Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › SEO – länkar?
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av Hjalmar.
-
FörfattareInlägg
-
10 april, 2010 kl. 09:04 #94440sailorcapDeltagare
Är ny på det här med SEO.
Spelar antal länkar man har på sin sajt roll? Dvs om jag länkar ut till många andra sajter, är detta ngt som höjer statusen? Eller är det bara länkar på andra sajter som går till min sajt som är givande?
För webbutiken som sällan har extremt mkt text för google att gotta sig i. Hur gör man på bästa sätt för att bättra sig där? Gäller det att ha många sidor på sin webbutik med text? T.ex. skriva om nyheter, skriva om hur man arbetar osv. Allt för att bara skapa mkt text?
Vad är det viktigaste och mest kraftfulla inom SEO som får sajten högt i listorna?
10 april, 2010 kl. 09:36 #109812JimmyKDeltagareVad jag har förstått är inlänkarna SUPERVIKTIGA, utlänkarna är Jätteviktiga, men även interna länkarna inom din sajt är viktiga.
Sen är det skillnad på länk & länk. In & utlänkar ska ju helst röra sig inom samma område/bransch som din sida. Sidor som kompletterar ditt utbud men som inte är en konkurent är tex en bra länk.
Ni som är kungar på det här får gärna rätta mig om jag har fel. Detta är iallafall vad jag läst mig till de sanaste månaderna. Sitter nu och SEO-nördar mig,,,
10 april, 2010 kl. 15:41 #109817HjalmarDeltagareAnvänd alltid användaren som utgångspunkt. Det låter klyschigt men det är den enklaste tumregeln. Skriv inte långa texter på grund av att du tror google gillar det. Skriv det du tror besökaren har nytta av.
Av samma anledning, se till att ha unik och orginell information, dvs copy-paste på infon och en menings rewrite av någon annans material är ingen höjdare.
Inlänkar som pekar både på din huvudsida men även till undersidor är som JimmyK säger ”superviktigt” men man skall inte underskatta utlänkarnas betydelse då de hjälper google att placera dig i rätt fack. Dvs länka till dina producenters informations-sidor, prisjämförelser (om du ligger rätt i pris såklart) och övriga kända informationscentraler. Att länka till konkurrenter är väl knappast att rekommendera men det skulle inte förvåna mig om det finns fall där till och med det kan vara av nytta.
Google ser enkelt vilka siter på nätet som är ”noder” eller kommersiella, jag kan nästan garantera att de siter som upplevs som ”sociala” (dvs inte är rädda för att lämna ifrån sig besökaren via länkar till wikipedia osv) premieras.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.