas att man kan byta med varandra och sådant, men krävs det inte att personen har en blogg eller så då? Alltså det kanske är det mest självklara i världen för er, men jag vet inte vart ifrån jag skulle få en länk, än mindre ge…alltså jag fattar ju om den kommer från en blogg, eller tidining men förutom det? länkar är ju superviktigt har jag förstått…
Ja, det här är svårt för de flesta. En bra start kan vara att kontakta samarbetspartners, återförsäljare, grossister eller liknande och be dem länka. Ett annat sätt är att få bloggare att testa produkterna.
Många SEO-byråer är specialiserade på att lösa det här problemet just för att det kan vara svårt.
@kaiserkarl 92944 wrote:
Finns ju mycket att läsa om det, men jag undrar om något super basic och det framgår inte alltid…tycker att när man läser om Seo så förutsätter det nästan att man redan kan en massa…
Ja nu blev det rörigt men hoppas ni fattar…
Jag har personligen satt som mål att alla ska kunna förstå det jag skriver. Tyvärr måste man ibland prata om mer komplexa problem och då kan det vara allt för jobbigt att gå tillbaka till grunden hela tiden, ibland misslyckas man också med att vara tydlig.
Det kanske kan vara en bra start att läsa någon bok om SEO, jag tycker ju förstås att Guldläge på nätet är en kanonbok här men jag kanske är jävig
14 december, 2018 kl. 00:34 #185901kaiserkarlDeltagare@Magnus Bråth 93032 wrote:
Ja, nu är det visserligen så att det inte finns någon egentlig maxgräns på tecken i H1, trots att Pineberrys verktyg säger det. Med det sagt så kan det vara dags att börja dela upp sökorden på fler landningssidor. Vi ska också komma ihåg att poängen i verktyget inte är ett riktigt mått, utan en enkel aproximation från Pineberry.
Ok, det visste jag inte…men det är ju bra att veta! jo jag förstår ju att det är ett relativt enkelt verktyg, men jag tycker det ger mig ett bra kvitto på att jag någonstans är på rätt väg…vad menar du med att dela upp sökorden på flera landningssidor?
Ja, det här är svårt för de flesta. En bra start kan vara att kontakta samarbetspartners, återförsäljare, grossister eller liknande och be dem länka. Ett annat sätt är att få bloggare att testa produkterna.
Många SEO-byråer är specialiserade på att lösa det här problemet just för att det kan vara svårt.
Jag har bara utländska lev. och har förstått att det inte är så bra när man riktar sig mot Sverige…men om jag en dag tar steget ut i Europa så, absolut!
Ah jag har ett par relevanta på g, så det är bra…men har ju förstått att det inte bara är att länk till höger och vänster utan, relevans, avsändarens länkkraft osv…Jag har personligen satt som mål att alla ska kunna förstå det jag skriver. Tyvärr måste man ibland prata om mer komplexa problem och då kan det vara allt för jobbigt att gå tillbaka till grunden hela tiden, ibland misslyckas man också med att vara tydlig.
Jo det förstår jag, absolut! jag börjar redan greppa bra mycket mer nu är för några månader sedan..
Det kanske kan vara en bra start att läsa någon bok om SEO, jag tycker ju förstås att Guldläge på nätet är en kanonbok här men jag kanske är jävig
Haha, det är faktiskt den boken jag har i åtanke…jag har både den och Pengamaskinen, som jag snart ska ge mig i kast med. Det är en mycket bra bok, men när jag för ett par tre månader sedan läste den första gången så hade jag önskat en ”seo-guide för treåringar” men det börjar ju som sagt klarna så smått…
Tusen tack för svar!
Ps. Nu belv bara sista stycket ett citat, men resten är invävt i din ursprungliga text…
13 januari, 2019 kl. 03:50 #185981kaiserkarlDeltagareHej igen alla!
Jag vet inte om detta är rätt ställe, eller om inlägget ens är lämpligt, men jag provar ändå…
Jag har precis publicerat den sjukaste produktbeskrivningen någonsin, i alla fall i längd…
1152 ord blev det till slut…jag vet att det på pappret är VÄLDIGT MYCKET FÖR MYCKET! men om det som här finns en intressant historia att berätta, är det berättigat då? vad tycker ni?
Jag begär inte att någon potentiell kund ska läsa hela, jag har försökt göra produktinfon så tydlig som möjligt, men texten finns där om man vill förkovra sig lite…
Vad tycker ni om detta? det kan ju knappast vara dåligt ur SEO-perspektiv tänker jag? eller? är det ett trevligt litet mervärde, eller galenskap? jag hoppas förstås på det förstnämnda?
:p om någon har en kvart över: https://detailery.se/doft/andy-warhol/doftljus-grapefrukt-brillobox/
13 januari, 2019 kl. 09:11 #185982Magnus BrathDeltagareEn bra text med fylligt innehåll, i det här fallet historien bakom, är aldrig dåligt ur SEO-synpunkt.
13 januari, 2019 kl. 12:46 #185985kaiserkarlDeltagare@Magnus Bråth 93151 wrote:
En bra text med fylligt innehåll, i det här fallet historien bakom, är aldrig dåligt ur SEO-synpunkt.
Toppen! Tack så mycket för din åsikt! inte ofta jag har tagit mig till H5!
16 januari, 2019 kl. 08:25 #186012rekryteringmedaxelDeltagareTack för all tid du lägger ner och informerar om.
