Startsida › Forum › E-handelsforumet › Feedback & Kritik › Second hand-butik för barnkläder
- Detta ämne har 28 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av Richie72.
-
FörfattareInlägg
-
15 december, 2011 kl. 23:36 #132559basse1985Deltagare
Jag tror att ni skulle tjäna mer pengar om ni lade dessa pengar på en bra webshop.
Eller tjänar ni så bra på tradera?
15 december, 2011 kl. 23:52 #132560BroscarpartsDeltagareAng kritiken som du Lejongap har fått, så tyckte iaf jag att den var mer konstruktiv än hård (även om det tar hårt att få konstruktiv kritik ibland)
Smaken är olika angående hur något ska fungera och inte, men jag håller faktiskt med om det allra mesta som sades.
Som Basse säger – det är användaren som avgör vad som är bra eller inte, och tycker inte användaren att butiken är lättanvänd eller trygg, så minskar konverteringsgraden.
Design är diffust, men det finns ändå en hel del undersökningar och statistik som påvisar hur en webbshop ska vara upplagd för att fungera optimalt – dvs ge mesta möjliga besöksfrekvens, och utifrån den frekvensen max antal konverteringar – dvs kund köper din vara.
Sedan kan man ju som nystartad småföretagare inte göra allt på en gång, varken tids- eller pengamässigt. Man ska inte glömma att de flesta stora företag med jättebra lösningar har lagt VÄLDIGT mycket pengar på dessa, och inte ens att ett företag är stort är någon garanti för att deras webbutik är bra.
Man får ju försöka lägga ambitionsnivån efter plånbok och vad man har för mål med verksamheten, men det grundläggande anser jag måste vara uppfyllt för att ha en chans att lyckas.
Som tidigare sagts så kostar det inte många tusenlappar idag att få en vettig, (om än inte fulländad) design, samt att man samtidigt kan få tips om enkla förbättringar att göra själv. Med design menar jag först och främst användbarhet och läsbarhet. T.ex att det inte ska ta massor av klick för att hitta sin vara, eller att man inte ska använda vissa färgkombinationer eftersom det blir svårläst, etc. Sedan om någon bild eller linje inte faller alla i smaken är inte lika viktigt alls.
Jag jämför med att ta hjälp med t.ex bokföring eller vad som helst egentligen. KAN jag göra det själv? Javisst! Blir det lika bra som om ett proffs skulle göra det? Troligen inte. Lönar det sig att göra det själv? Oftast inte.
Lite rörigt inlägg kanske, men klockan är trots allt efter midnatt . Hoppas att andemeningen framkommer iaf.
mvh
Jesper16 december, 2011 kl. 00:43 #132561BroscarpartsDeltagare@basse1985 30487 wrote:
Eller tjänar ni så bra på tradera?
Du får en ny roman nu då . Förlåt Lejongap om jag kapade din tråd med detta inlägg!
Min erfarenhet ännu så länge är att det beror helt på vad jag säljer.
– Nya bildelar fungerar inte riktigt som jag tänkt mig på Tradera – dvs dåligt.
– Lite mer udda bilprylar får man ofta väldigt bra betalt för, t.ex nygamla reservdelar och svårfunna delar till äldre bilar.
– Min andra verksamhet (som ännu så länge har varit hobby men blir en bifirma nu i dagarna) innefattar gammalt LEGO och leksaker. Det har fungerat jättebra på Tradera, och kommer nog fungera ännu bättre när jag drar igång på allvar.
– Second Hand kläder som Lejongap har bör också kunna fungera på Tradera.
Problemet för min del med att sälja nyare bildelar i webbutiken är följande: Om jag ska öppna en riktigt bra webbutik med sökning på regnummer, och koppling av reservdelar till detta regnummer, så kostar det mig alldeles för mycket pengar i dagsläget.
Jag har inte ambitionen att bli ett jätteföretag, utan vill kunna leva hyfsat bra på min verksamhet, och njuta av fördelarna (och svära åt nackdelarna) som det innebär att ha eget.Min plan är att utvärdera vilka nya, fortfarande beställningsbara, reservdelar som faktiskt funkar på Tradera, och ha dem där som komplement till min vanliga webbutik framöver. Tanken på Tradera är att få återkommande försäljning av samma reservdel per automatik, med så lite nedlagt jobb som möjligt.
