Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › SEO snabbguide
Etiketter: seo
- Detta ämne har 91 svar, 40 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 8 månader sedan av Dammtussen.
-
FörfattareInlägg
-
29 september, 2018 kl. 03:41 #185687kaiserkarlDeltagare
Snabbfråga i en varugruppsbeskrivning så tar jag upp en anekdot, där jag för tillfället nämner en person som representerar ett företag vars bransch inte är exakt samma, men som helt klart överlappar varandra (hans företag säljer i huvudsak produkt A och jag säljer delvis produkt A)
Vill ju skriva personligt och tycker anekdoten passar bra, är detta dåligt för mig? Jag misstänker väl det, men är långt ifrån säker…även om jag respekterar företaget högt, vill jag ogärna bjuda på något, då dom är långt mer etablerade än mig….
30 september, 2018 kl. 06:37 #185689Magnus BrathDeltagare@kaiserkarl 92744 wrote:
Snabbfråga i en varugruppsbeskrivning så tar jag upp en anekdot, där jag för tillfället nämner en person som representerar ett företag vars bransch inte är exakt samma, men som helt klart överlappar varandra (hans företag säljer i huvudsak produkt A och jag säljer delvis produkt A)
Vill ju skriva personligt och tycker anekdoten passar bra, är detta dåligt för mig? Jag misstänker väl det, men är långt ifrån säker…även om jag respekterar företaget högt, vill jag ogärna bjuda på något, då dom är långt mer etablerade än mig….
Från SEO-synpunkt kan jag inte se att det skulle vara ett problem. Om du inte länkar ut kan jag inte se att det skulle kunna göra negativ påverkan. Det är inget som ger något särskilt positivt heller, annat än att det är bra med intressant text.
30 september, 2018 kl. 23:38 #185690kaiserkarlDeltagare@Magnus Bråth 92747 wrote:
Från SEO-synpunkt kan jag inte se att det skulle vara ett problem. Om du inte länkar ut kan jag inte se att det skulle kunna göra negativ påverkan. Det är inget som ger något särskilt positivt heller, annat än att det är bra med intressant text.
Ah! dig kan man lita på! Tack så mycket för hjälpen! Nej jag länkar inte ut utan tyckte bara det passade där, tänkte mig ungefär som du säger i det fetmarkerade att varken är bra eller dåligt…och precis som du säger, tänker jag också att det är kul och bra med personlig text! Det blir också roligare att skriva så tycker jag, mer från hjärtat än uppstyltat…
Tack igen! Då får det stå kvar!
5 oktober, 2018 kl. 07:07 #185698Jim WestergrenDeltagareMagnus, ta gärna med Domainstats.com i listan så är du bussig. Verktyget är framför allt bra på den svenska och nordiska marknaden eftersom jag crawlat i stort sett samtliga domäner från de länderna.
5 oktober, 2018 kl. 08:29 #185699Magnus BrathDeltagareJa, hur tänker du att man ska använda det som ehandlare? Vill att varje verktyg tillför ett värde.
5 oktober, 2018 kl. 10:17 #185700Jim WestergrenDeltagare@Magnus Bråth 92762 wrote:
Ja, hur tänker du att man ska använda det som ehandlare? Vill att varje verktyg tillför ett värde.
Domainstats är gratis i begränsad användning. Ahrefs till exempel börjar på $99 / mån i sin billigaste plan.
Med Domainstats kan du bland annat:
- Kolla inlänkar och se dels vår egen data men även inlänkar från ahrefs i en snabb och enkel överblick över det viktigaste. Ofta räcker denna check av inlänkar utan att djupdyka i till exempel ahrefs eller majestic.
- Se massa annan nyttig data och siffror från olika tredje part för domäner, kanske domänen är svartlistad någonstans osv.
- Värdera domäner
- Rank tracker med dels data på vilka sökord en viss domän rankar för men även tracking och info för samtliga top 100 i google för en rätt stor lista sökord. Du kan alltså se hur konkurrenterna rör sig upp och ner utan att på förhand behöver lägga in domännamnen som ska trackas.
- Räkna ut sökords svårighetsgrad gällande SEO (egen formel jag är mycket nöjd med).
- Få fram förslag på sökord.
- För de flesta svenska domäner kan du se hur ett antal siffror som till exempel majestic trustflow har förändrats över tid.
- Och mycket annat relevant för e-handlare
Till exempel bör en e-handlare dels kolla sina egna domäner givetvis men även konkurrenter, de domäner som hen skaffar inlänkar från, domäner hen planerar att kanske köpa osv.
Givetvis har Ahrefs mycket mer data med sina 2500 servrar och 20+ ingenjörer men en hel del personer har sagt till mig att de föredrar att använda Domainstats för att de ser snabbt det som är det viktiga. En svensk e-handlare kontaktade mig och sa att detta är ett måste-verktyg för alla e-handlare och vill också investera.
Du gör som du vill givetvis men jag tycker absolut att Domainstats bör vara med på listan.