@Magnus Bråth 43947 wrote:
Har sett att det ofta dyker upp SEO-frågor som ganska snabbt borde kunna besvaras en gång för alla. Jag tänkte därför sätta ihop en liten lista med resurser som är bra att ha.
SEO verktyg
- Bing Webmaster Tools – Bings nya Webmaster Tools är ett riktigt trevligt verktyg med både en massa bra on site grejer, varningar och sist men inte minst gamla hedereliga Site Explorer från Yahoo. Jag blev så uppspelt av nylanseringen att jag redan skrivit om det här.
- Pingdom tools – Pingdoms verktyg för att mäta laddtider och se vad som saktar ner din sajt.
- Screaming Frog – En enklare crawler som kan ta sig igenom hela din sajt genom att följa den interna länkstrukturen.
- Page speed insights – Googles eget verktyg för att hitta problem med laddtider på en sida
- Google Search Console – Tidigare Google Webmaster tools, här hittar du mycket matnyttigt, bland annat meddelanden från Google om din sajt.
- Sistrix – Kan ge dig placeringsstatistik för alla möjliga siter och extra bra på de du väljer att särskilt bevaka. (Ändrad från SEOlytics som såldes till Sistrix). Mitt favoritverktyg idag, kostar en slant men är oerhört användbart. Mäter bland annat synlighet på i princip alla sajter i Sverige idag.
- Advanced Web Ranking – Ett annat rankingprogram som du kör på din egen burk. Lite svårare att komma igång med men du äger datan.
- Rank Tracker – Ett positionsmätningsverktyg.
- Braths verktyg för lokala sökningar – Ett positionsmätningsverktyg där du kan få se det faktiska sökresultatet så som det ser ut var som helst i världen. (Vårt eget verktyg)
- Keyword Tool External – Googles sökordsverktyg, kom ihåg att titta på lokal och att sätta till exakt match för att få fram rätt data. (versionen där du inte behöver logga in)
- Pineberrys On Page Verktyg – Det här är nästan som att promota sig själv men verktyget är bra och riktigt enkelt att använda. Kör det på dina landningssidor så slipper du fundera särskilt mycket själv.
- Majestic SEO – Verktyg för att kolla inlänkar, störst index bland de som finns.
- OpenSiteExplorer – SEOmoz verktyg för att kolla inlänkar. Har en egen algoritm som försöker efterlikna PageRank.
- SEOmofo – SEO-Mofos snippet optimizer, se hur dina titlar och meta descriptions ser ut i sökresultaten.
- Domainstats.com – Verktyg för att få ut mer information om en domän.
Länkstrategier
- SEO-skolan – Länkstrategier på Sökmotorkonsult.se.
- Länkbygge på SEO-forum – Här diskuteras länkstrategier flitigt.
- Länkbyten – Här kan du hitta webmasters att byta länkar med
Bra läsning
- SEO Guide – Min guide till sökmotoroptimering.
- Googles guide – Googles PDF om sökmotoroptimering
- SEO Guide – Bra omfattande teknisk guide av Jim Westergren.
- SEO skolan – Pineberrys guide till sökmotoroptimering
- SEO.n.nu – Den idag bäst rankande guiden till SEO, också skriven av undertecknad.
- Panda, Pingvin eller mitt emellan – En sammanfattning om de senaste årens största filter.
- Googles SEO Starter Guide – Googles egen guide till att komma igång med SEO
- Guldläge på nätet – Bok om sökmotoroptimering av mig och Michael Wahlgren
Relevanta Nyhetsbrev
- Pineberrys Nyhetsbrev – Pineberry har ett av landets största nyhetsbrev för den som är intresserad av SEO och SEM
- Mail-skolan – Braths mailskola för den som vill lära sig SEO
- Braths Nyhetsbrev – Braths nyhetsbrev om SEO
Proffs
- Christian Rudolfs 10 utvalda sökmotoroptimerare Christian Rudolf på Disruptive.nu om vilka inom SEO han gärna skulle jobba med (en riktigt bra lista med riktigt bra folk, inkl mig förstås )
- SEO Proffs – En samling med SEO Proffs om du faktiskt skulle behöva hjälp. (inte företag, personer).
Mer
Jag tänkte att jag skulle fylla på den här posten allt eftersom och om du har fler vettiga tips kan jag infoga.Senast uppdaterad 2018-06-11
22 februari, 2019 kl. 02:13 #186156kaiserkarlDeltagareHaha nu är jag tillbaks med en ny liten fråga…
Jag har precis köpt in ett nytt varumärke, problemet är att produkterna har så långa namn…exempel: Imaginary authors Memoirs of a trespasser (varumärket först, sedan produktnamn)
Hur blir det med mina H1: or då? de blir ju svinlånga! det är väl inte bra? ska inte dessa vara max 40 tecken? eller har jag drömt det?
Tack på förhand!
22 februari, 2019 kl. 06:10 #186157Magnus BrathDeltagare@kaiserkarl 93389 wrote:
Haha nu är jag tillbaks med en ny liten fråga…
Jag har precis köpt in ett nytt varumärke, problemet är att produkterna har så långa namn…exempel: Imaginary authors Memoirs of a trespasser (varumärket först, sedan produktnamn)
Hur blir det med mina H1: or då? de blir ju svinlånga! det är väl inte bra? ska inte dessa vara max 40 tecken? eller har jag drömt det?
Tack på förhand!
Det finns ingen faktisk begränsning på längd på H1, däremot kan det vara vettigt att den är intressant och kortfattad
Heter produkterna som de gör finns inte så mycket att göra åt det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.