Startsida › Forum › E-handelsforumet › Feedback & Kritik › Second hand-butik för barnkläder
- Detta ämne har 28 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av Richie72.
-
FörfattareInlägg
-
15 december, 2011 kl. 19:02 #132511GustavDeltagare
Gör produktbilderna större, om du har möjlighet. Både i produktlistningen och på produktsidan. Stora bilder ökar konverteringsfrekvensen och särskilt viktigt är det om man säljer kläder.
Pluppen som anger lagerstatus bör alltid vara grön om varan finns i lager. Gul indikerar ”beställningsvara” och för kundens tankar till lång leveranstid.
”Lägg-i-min-kundvagn” bör inte vara grå. Tydliga färger, såsom röd eller grön, konverterar bättre.
Priser bör aldrig sluta på 5, utan alltid 9. En vara för 59 kr kommer att sälja bättre än samma vara för 55 kr.
15 december, 2011 kl. 19:05 #132513LejongapDeltagarePer, jag ska ändra meningen så den blir tydligare. Det tar nog bara några minuter, såvida du inte funnit andra tvetydigheter?
Ditt andra råd om att se över det grafiska – jag sitter alltid med Firefox, och har totalt glömt av att dubbelkolla mot IE och Chrome den sista månaden (gjorde det i början). Nu var det en vän som påpekade att det såg helt kaotiskt ut i IE, och det ska jag givetvis genast ta itu med. Om det var något annat du avsåg med den meningen så får du jättegärna vara lite tydligare med vad du menar…
Basse, vad är det för särskilda fel med den här shoppen jämfört med andra menar du?
Gustav: Tack för alla råd! Jag skulle också vilja ha större produktbilder, och ska framföra det till sello-teamet. Lagerpluppen och även texten är ett problem för mig, det står på deras att-göra-lista. Det är en väldigt ny plattform för e-butiker, så det är nog mycket sådant här nu i början tyvärr.
Priserna är på g att ändras till 9 allihop, det hör ihop med en prisgruppskategorisering som ska göras till den dagen då jag öppnar en kombinerad lagerbutik/e-butik.
Oj, den där kundvagnsknappen är det många som tycker till om… Jag hade en grön först när jag skickade ut min förfrågan här, men ändrade till denna därefter (fast det stod inte exakt vad som var fel iofs). Då kändes det mer som 90-talsdesign tyckte Najjie, och nu ska den vara grön igen Jag får ta mig en grunnare på att ha en ljusgrön stenmodell, kanske
Stort tack för tydlig och konstruktiv kritik!15 december, 2011 kl. 19:29 #132516basse1985DeltagareTill exempel:
Jag vill köpa ett par Randiga byxor H&M stl 56.Jag klickar:
1.Rosa-rosetter
2.stl 50/56
3.Byxor
4. Randiga byxor H&M stl 56
5. Lägg till i varukorgen.Totalt 5 klick för få ett par byxor i kundvagnen. Vill jag nu köpa Ljusblå tröja Tiny Ted stl 50/56 så kommer jag att få klicka 5 gånger till.
Detta kommer du tappa enormt många kunder på.
Sedan återstår en massa klick inuti varukorgen. Inte fler än vanligt. Men med tanke på hur många gånger man fått klicka innan så är man rätt trött i fingret..
Telefonnummer borde man inte behöva fylla i om ni ändå inte skickar så att jag kan spåra brevet.Nästan alla dina bilder på sidan är pixelerade.
Dina rörliga gif bilder hör inte hemma på internet 2011.
Centrerade texter är ett BIG NO NO när man talar om webdesign. Olika färg på texterna gör detta bara ännu värre.Har du inte 4-6 tusen kronor över som du kan betala en studerande webdesigner för att designa din sida så att den når ut till rätt målgrupp och ser till att du får så hög konverteringsgrad som möjligt?