5 oktober, 2018 kl. 16:07 #185702Magnus BrathDeltagare@Jim Westergren 92764 wrote:
Domainstats är gratis i begränsad användning. Ahrefs till exempel börjar på $99 / mån i sin billigaste plan.
Med Domainstats kan du bland annat:
- Kolla inlänkar och se dels vår egen data men även inlänkar från ahrefs i en snabb och enkel överblick över det viktigaste. Ofta räcker denna check av inlänkar utan att djupdyka i till exempel ahrefs eller majestic.
- Se massa annan nyttig data och siffror från olika tredje part för domäner, kanske domänen är svartlistad någonstans osv.
- Värdera domäner
- Rank tracker med dels data på vilka sökord en viss domän rankar för men även tracking och info för samtliga top 100 i google för en rätt stor lista sökord. Du kan alltså se hur konkurrenterna rör sig upp och ner utan att på förhand behöver lägga in domännamnen som ska trackas.
- Räkna ut sökords svårighetsgrad gällande SEO (egen formel jag är mycket nöjd med).
- Få fram förslag på sökord.
- För de flesta svenska domäner kan du se hur ett antal siffror som till exempel majestic trustflow har förändrats över tid.
- Och mycket annat relevant för e-handlare
Till exempel bör en e-handlare dels kolla sina egna domäner givetvis men även konkurrenter, de domäner som hen skaffar inlänkar från, domäner hen planerar att kanske köpa osv.
Givetvis har Ahrefs mycket mer data med sina 2500 servrar och 20+ ingenjörer men en hel del personer har sagt till mig att de föredrar att använda Domainstats för att de ser snabbt det som är det viktiga. En svensk e-handlare kontaktade mig och sa att detta är ett måste-verktyg för alla e-handlare och vill också investera.
Du gör som du vill givetvis men jag tycker absolut att Domainstats bör vara med på listan.
Ska ta och testa lite själv om jag tycker den är bra för nybörjaren men lägger till tillsvidare.
17 november, 2018 kl. 01:51 #185829kaiserkarlDeltagareHej!
Har fått jättefin hjälp här tidigare, så jag provar igen. Jag har ganska nyligen fått upp min sida och är väldigt nybörjare på Seo, jag har ju börjat greppa lite men det är mycket jag inte fattar…
till exempel: När jag kör denna landningssida https://detailery.se/doft/keith-haring/doftljus-red-running-heart-apple-kanel/ i pineberrys gratisverktyg (tusen tack för det Pineberry) så fick jag efter dagens tillfixning full pott 100/100 på sökordet doftljus. Det gjorde en nybörjare väldigt glad!
Men när jag provar tex. doftljus äpple och kanel, så får jag mycket sämre. Då säger verktyget att ordet bara delvis finns i url, titel osv..se bifogad länk!
men orden finns ju där? måste det vara exakt för att få bra på tex: doftljus online, doftljus jul osv…måste ordföljden vara exakt i brödtexten? http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=1438&stc=1&d=1542419069
Man kan ju bara ha en H1, och den kan ju inte innehålla massa olika ord (jag skalade hårt idag för att komma under 40)
Kort sagt så tycker jag inte alla avdrag stämmer när jag läger till äpple och kanel…orden finns ju där…
sedan detta med inlänkar…jag har ju typ inga idag bara från företagets fb och insta. Det brukar ju sägas att man kan byta med varandra och sådant, men krävs det inte att personen har en blogg eller så då? Alltså det kanske är det mest självklara i världen för er, men jag vet inte vart ifrån jag skulle få en länk, än mindre ge…alltså jag fattar ju om den kommer från en blogg, eller tidining men förutom det? länkar är ju superviktigt har jag förstått…
Finns ju mycket att läsa om det, men jag undrar om något super basic och det framgår inte alltid…tycker att när man läser om Seo så förutsätter det nästan att man redan kan en massa…
Ja nu blev det rörigt men hoppas ni fattar…
Ps. Om man åter tar denna landningssida som exempel (får rätt bra på varugruppen doftljus och startsidan med) den är ju enligt Pineberry 100/100 och skriver jag Keith Haring doftljus så rankar jag tvåa idag, vilket känns bra, för jag vet ju typ inte vad jag gör…
…men söker jag bara på doftljus så hamnar jag ju mycket sämre förstås, men om PB säger 100/100 vad kan jag då förbättra? är det inlänkar som gör hela skillnaden då?
17 november, 2018 kl. 13:04 #185830teriffDeltagareSamma ordningsföljd eller inte
Kort svar: Ja måste vara samma
Långt svar: Automatiska program brukar inte vara så smarta och har du inte exakt samma ordföljd i många program så kommer du få missvisande poäng även om google kanske inte hade gett dig 0/100Struktur
Som jag skrev i en annan seo post för någon dag sedan detta är en produkt i en sub kategori i en sub kategori i en kategori. 3 niver ner!
