Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › SEO: Platt länk-struktur eller ej?
- Detta ämne har 27 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 3 månader sedan av Andreas.
-
FörfattareInlägg
-
3 augusti, 2012 kl. 08:01 #1497863 augusti, 2012 kl. 08:03 #149787KnosDeltagare
User experience.
3 augusti, 2012 kl. 09:40 #149795Per NilssonDeltagareDet är kalas att det ökar såpass mycket, men hur mycket hade det ökat om ni hade varit fullindexerade i/hos/på Google?
(retorisk fråga som är omöjlig att besvara)
@Joel 49391 wrote:
Google är viktigt men absolut inte så super-duper-mega viktigt som många tror. När vi bytte plattform i mitten av Mars blev vi snabbt bestraffade och hamnade långt bak på samtliga söktermer där vi tidigare legat väldigt bra till.
Det har varit en lång väg tillbaka och svårt att veta vad vi skulle ändra på för att vända trenden. Men nu är vi snart tillbaka där vi var!
[IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=726&stc=1&d=1343941681[/IMG]
Och hur gick det då med försäljningen under den period som vi varit mer eller mindre osynliga hos Google? Den har gått upp ~100% mot fjol.
3 augusti, 2012 kl. 10:00 #149798JoelDeltagare@Per Nilsson 49421 wrote:
Det är kalas att det ökar såpass mycket, men hur mycket hade det ökat om ni hade varit fullindexerade i/hos/på Google?
(retorisk fråga som är omöjlig att besvara)
Sschh!
Jag ville bara bevisa att många tror/är rädda att tappa 90% av deras försäljning om de åker ur Googles index, och så behöver det inte vara
3 augusti, 2012 kl. 10:02 #149799Per NilssonDeltagareMan kanske inte tappar försäljning från befintliga kunder, eller folk som redan känner till ens butik.
Det man tappar är nyförsäljning och det vill man inte
edit:
Usch, nu låter jag som en riktig jävla messerssmitter. Sorry för det
@Joel 49424 wrote:Sschh!
Jag ville bara bevisa att många tror/är rädda att tappa 90% av deras försäljning om de åker ur Googles index, och så behöver det inte vara
3 augusti, 2012 kl. 10:48 #149802AndreasDeltagareIntressant ämne, här kommer mina tankar:
Jag anser att man bör sträva efter en så platt länkstruktur som möjligt. Detta på grund av att det underlättar för besökaren att hitta rätt utan att behöva klicka runt en massa. Eftersom detta underlättar för besökaren, så belönar troligtvis Google också sidor som är lättnavigerade. Dessutom är en platt kategoristruktur enklare att söka genom för sökmaskinen en vad en djup struktur är.
Läste för en tid sedan att man skall sträva efter att för sidor med under 10 000 sidor, så skall man behöva göra max 3 klick för att nå dit man vill. Tillika skall man aldrig ha mer en 100 länkar ut från någon specifik sida. Det sägs att sökmaskiner då börjar skippa länkar och går ej genom alla länkar på sidan. Vilket jag iofs tror att är något som kvarstår från förr när ”crawling-kapaciteten” inte var lika hög. Dock hänför sig detta till ett annat problem man också bör undvika, att dela upp en sida i fler olika sidor (1,2,3…). Detta gör att sidan inte längre är unik utan blir duplicerad eller ses som en sida med dåligt innehåll. Något som jag och de flesta andra webbutiker med många produkter har problem med idag.
Ni har väl även tänkt på att använda ”breadcrumb” (vad heter det på svenska?) som representerar samma information som i er katalogstruktur. Detta uppskattas av såväl sökmaskiner som besökare.
Detta var mina tankar angående detta, vill inte gå in i debatter om det är rätt eller fel. Anser att när det kommer till ämnet SEO finns det inget entydigt svar utan de gäller sig att fortfarande bygga webbplatsen för användarna och inte för en sökmaskin.
3 augusti, 2012 kl. 11:12 #149805JoelDeltagare@Andreas 49428 wrote:
Dock hänför sig detta till ett annat problem man också bör undvika, att dela upp en sida i fler olika sidor (1,2,3…). Detta gör att sidan inte längre är unik utan blir duplicerad eller ses som en sida med dåligt innehåll. Något som jag och de flesta andra webbutiker med många produkter har problem med idag.
Det kan man lösa genom att lägga in en meta-tagg som heter ”canonical” som berättar för Google vilken sida som är ”huvudsida”.
Kolla källkoden på http://www.partykungen.se/hattar/spec/pn2/:
[/CODE]Läs mer om canonical här: [URL=”http://www.lindqvist.com/canonical-301-noindex/”]http://www.lindqvist.com/canonical-301-noindex/[/URL][CODE][/CODE]
Läs mer om canonical här: http://www.lindqvist.com/canonical-301-noindex/
3 augusti, 2012 kl. 11:44 #149808AndreasDeltagareJoel sant, eller så kan man använda sig av något som heter rel=”next” och eller rel=”prev” i HEAD-en beroende på om det är sid 1 eller sid 10.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.