Därutöver kommer det att vara varor från konkurslager och restpartier. Det är mer jobb att lägga upp, men oftast väldigt bra marginaler trots Traderas provision, och det funkar bra med såna uddagrejer på Tradera.
Man blir ”alltid” av med det man försöker sälja, och om jag får eller 100% – 500% marginal på en uddaartikel som jag inte kan få sålt lätt någon annanstans så är det ju gott så.
I förlängningen är det mest gynnsamma att få denna typ av affärer direkt i webbutiken givetvis, men det kräveri min mening mer jobb och pengar att dra trafik, marknadsföra etc. Detta får därför växa fram långsamt, och kan jag skippa Tradera helt i framtiden så är det naturligtvis jättebra.
Just nu är fördelen för mig att Tradera har en befintlig fungerande struktur, där jag kan sälja varor direkt utan att spendera ”mer än” 6% av min marginal. Ju mer jag omsätter, ju mer kommer jag dock att få omvärdera den tanken.
mvh
Jesper och ursäkta igen Lejongap!16 december, 2011 kl. 09:51 #132577LejongapDeltagareLugnt Jesper, allt här tillför ju något till hela diskussionen, så keep on bara
Sedan kan jag tillägga, med risk för allmän dumförklaring, att jag betalar för platinaversionen då jag behöver fler än 1000 artiklar. Det är några hundralappar mer i månaden med momsen.
Och till de av er som ihärdigt pekar på nyttan med en utomstående designer – har inte en krona över till detta, här är det marginaler i ekonomin så det slår gnistor mellan hjul och trottoarkant…Precis en sån: Tack för de glada tillropen Jag tänker absolut lägga upp ett allt större sortiment, det är lite det som jagar mig just nu, för jag vet så väl att man måste ha kanske 20-30 stycken i varje kategori för att kunden ska nicka och känna att det åtminstone är värt besöket ordentligt. Det finns runt 120 olika slutkategorier att fylla! Jag är väldigt glad att det personliga uppskattas också, det finns ju trots allt en helhetskänsla jag vill förmedla, och att man tydligt minns butiken på ett bra vis när man lämnat den.
Basse: Jag kan dessvärre inte ha de där alternativen med färg och storlek, det finns ju bara ett enda exemplar av varje plagg 99 gånger av 100 (frånsett några få konkurspartivaror och liknande). Så vilken butikslösning jag än har måste man nog klicka sig fram till den sorts plagg man vill titta på. Det enda jag kanske kan ta bort i det ledet är möjligen könsuppdelningen mellan rosa och blått.
Det är/blir ju trots allt något av en loppis eller som i en verklig second hand-butik man kommer in i hos mig, och då är det inte 15 eller ens 100 olika tröjor i välsorterade färger och storlekar, utan kanske 700 olika tröjor att hitta rätt bland. Har någon en smart lösning på detta så varmt välkommen, annars är klickandet ett måste tyvärr.Sedan om textstilarna: de stora och små bokstäverna finns enbart på julkortet med granen på i slideshowen på framsidan. Där någonstans får jag inse att jag inte kan bry mig om att alla tycker lite olika om sådana påhitt som gif-animationer och mitt julkorts utformning. De är bara tänkta att vara en personlig del av min hemsida. Något jag själv gjort för att göra kunderna lite glada. Jag tror inte att jag framstår som oseriös för att jag har barnaktiga dekorationer på en sida för second hand-barnkläder. Jag har fått mängder av riktigt användbar kritik här, och det är fantastiskt, men så får jag också sålla litegrann och inte känna att jag måste följa precis varenda tanke andra har om min hemsida hellre. Mina kunders åsikter är en sak, proffsiga webbutvecklars och ehandlares åsikter en annan, och de får användas inom sina respektive områden. Jag har haft kanske 400 besökare i e-butiken än så länge, så vad kunderna tycker återstår att se. Att det även finns uppskattning av samma design som så kraftigt avråds från här är ju ändå tydligt det också.
Sedan har jag givetvis med mig allt som luftas här i bakhuvudet – centrerad text får kanske finnas på en del ställen men tas bort på andra, för att minska förekomsten.
Mycket som snurrar i huvudet nu!
17 december, 2011 kl. 06:40 #132632All-Ting DalslandDeltagareTycker absolut att du är på rätt väg med din sida. Jag gillar färgerna, de är varma och inbjudande och passar till barnshop!!!