Du skulle säkert kunna få det för mindre om du har tur.15 december, 2011 kl. 19:34 #132518Per NilssonDeltagare@Lejongap 30440 wrote:
Per, jag ska ändra meningen så den blir tydligare. Det tar nog bara några minuter, såvida du inte funnit andra tvetydigheter?
Ditt andra råd om att se över det grafiska – jag sitter alltid med Firefox, och har totalt glömt av att dubbelkolla mot IE och Chrome den sista månaden (gjorde det i början). Nu var det en vän som påpekade att det såg helt kaotiskt ut i IE, och det ska jag givetvis genast ta itu med. Om det var något annat du avsåg med den meningen så får du jättegärna vara lite tydligare med vad du menar…
Det var inte meningen att vara taskig. Jag är lite väl kort i mina svar ibland.
Jag antog att det behövdes lite språkvård då den första mening som jag såg i köpvillkoren hade felaktig meningsuppbyggnad. Jag gick faktiskt inte igenom fler texter åt dig.
Här är dock ett annat exempel:
ev. restämnen från tillverkningen är ofta borttvättade redan i second hand-plagg
Personligen hade jag formulerat mig så här:
eventuella [] är ofta redan borttvättade. Alltså satt redan innan borttvättade. Jag tycker att det låter bättre, men det är min högst personliga åsikt.
En annan mening är:
Vi vill inte avslöja för mycket i förväg, för mycket ska ordnas innan det blir dagsPersonligen hade jag formulerat mig så här:
Vi vill inte avslöja allt för mycket i förväg då mycket ska ordnas innan det blir dags. Jag tycker att det låter bättre, men det är min högst personliga åsikt.
Vad menar jag då med det grafiska?
Jag tycker att det är kallt, kantigt och inte särskilt välkomnande. Tyvärr har jag ingen universallösning på vad som kan tänkas passa just din butik. Men mitt tips kvarstår och det är att du ska arbeta på det grafiska lite grann.
Hoppas att du inte tar illa upp för dessa tips…
15 december, 2011 kl. 19:56 #132522AndreasDeltagare@Lejongap 30386 wrote:
Edit: såg Andreas inlägg när jag skrivit ovanstående. Det är inte så skumt som det verkar, jag har fått omdömena på ärligt vis från Tradera där jag säljer under samma namn, d.v.s. Lejongap Clothing. Se här: http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=675943
Då är saken klar och jag beklagar att jag var hård tidigare.
15 december, 2011 kl. 19:58 #132524LejongapDeltagarePer & Basse:
Edit: & Andreas!Nu är jag glad igen Det här var tydligt och lättbegripligt, och jag uppskattar detaljerade förklaringar om vad man syftar till. Språkvård är kul – jag är själv frilansöversättare och brukar aldrig behöva stavningskontroller (udda talanger man föds med), men visst kan man alltid slipa till ordföljder och syftningar. Ska kika på det du skriver om!
Det kantiga har ju också nämnts, och det är bra att få det betonat; att fler tycker samma sak. Fast jag har så svårt själv att förstå vad alla menar med ”dålig design” (inte av brist på självkritik, jag förstår bara verkligen inte), förutom slideshowen som känns amatörmässig och loggan som är dåligt pixlad, och att mina jättesöta gif-animationer 😮 inte är de modernaste. Men bortser man från det tycker jag själv att sidan känns trevlig, lättnavigerad, varm (!) och riktigt fin… (Sedan är det ju en annan sak om någon råkat kolla på sidan från Explorer – jag råkade ju som sagt se att det var totalt kaos på min sida i den läsaren).
Hm, jag har inget annat sätt att lösa kategoriseringen på tror jag. Det behöver ju vara lättöverskådligt samtidigt, så man vet vart man är i hela sortimentet och vart man ska ta vägen? Särskilt när det kommer kanske 200 bodiesar att bläddra igenom, då tror jag kategoriseringen gör störst nytta. Nu känns den kanske mer i vägen när jag inte hunnit få ut så mycket?