Så strunt i att optimera för doftljus, det borde kategorin doftljus eller startsidan göra. ( Klicka in på min profil och läs det jag skrev om nivåer på ord för någon dag sedan, samma gäller för dig )Detta är en produkt och bör fokus på vad produkten är dvs Doftljus + Äppel & Kanel + Keith Haring i vilken ordning eller om det ska vara ”kanel och/& äppel,äpple” eller ” Äppel/äpple och/& kanel” får du kolla lite i google keyword planner.
”Beauty Lies in the Details”Hur du ska få fler Länkar:
1. Be dina leverantörer om länkar2. Artisterna, be om någon länk ifrån dom då du säljer 400kr deras art och 39kr ljus
3. Ta lite snygga bilder av dina ljus och posta på konst & art hemsidor.
4. Skriv i din signatur här på ehandel.se att du letar länk partners
( Försök hitta folk som har många domäner på olika servrar och domänkonto ) då ”om jag länkar till dig och du länkar till mig” inte är lika bra som om Hemsida A länkar till Hemsida B och Hemsida B länkar till Hemsida C5. Hitta nån mellanstor bloggare eller influencer på Instagram och skicka iväg något kul till dessa + skriv ett handskrivet brev om varför du valde dom och hur en länk till din hemsida alltid är uppskattad.
6. Lägg upp lite snygga stock images för andra att använda online i tex Pexel.com eller liknande och hoppas på att någon gör en referens till dig.
7. Gör någon kampanj till dina Kunder, lägg med någon reklam i paketen om hur du uppskattar folk som tar bilder och lägger upp online för att sprida Art och ljus i det Svenska vintermörkret eller nått. Sen ber du dom skicka länk till sina inlägg till din epost och du ger dom någon nice rabatt eller gratis grej i nästa beställning.
Reklam + Återkommande kund utan kostnad är alltid kulEtt annat litet ps:
Checka titlen på din hemsida , rent praktiskt står det faktiskt inte doftljus utan doftljus-. Sätt ett mellanrum efter doftljus för who knows maybe it matters18 november, 2018 kl. 00:14 #185831kaiserkarlDeltagare@teriff 92945 wrote:
Samma ordningsföljd eller inte
Kort svar: Ja måste vara samma
Långt svar: Automatiska program brukar inte vara så smarta och har du inte exakt samma ordföljd i många program så kommer du få missvisande poäng även om google kanske inte hade gett dig 0/100Struktur
Som jag skrev i en annan seo post för någon dag sedan detta är en produkt i en sub kategori i en sub kategori i en kategori. 3 niver ner!
Så strunt i att optimera för doftljus, det borde kategorin doftljus eller startsidan göra. ( Klicka in på min profil och läs det jag skrev om nivåer på ord för någon dag sedan, samma gäller för dig )Detta är en produkt och bör fokus på vad produkten är dvs Doftljus + Äppel & Kanel + Keith Haring i vilken ordning eller om det ska vara ”kanel och/& äppel,äpple” eller ” Äppel/äpple och/& kanel” får du kolla lite i google keyword planner.
”Beauty Lies in the Details”Hur du ska få fler Länkar:
1. Be dina leverantörer om länkar2. Artisterna, be om någon länk ifrån dom då du säljer 400kr deras art och 39kr ljus
3. Ta lite snygga bilder av dina ljus och posta på konst & art hemsidor.
4. Skriv i din signatur här på ehandel.se att du letar länk partners
( Försök hitta folk som har många domäner på olika servrar och domänkonto ) då ”om jag länkar till dig och du länkar till mig” inte är lika bra som om Hemsida A länkar till Hemsida B och Hemsida B länkar till Hemsida C5. Hitta nån mellanstor bloggare eller influencer på Instagram och skicka iväg något kul till dessa + skriv ett handskrivet brev om varför du valde dom och hur en länk till din hemsida alltid är uppskattad.
6. Lägg upp lite snygga stock images för andra att använda online i tex Pexel.com eller liknande och hoppas på att någon gör en referens till dig.
7. Gör någon kampanj till dina Kunder, lägg med någon reklam i paketen om hur du uppskattar folk som tar bilder och lägger upp online för att sprida Art och ljus i det Svenska vintermörkret eller nått. Sen ber du dom skicka länk till sina inlägg till din epost och du ger dom någon nice rabatt eller gratis grej i nästa beställning.
Reklam + Återkommande kund utan kostnad är alltid kulEtt annat litet ps:
Checka titlen på din hemsida , rent praktiskt står det faktiskt inte doftljus utan doftljus-. Sätt ett mellanrum efter doftljus för who knows maybe it mattersTack för ditt svar! Jag vill inte något vis låta otacksam och dum nu, men jag förstår inte så mycket av vad du menar? men det jag förstår ska jag ta till mig och tänka på! Är du nystartad du med? jag testade googla på e-handel foto, men hittade inte din sida…jag slutade vid sida 6…
…men återigen tack för ditt svar! ha en bra helg!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.