Texten på loggan längst upp tycker jag är tydlig och man får en positiv känsla ”OJ det är gratis frakt!!!” Textsnittet och bokstävernas placering gillar jag!
Lejonen är jättesöta men passar som småbilder, kan tyvärr inte ge någon konstruktiv kritik på dem, men på något sätt ger de mig inte en helhetsbild utan känns mest ditklistrade. Jag hade nog hellre sett ett enda lejon som kanske ligger ner och täcker hela undersidan av loggan och en svans som slingrar sig upp på höger sida?Min första tanke är att jag stör mig på de rörliga bilderna, det känns omodernt och sänker min helhetsbedömning på en sida. Samma med rörlig text, blir irriterad om det dök upp något som jag inte hann läsa och sen tvingas vänta på att samma text ska komma upp igen. Min åsikt är att inget ska röra sig på en sida.
Det där med massa klickande håller jag med till en viss del.
Själva grejen med att välja storlek, jacka/byxa etc den är jag med på och tycker du är helt rätt ute där.
Däremot så gillar jag inte att man kanske vill ha en rosa tröja och sen blåa byxor, blir lite väl mycket klickande.
Jag hade hellre sett att det var uppbyggt så här: Storlek – tröja – färg
När man är inne på ”tröja” så kan man se alla färger, mönster etc och man kan om man vill välja att se enbart grönt. På det sättet blir det lite mer lättnavigerat och pekfingret kan av ren händelse råka trycka ett par gånger extra på köp-knappen för det råkade finnas en snygg rosa och en gulmönstrad tröja på samma sida.
När jag vill titta på byxor så behöver jag bara klicka en gång på vänster sida.Personligen skulle jag önska att ”betala tryggt med och alla alternativ” fanns under kassan (där du har den rörliga vinterbilden), då kommer det upp och syns tydligt med en gång.
På köpvillkoren finns följande text ”Obs – vi ersätter inte förlorade paket, men hjälper gärna till med reklamation till Posten” Ni är väl enligt konsumentköplagen skyldig till att kunden får sina varor…? Förlorade varor under frakten är ni skyldiga till att ersätta kunden för?
Kvalitetskriterier är texten för liten, man får anstränga sig för att se vad det står. (jag har inte så stor skärm…)
Varför handla hos lejongap- där anser jag att du bör ha samma färg på hela texten, blandade färger tenderar att bli väldigt rörigt och en som är färgblind kan få lite problem att läsa.
Adventskalendern hade jag gärna sett direkt mitt på framsidan, där du har den rullande texten. Det allra senaste ska synas direkt och som kund blir man ahhh det har hänt något nytt!
Sist men inte minst, jag tror på din idé med begagnade barnkläder och tror det kommer bli succé när du kommer igång på allvar!
17 december, 2011 kl. 10:27 #132636LejongapDeltagareTack All-Ting!
Jag har redan gjort en del av de ändringar du föreslog, men nu under helgen ska jag faktiskt också grunna på att se vad Wikinggruppen kan trolla med… Där får jag ju faktiskt den där hett efterfrågade proffsdesignhjälpen till samma pris som jag idag betalar för min selloshop. Stort beslut på g, med andra ord (en helt manuell migrering och på detta uppfräschning med många av alla era tips och råd som underlag).
Reklamationsbiten halkade med från Traderaförsäljningen, det har rått lite förvirring men jag håller med dig och ändrar detta snarast.
Navigeringen är något jag ska förbättra på vägen, åtminstone så långt det är möjligt och så långt jag och ev. då Wikinggruppen kan få till det. Det blir ju ett megastort utbud, och det är ju jätteviktigt att det blir lättöverskådligt och lättklickat såklart.
Stort tack för uppmuntrande ord om färger och mina möjligheter i branschen, det känns alltid väldigt roligt att få höra sånt när man lägger ner så mycket energi och krut på att få det att lyckas
17 december, 2011 kl. 12:59 #132647precis en sanDeltagareKan varmt rekommendera Wikinggruppen, har deras internationella variant och är mycket nöjd!
19 december, 2011 kl. 17:10 #132756LejongapDeltagareLåter bra )
19 december, 2011 kl. 22:16 #132786Richie72DeltagareTextalk har vi och det funkar också väldigt bra.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.