Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › SEO arbete på Textalksida
- Detta ämne har 13 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
19 februari, 2012 kl. 19:15 #136891Magnus BrathDeltagare
Det är helt klart görbart att sköta sin SEO själv (lite beroende på nisch och helt plötsligt börjar plattformen spela roll igen). De allra flesta klarar efter lite studier av det mesta som är vettigt att förändra på sin site.
Det är förstås alltid en avvägning, beroende på hur man värderar sin tid. Sen tycker jag förstås inte man ska ha en sökmotorkonsult till att skriva produkttexter (tror inte det finns någon seriös som skulle göra det, seo är en alldeles för dyrbar resurs för att slösa på sånt). Använd en copy eller om du vill komma billigare undan en content writer.
Jag får också känslan av att många tänker sig en källarsittande, fjunig, tonåring när det tänker på att ta in en konsult. Jag skulle faktiskt vilja höja ett varningens finger, det är ungefär som att göra det samma för sin design eller utveckling.
Till sist till Parvelito, jag skulle vilja säga att sådana exempel är exempel på dålig SEO, det finns gott om sådana. Jag menar inte dålig i någon form omoraliskt utan dåligt för att det inte funkar så bra. Det finns i min värld ingen som helst motsats mellan konvertering (gissar att det eg är vad ni vill ha, inte användarvänlighet) och seo. De går hand i hand.
19 februari, 2012 kl. 19:25 #136892ParvelitoDeltagare@Magnus Bråth 35305 wrote:
Till sist till Parvelito, jag skulle vilja säga att sådana exempel är exempel på dålig SEO, det finns gott om sådana. Jag menar inte dålig i någon form omoraliskt utan dåligt för att det inte funkar så bra. Det finns i min värld ingen som helst motsats mellan konvertering (gissar att det eg är vad ni vill ha, inte användarvänlighet) och seo. De går hand i hand.
Vi kanske kan kalla det för SERP-optimering då, för det är ju mest vad det är?
20 februari, 2012 kl. 10:48 #136912V.LindbergDeltagareKom att tänka på en sak, läst många sidor om Serp optimering av produkt presentationer VS kundvänliga produkter presentationer.
Har någon här hittat ett bra mått på texterna för produkt information?
Så som storlek och ”sökords” densitet.Mvh
Victor Lindberg20 februari, 2012 kl. 12:21 #136916Katrin LundgrenDeltagareDet här har jag och Magnus diskuterat många gånger, och jag tror vi är 110% överens .
Seo och konvertering måste gå hand i hand för att det ska vara kostnadseffektiv seo, och är inte ens seo kostnadseffektiv så är det inte bra seo. Det anser jag vara den absolut svåraste biten inom Seo att verkligen kunna mäta effektivt att man får ut det man vill av sin seo, och att man får tillbaka sina satsade pengar med råge.
Jag tror att i många av de mindre konkurrensutsatta brancsher, (speciellt inom små nischer) vi är inom så kan det vara mycket svårt om man gjort en bra grundoptimering av sajten själv, att verkligen få tillbaka sina satsade pengar när man tar hjälp av en konsult. Det baserar jag helt enkelt på att man kan ta rätt bra placeringar genom enbart on page jobb på många mindre konkurensuttsatta ord, och då kanske inte alltid de placeringsökningar man kan göra genom konsulten hur duktig han än är ger de merköp man behöver för att kunna motivera sin seosatsning, och tjäna pengar på den, helt enkelt för att det finns inte mer trafik att konvertera. Seo har alltså i vissa fall sin begränsning den också. Men i många fall vinner man helt klart på att ta in hjälp när man själv kommit så lågt man kan, eller man känner att man helt enkelt inte har tid.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.