15 december, 2011 kl. 20:00 #132525LejongapDeltagareVill bara lägga till ett stort TACK inemellan till alla som tagit sig tid så här långt att se på min e-butik och ge sina åsikter om den. Jag uppskattar det mycket!
15 december, 2011 kl. 23:03 #132555precis en sanDeltagareFörst och främst vill jag säga grattis till en riktigt bra idé, en webshop för bra begagnade barnkläder behövs. Som det är nu finns det ju Tradera, men där är man som kund väldigt utlämnad till att ”ha tur” och handla av rätt säljare. Bygger du upp ett förtroende hos kunden där man vet att det är bra begagnade kläder som säljs, så kommer det att sprida sig, var dock beredd på att det här kommer att ta tid!
För det andra vill jag säga att mitt första intryck när jag kom in på din sida, var att jag blev glad. Jag gillade det orange och de lite naivistiska lejonen – är så himla trött på fantasilösa och trista webshopar där man inte kan skilja den ena från den andra, bra att du är personlig och vågar visa det!
När det gäller det tekniska, så finns det så otroligt många andra här på forumet som kan det där mycket bättre än vad jag kan. Tänk bara på att ha byggt upp ett större sortiment än idag, innan du lanserar din sida, annars blir man besviken som kund.
Önskar dig all lycka till!15 december, 2011 kl. 23:13 #132557basse1985DeltagareDet handlar inte om vad du tycker. Det handlar om vad användaren tycker.
Hört talas om ordspråket: ”Kill your darlings” ?
Sidan ser inte trevlig ut. Gif animationer från 95 är inte trevliga längre. Centrerad text försvårar läsbarheten.
Att blanda olika typsnitt är fel. Att blanda sToRa och sMå boKstÄveR gör bara att det ser ut som ett barn har skrivit det.
En webbshop ska se seriös och proffsig ut för att folk ska ha förtroende för den och våga handla.Den är som sagt inte lättnavigerad. Att behöva klicka 5 ggr för att lägga en produkt i kassan är långt ifrån lättnavigerat. Har du sett hur andra större klädbutiker lägger upp sina produkter? Man väljer först produkt och på samma sida får man välja färg och storlek. Sedan lägger man i kassan.
Jag hoppas inte att du tycker att jag är en skitstövel för att jag säger detta. Jag vill gärna ge så konstruktiv kritik som möjligt.
Hade jag varit du så hade jag kontaktat en designer.
15 december, 2011 kl. 23:18 #132558BroscarpartsDeltagare@basse1985 30417 wrote:
Det är en del du behöver arbeta med.
Betalar du verkligen 479kr per månad för denna shop?..
Nja…det beror på hur man ser det. Jag har samma lösning som Lejongap, även om min butik inte är driftsatt ännu.
Man betalar 479:- och då får man ett i mitt tycke ett jättebra verktyg för att administrera sin handel på Tradera, Fyndiq, plus sin webbutik. Webbutiken är väl till för mindre aktörer i dagsläget.
Det som jag tycker är bra är att man har ett enda ”lager”, varifrån man kan publicera sina varor på tre olika ställen på ett smidigt sätt och utan några som helst kunskaper i databaser, excelfiler etc.
Vidare så hanterar man alla ordrar som kommer in på samma ställe, oavsett om man får orders via Tradera, Fyndiq eller sin butik.Jag skulle vara helt körd på Tradera om jag inte hade det här verktyget.
Att betala utan webbutikslösning är 329:-, så butiken kostar 150:- extra i månaden, men det går ju inte att BARA köpa butiken, så minsta kostnaden med butik är mkt riktigt 479:- Är man ute efter enbart en webbutik finns det mycket bättre och mer flexibla lösningar, men för min del just nu så är det perfekt med att Tradera finns integrerat i samma lösning som min Webbutik.
Webbutiken i nuläget lämnar en hel del att önska vad gäller funktionalitet, betalningslösningar, anpassningsmöjligheter etc, men jag hoppas och tror att gänget bakom lösningen tar oss användare på allvar och lägger till funktionalitet eftersom.
mvh
Jesper -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.